Definitivní verze technického plánu přechodu

12. prosinec 2006

Český telekomunikační úřad odeslal v pátek 8. prosince 2006 na Ministerstvo informatiky ČR definitivní verzi "jízdního řádu digitalizace". V předkládací zprávě upozorňuje na některé nutné změny zákonů, které by měly být provedeny kvůli hladkému přechodu na digitální vysílání. Po technické stránce hodnotí ČTÚ předkládaný plán přechodu jako plně realizovatelný. S analogovým vysíláním by se Česko mělo definitivně rozloučit 10. října 2010. Přinášíme plný text technického plánu tak, jak pravděpodobně bude předložen vládě, a to včetně předkládací i důvodové zprávy. V příloze naleznete podrobný plán vypínání jednotlivých vysílačů.

Technický plán přechodu (8. 12. 2006)

Předkládací zpráva

Usnesením vlády ze dne 14. září 2005 č. 1189 byl předsedovi Rady Českého telekomunikačního úřadu uložen v části II bod 2 úkol předložit prostřednictvím ministryně informatiky do 31. prosince 2006 Technický plán přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání (dále jen "TPP").

S účinností do 31. května 2006 byl přijat zákon č. 235/2006 Sb., kterým se mění zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony. V čl. IV zákona č. 235/2006 Sb. byl Český telekomunikační úřad (dále jen "ČTÚ") zmocněn TPP vydat.

Podle této přijaté právní úpravy ČTÚ vydá TPP v návaznosti na plán využití rádiového spektra jako opatření obecné povahy. ČTÚ pak v TPP stanoví zejména lhůty, podmínky a způsob postupu při procesu rozvoje sítí elektronických komunikací pro zemské digitální televizní vysílání, včetně lhůt, podmínek a způsobu vypínání zemského analogového televizního vysílání v České republice v souladu s ustanoveními tohoto zákona, za účelem sestavení sítě elektronických komunikací pro multiplex veřejné služby, dalších sítí pro celoplošné zemské digitální televizní vysílání a jedné sítě umožňující regionální zemské digitální televizní vysílání. ČTÚ je povinen sestavit TPP tak, aby tento plán v každé etapě přechodu zaručil transparentní, rovný a nediskriminační přístup k provozovatelům zemského televizního vysílání, kteří byli oprávněni toto vysílání provozovat do dne účinnosti tohoto zákona.

Součástí této právní úpravy je i ustanovení čl. II bod 1 zákona č. 235/2006 Sb., podle kterého mohli provozovatelé celoplošného televizního vysílání s licencí pro získání práva na udělení licence k zemskému digitálnímu celoplošnému vysílání dalšího programu (tzv. bonusová licence) doručit Radě pro rozhlasové a televizní vysílání písemné prohlášení obsahující souhlas s prováděním změn v souboru technických parametrů vysílání stanoveném v jejich licenci v souladu s TPP. Toto prohlášení měl příslušný provozovatel celoplošného televizního vysílání s licencí učinit nejpozději do 90 dnů ode dne účinnosti zákona č. 235/2006 Sb. Tímto způsobem měl zákonodárce v úmyslu docílit dobrovolného přistoupení provozovatelů televizního vysílání k procesu digitalizace v termínech uvažovaných ve vládní koncepci. Právní úprava totiž neobsahuje žádnou povinnost provozovatelů televizního vysílání přestat využívat analogové kmitočty obsažené v jejich licencích platných do roku 2017 (Nova), 2018 (Prima), resp. až 2021 (některé regionální televize).

TPP má v souladu s právní úpravou formu opatření obecné povahy. Z článku 2 odst. 3 Ústavy a z článku 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod vyplývá, že opatření obecné povahy nemůže nad rámec zákona ukládat svým adresátům povinnosti. ČTÚ proto předkládá TPP, jehož skutečná realizace je vázána na dobrovolné vyslovení neodvolatelného závazku provozovatelů televizního vysílání vzdát se svých práv souvisejících s kmitočty využívanými pro analogové vysílání. Bez toho, že by takto učinily všechny dotčené subjekty, nelze doporučit zahájení procesu. Z dosavadních poznatků vyplývá, že provozovatelé televizního vysílání nezamýšlejí ve své většině takový závazek učinit.

Proto, aby přechod analogového na digitální televizní vysílání byl řízeným procesem, vynutitelným ze strany státní správy, by bylo nezbytné přistoupit ke změně zákonů, která by stanovila povinnosti dotčeným subjektům a zajistila jejich vynutitelnost prostřednictvím sankcí. Zákon by současně měl určit odpovědnost za škodu způsobenou těmi subjekty, které by nepostupovaly v souladu s TPP.

Důvodová zpráva

Na základě zmocnění stanoveného zákonem č. 235/2006 Sb., kterým se mění zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, vypracoval Český telekomunikační úřad (dále jen "ČTÚ") návrh opatření obecné povahy, kterým se stanoví Technický plán přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání (dále jen "TPP").

Ve smyslu zákona č. 235/2006 Sb. je TPP závazný pro podnikatele zajišťující sítě elektronických komunikací určené pro šíření zemského televizního vysílání, provozovatele vysílání s licencí a provozovatele vysílání ze zákona podle § 3 odst. 1 písm. a) a b) zákona č. 231/2001 Sb. a příslušné státní orgány za účelem provedení a dokončení přechodu na zemské digitální televizní vysílání nejpozději do konce roku 2012.

TPP svým obsahem navazuje na plán využití rádiového spektra, jehož vydání spadá v rámci výkonu správy rádiového spektra podle § 16 odst. 2 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, do působnosti ČTÚ. Dále TPP respektuje mezinárodní koordinaci rádiových kanálů pro zemské digitální televizní vysílání, která vychází zejména z plnění závěrů mezinárodních dohod Stockholm 1961 (ST61) a Ženeva 2006 (GE06) a současně z výsledků dvou a vícestranných mezinárodních jednání, která ČTÚ vede jako zástupce České republiky v Mezinárodní telekomunikační unii (ITU). TPP v neposlední řadě vychází rovněž z materiálu "Koncepce rozvoje digitálního vysílání v České republice", který byl přijat usnesením vlády ze dne 15. března 2006 č. 261. K jednotlivým ustanovením TPP je uvedeno více v jeho odůvodnění.

TPP je vydáván zákonem stanovenou formou jako opatření obecné povahy. Postup pro vydání opatření obecné povahy je upraven zákonem o elektronických komunikacích a správním řádem, podle kterých jeho vydání podléhá předchozí konzultaci s dotčenými správními úřady a veřejností. S ohledem na tuto skutečnost ČTÚ uveřejnil dne 1. srpna 2006 na svých internetových stránkách v sekci Diskusní místo návrh TPP k veřejné konzultaci. Protože se navrhované opatření obecné povahy dotýká televizního vysílání, byl návrh TPP současně konzultován s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání a s Ministerstvem kultury. Protože se navrhované opatření obecné povahy dotýká rovněž hospodářské soutěže, byl návrh TPP konzultován s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.

Vzhledem k žádosti Ministerstva informatiky podle § 130 odst. 4 zákona elektronických komunikacích byl návrh TPP konzultován i s tímto ministerstvem. Lhůta pro uplatnění připomínek k návrhu TPP byla v souladu s § 130 odst. 6 zákona o elektronických komunikacích zkrácena na 15 dnů, vzhledem k lhůtám kogentně stanoveným pro některé provozovatele vysílání s licencí ustanovením čl. II bod 1 zákona č. 235/2006 Sb.

Na základě připomínek, které ČTÚ v rámci veřejné konzultace obdržel, bylo Radou ČTÚ rozhodnuto o dopracování návrhu TPP. Při dopracování návrhu TPP se ČTÚ zaměřil především na úpravu a definování podmínek samotného procesu přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání tak, aby zajistil zejména:

  • garance pokrytí obyvatel digitálním signálem ve stejném rozsahu, jako u současného analogového vysílání,
  • dřívější zahájení vysílání v digitální síti určené pro šíření multiplexu veřejné služby,
  • případným novým držitelům programových licencí možnost zahájit vysílání v současných digitálních sítích s následným kontinuálním přechodem jejich vysílání do nových sítí,
  • provozovatelům regionálního a místního vysílání možnost přechodu na digitální vysílání bez přerušení vysílání.

Po doplnění výše uvedených skutečností byl návrh TPP předložen znovu do veřejné konzultace. Druhé kolo veřejné konzultace bylo zahájeno dne 31. října 2006 uveřejněním návrhu TPP na internetových stránkách ČTÚ v sekci Diskusní místo. Lhůta pro uplatnění připomínek byla stanovena v souladu s § 130 odst. 6 zákona o elektronických komunikacích a uplynula dne 30. listopadu 2006.
V rámci druhého kola veřejné konzultace byl návrh TPP vedle konzultace s veřejností zaslán stejně jako v prvním kole k připomínkám Ministerstvu informatiky, Ministerstvu kultury, Radě pro rozhlasové a televizní vysílání a Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání přijala na svém 21. zasedání v Lipnici usnesení, ve kterém konstatovala, že nemá k TPP připomínky s tím, že žádné další nejasnosti ve vztahu k TPP nemá.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uplatnil připomínku týkající se potřeby co nejrychlejšího přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání a zkrácení doby souběhu analogového a digitálního vysílání. Současně upozornil na problematické kritérium "dostatečné dostupnosti set-top boxů v dostupných cenových relacích", které je bez důsledné definice značně problémové.

Ministerstvo kultury uplatnilo v zásadě připomínky směřující k legislativně technickému upřesnění textu TPP.

Ministerstvo informatiky uplatnilo vedle připomínek směřujících rovněž k legislativně technickému upřesnění textu TPP i připomínky věcného charakteru. Tyto připomínky byly vypořádány bez rozporu.

V rámci veřejné konzultace ČTÚ však obdržel i množství připomínek a podnětů, jejichž řešení přesahuje kompetence vymezené ČTÚ. Podle výsledků veřejné konzultace vedené k návrhu TPP a podle poznatků ČTÚ se jako problémové ukazují zejména následující okruhy otázek:

  • RRTV nemůže přistoupit ke změně souboru technických parametrů bez žádosti provozovatele vysílání,
  • stanovení termínů pro zapínání a vypínání jednotlivých rádiových kanálů jako závazných pro dotčené subjekty,
  • garance, resp. povinnost pokrytí obyvatel digitálním signálem ve stejném rozsahu, jako u současného analogového vysílání,
  • odnímání, resp. povinnost vracení rádiových kanálů pro analogové vysílání při neexistenci mezinárodního závazku pro odnímání rádiových kanálů pro analogové vysílání,
  • stanovení kritérií pro vyhodnocování jednotlivých etap přechodu a zmocnění pro ČTÚ splnění kritérií vyhodnocovat včetně závaznosti takového vyhodnocení, resp. povinnosti dotčených subjektů příslušné závěry akceptovat,
  • potřeba podrobnější úpravy digitalizace regionálního vysílání,
  • zmocnění pro ČTÚ stanovit strukturu sítě pro šíření multiplexu veřejné služby,
  • stanovení sankcí a odpovědnosti za škodu, která případně vznikne podnikatelským subjektům, v případě nedodržení postupů,
  • zajištění informační kampaně, která není v návrhu státního rozpočtu na rok 2007 finančně zajištěna.

Naprostá většina těchto problémů je způsobena skutečností, že zákon nestanoví dotčeným subjektům žádné povinnosti ve věci přechodu z analogového na digitální televizní vysílání. Z článku 2 odst. 3 Ústavy a z článku 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod vyplývá, že opatření obecné povahy nemůže nad rámec zákona ukládat svým adresátům povinnosti.

Provedený výčet okruhů otázek spojených s TPP není vyčerpávající. Jde však o ty nejzásadnější a nejvíce problémové okruhy, jejichž vyřešení vyžaduje spolupráci dotčených orgánů státní správy v součinnosti s provozovateli televizního vysílání a operátory sítí elektronických komunikací.

V současné době je rovněž možno konstatovat, že dohoda Ženeva 2006 (GE06) neobsahuje žádné závazky pro jednotlivé členské státy ukončit analogové televizní vysílání. Proto nelze přistoupit k odnětí analogových kmitočtů stávajícím provozovatelům zemského analogového televizního vysílání.

V této souvislosti je nebytné dále upozornit, že v důsledku obsolence ustanovení čl. II bod 1 zákona č. 235/2006 Sb., které dávalo provozovatelům celoplošného televizního vysílání s licencí možnost získat právo na udělení licence k zemskému digitálnímu celoplošnému vysílání dalšího programu pokud písemně prohlásí, že souhlasí s prováděním změn v souboru technických parametrů vysílání stanoveném v jejich licenci v souladu s TPP, ztratily dotčené subjekty motivaci se tohoto procesu aktivně účastnit. Navíc průběh a výsledky veřejné konzultace návrhu TPP ukázaly, že aby předpoklad dobrovolného naplnění přechodu mohl být ze strany dotčených soukromých subjektů naplněn, je kromě jiného i potřeba postihnout v TPP řadu problémů, které však přesahují kompetence vymezené ČTÚ.

Zemské digitální televizní vysílání by mělo být přínosem pro liberalizaci trhu v oblasti elektronických komunikací i v oblasti šířeného obsahu vysílání. Jeho zavedením dojde k vytvoření prostoru pro nové podnikatelské subjekty a služby. Rychlé provedení přechodu na digitální vysílání je tedy z tohoto hlediska žádoucí. Jak dosavadní zkušenosti z jiných evropských zemí, které již k přechodu na zemské digitální televizní vysílání přistoupily, ukazují, není realizace přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání jednoduchou záležitostí, a to nejen po stránce technické či legislativní, neboť tato změna způsobu přijímání televizního vysílání má zásadní celospolečenské dopady. Při přípravě dokumentu, který má řešit přechod analogového vysílání na digitální, je však nezbytné vzít v úvahu a vypořádat všechny připomínky dotčených subjektů, které jsou přirozeně z pohledu jejich pozice v celém procesu digitalizace mnohdy zásadně odlišné, což potvrzují i výsledky veřejné konzultace k návrhu TPP.

Na základě výše uvedených skutečností a po zapracování relevantních připomínek vzešlých z veřejné konzultace byl vypracován návrh TPP, který je po technické stránce, zejména z hlediska limitované dostupnosti rádiových kanálů, plně realizovatelný a je co do rozsahu úpravy v souladu se zmocněním daným právními předpisy. Tento postup však předpokládá ochotu dotčených subjektů navržený proces přechodu přijmout a podle TPP postupovat. Z dosavadních poznatků vyplývá, že stávající provozovatelé televizního vysílání nezamýšlejí za současné situace navržený postup akceptovat.

Technický plán přechodu na digitální vysílání

Český telekomunikační úřad (dále jen "Úřad") jako příslušný správní orgán podle § 108 odst. 1 písm. b) zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon"), a podle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění zákona č. 413/2005 Sb., na základě výsledků veřejné konzultace uskutečněné podle § 130 zákona, rozhodnutí Rady Úřadu podle § 107 odst. 8 písm. b) bod 2 a k provedení čl. IV zákona č. 235/2006 Sb., kterým se mění zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, vydává

opatření obecné povahy č. OOP/15/XX.2006-Y, kterým se stanoví Technický plán přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání (dále též "TPP").

ČÁST PRVNÍ

ÚVODNÍ USTANOVENÍ

Článek 1
Předmět úpravy

(1) Toto opatření obecné povahy (dále jen "opatření") stanoví lhůty, podmínky a způsob postupu během procesu rozvoje sítí elektronických komunikací pro zemské digitální televizní vysílání, včetně lhůt, podmínek a způsobu vypínání zemského analogového televizního vysílání v České republice, za účelem sestavení sítě elektronických komunikací pro šíření multiplexu veřejné služby, dalších sítí pro celoplošné zemské digitální televizní vysílání a nejméně jedné sítě umožňující regionální zemské digitální televizní vysílání.

(2) Toto opatření se vztahuje na zemské digitální televizní vysílání DVB-T a nevztahuje se na jiné způsoby šíření zemského digitálního televizního vysílání, jako je např. DVB-H.

Článek 2
Vymezení pojmů

Pro účely tohoto opatření se rozumí

  1. zemským digitálním televizním vysíláním televizní vysílání označované jako DVB-T, kdy pro přenos signálu rádiovým kanálem je využíváno digitální modulační schéma,
  2. zemským analogovým televizním vysíláním televizní vysílání, kdy pro přenos signálu rádiovým kanálem je využíváno analogové modulační schéma,
  3. rádiovým kanálem část rádiového spektra vymezená následujícím způsobem:
    1. v I. televizním pásmu 48,5-66 MHz pro rádiový kanál označený R1 vymezený k analogovému vysílání rozsahem kmitočtů od 48,5-56,5 MHz, pro rádiový kanál označený R2 vymezený k analogovému vysílání rozsahem kmitočtů 58-66 MHz,
    2. ve III. televizním pásmu 174-230 MHz pro rádiový kanál označený Rn a vymezený k analogovému vysílání rozsahem kmitočtů od (174 + (n-6)*8) do (174 + (n-5)*8) v MHz, kde n je rovno 6 až 12,
    3. ve III. televizním pásmu 174-230 MHz pro rádiový kanál označený n a vymezený k digitálnímu vysílání rozsahem kmitočtů od (174 + (n-5)*7) do (174 + (n-4)*7) v MHz, kde n je rovno 5 až 12,
    4. ve IV. a V. televizním pásmu 470-862 MHz pro rádiový kanál označený n a vymezený k analogovému i digitálnímu vysílání rozsahem kmitočtů od (470 + (n-21)*8) do (470 + (n-20)*8) v MHz, kde n je rovno 21 až 69,
  4. vysílačem vysílací rádiové zařízení určené pro šíření zemského analogového televizního vysílání (dále jen "analogový vysílač") nebo zemského digitálního televizního vysílání (dále jen "digitální vysílač),
  5. analogovým vysílačem velkého výkonu vysílač umístěný na území České republiky a zajišťující zemské analogové televizní vysílání s maximálním efektivním vyzářeným výkonem ERP max. >= 30 dBW,
  6. analogovým vysílačem malého výkonu vysílač nebo televizní převaděč umístěný na území České republiky a zajišťující zemské analogové televizní vysílání s maximálním efektivním vyzářeným výkonem ERP < max. 30 dBW,
  7. vypnutím zemského analogového televizního vysílání ukončení provozu analogových vysílačů v příslušném územním rozsahu,
  8. vypnutím vysílače ukončení jeho provozu,
  9. vysílací sítí veřejná komunikační síť tvořená digitálními vysílači,
  10. digitálním multiplexem souhrnný datový tok obsahující dílčí datové toky náležející jednotlivým televizním, popřípadě rozhlasovým programům, službám přímo souvisejícím s programy nebo dodatečným službám, které jsou upraveny pro společný přenos a následné šíření prostřednictvím vysílací sítě,
  11. územím pokrytým signálem území pokryté zemským televizním vysíláním z příslušného vysílače nebo v případě jednofrekvenční vysílací sítě ze skupiny digitálních vysílačů, ve kterém je intenzita elektromagnetického pole užitečného signálu větší nebo rovna intenzitě elektromagnetického pole definované plánovací metodikou Mezinárodní telekomunikační unie (dále jen "ITU") pro příjem na pevnou anténu a je dodržen odstup intenzity elektromagnetického pole užitečného signálu a intenzity elektromagnetického pole rušících signálů definovaný metodikou ITU,
  12. ucelenou oblastí část území České republiky vymezená podle článku 3, pro níž toto opatření stanoví základní podmínky pro zahájení zemského digitálního televizního vysílání a vypínání zemského analogového televizního vysílání,
  13. členěním vysílání zajišťování vysílací sítě, kdy celoplošná vysílací síť umožňuje pokrývat současně dílčí území České republiky rozdílným programovým obsahem určeným pro oblasti s příslušně vymezeným územním rozsahem, a to v rámci využití jedné celoplošné vysílací sítě,
  14. souběžným vysíláním stav, kdy v ucelené oblasti je současně šířeno zemské analogové televizní vysílání a zemské digitální televizní vysílání téhož televizního programu (dále jen "souběh"),
  15. etapou přechodu se rozumí uskutečnění přechodu v ucelené oblasti,
  16. základním souběžným vysíláním souběh z téhož stanoviště vysílače (dále jen "základní souběh"),
  17. celkovým souběžným vysíláním souběh v období od zahájení zemského digitálního televizního vysílání v ucelené oblasti do termínu dokončení přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání v této ucelené oblasti (dále jen "celkový souběh"),
  18. set-top-boxem zařízení umožňující příjem zemského digitálního televizního vysílání.

Článek 3
Vymezení ucelených oblastí

(1) Ucelené oblasti jsou vymezeny spojnicemi mezi vrcholovými body nebo státní hranicí České republiky následovně:

Název ucelené oblasti

Vrcholové body č.

Hranice ucelené oblasti jsou dány

Brno

15, 14, 13, 18, 17, 16

Propojením bodů v daném pořadí, mezi body 15 a 16 pak státní hranicí České republiky.

České Budějovice

8, 1, 6, 7

Propojením bodů v daném pořadí, mezi body 8 a 7 pak státní hranicí České republiky.

Jeseník

12, 13, 18, 20

Propojením bodů v daném pořadí, mezi body 12 a 20 pak státní hranicí České republiky.

Jihlava

7, 6, 5, 14, 15

Propojením bodů v daném pořadí, mezi body 7 a 15 pak státní hranicí České republiky.

Ostrava

20, 18, 19

Propojením bodů v daném pořadí, mezi body 20 a 19 pak státní hranicí České republiky.

Plzeň

10, 3, 2, 9

Propojením bodů v daném pořadí, mezi body 10 a 9 pak státní hranicí České republiky.

Praha

1, 2, 3, 4, 5, 6

Propojením bodů v daném pořadí.

Sušice

9, 2, 1, 8

Propojením bodů v daném pořadí, mezi body 9 a 8 pak státní hranicí České republiky.

Trutnov

11, 4, 5, 14, 13, 12

Propojením bodů v daném pořadí, mezi body 11 a 12 pak státní hranicí České republiky.

Ústí nad Labem

10, 3, 4, 11

Propojením bodů v daném pořadí, mezi body 10 a 11 pak státní hranicí České republiky.

Zlín

16, 17, 18, 19

Propojením bodů v daném pořadí, mezi body 16 a 19 pak státní hranicí České republiky.

Pozn.: Ucelené oblasti jsou řazeny abecedně podle názvu.

(2) Vrcholové body ucelených oblastí jsou vymezeny následovně:

Vrcholový bod č.

LON

LAT

Vrcholový bod č.

LON

LAT

1

14° 01' 50"

49° 28' 25"

11

14° 58' 13"

50° 51' 37"

2

13° 45' 19"

49° 40' 29"

12

16° 33' 54"

50° 11' 57"

3

13° 47' 43"

50° 15' 42"

13

16° 29' 15"

49° 48' 00"

4

14° 47' 40"

50° 17' 50"

14

16° 02' 00"

49° 42' 16"

5

15° 15' 35"

49° 52' 43"

15

15° 52' 33"

48° 51' 52"

6

14° 47' 02"

49° 27' 27"

16

17° 26' 57"

48° 50' 37"

7

15° 01' 33"

49° 01' 08"

17

17° 18' 22"

49° 06' 37"

8

13° 32' 22"

48° 58' 35"

18

17° 35' 05"

49° 34' 42"

9

12° 56' 44"

49° 20' 22"

19

18° 26' 55"

49° 23' 39"

10

13° 20' 47"

50° 36' 43"

20

17° 54' 13"

49° 58' 41"

Pozn.: Souřadnice jednotlivých vrcholových bodů jsou uvedeny v souřadnicovém systému WGS 84.

(3) Grafické znázornění ucelených oblastí je uvedeno v Příloze č. 1.

(4) Ucelená oblast Brno se pro zajištění lepší návaznosti realizace přechodu v sousedních ucelených oblastech dále dělí na část Brno a část Brno město. Ucelená oblast Praha se pro zajištění lepší návaznosti realizace přechodu v sousedních ucelených oblastech dále dělí na část Praha a část Praha město.

ČÁST DRUHÁ

TECHNICKÝ PLÁN PŘECHODU

HLAVA I
Základní ustanovení

Článek 4

(1) Označení a parametry rádiových kanálů (dále jen "rádiové kanály") pro sestavení jednotlivých vysílacích sítí jsou vyčleněny v souladu se závěrečným dokumentem Regionální radiokomunikační konference ITU (dále jen "Plán").

(2) Rozsah oblasti pokryté signálem pro stanovení podmínek vypínání zemského analogového televizního vysílání se posuzuje podle následujících plánovacích parametrů zemského digitálního televizního vysílání DVB-T:

  1. modulační schéma 64 QAM,
  2. provozní režim 8K,
  3. kódový poměr 2/3,
  4. ochranný interval 1/4.

(3) Pro vysílací sítě provozované podle jiných plánovacích parametrů než uvedených v odstavci 2 nelze přidělit pro zajištění dostatečného pokrytí jednotlivých ucelených oblastí další rádiové kanály přidělené České republice Plánem.

(4) Rádiové kanály odlišné od rádiových kanálů přidělených České republice Plánem mohou být pro vysílací sítě přidělovány jen v případě jejich úspěšné mezinárodní koordinace po vypnutí zemského analogového televizního vysílání v ucelené oblasti nebo jiné oblasti s příslušně vymezeným územním rozsahem.

(5) V případě uvedení digitálního vysílače v příslušné ucelené oblasti do trvalého provozu se zpožděním, oproti termínu stanovenému tímto opatřením pro příslušnou ucelenou oblast, zkrátí se doba základního souběhu, avšak ne na méně než 3 měsíce.

(6) Stanovení nejzazších termínů pro zahájení zemského digitálního televizního vysílání nebo pro vypnutí zemského analogového televizního vysílání nevylučuje dřívější zahájení zemského digitálního televizního vysílání nebo dřívější vypnutí zemského analogového televizního vysílání na základě dohody uzavřené mezi operátorem příslušné vysílací sítě a provozovateli vysílání se souhlasem Úřadu. Tímto není dotčena podmínka zachování minimální doby trvání informační kampaně před vypnutím analogového vysílání. Úřad tyto skutečnosti bezodkladně sdělí prostřednictvím Ministerstva informatiky Národní koordinační skupině pro digitální vysílání v České republice.

(7) V odůvodněných případech veřejného zájmu, zejména pokud nebude z technických důvodů možné zajistit pokrytí území zemským digitálním televizním vysíláním, může Úřad prodloužit lhůty pro vypnutí analogového vysílače malého výkonu stanoveného v Příloze č. 3 nebo rozhodne o použití jiného rádiového kanálu pro zemské digitální vysílání v této oblasti.

(8) K celkovému vypnutí zemského analogového televizního vysílání může v každé ucelené oblasti dojít pouze za předpokladu dosažení pokrytí příslušné ucelené oblasti signálem pro zemské digitální televizní vysílání alespoň v rozsahu pokrytí stávajícím signálem pro analogové vysílání, zahájení a trvání cílené informační kampaně alespoň 3 měsíce před termínem vypnutí zemského analogového televizního vysílání a dostatečné vybavenosti obchodní sítě set-top-boxy v dostupných cenových relacích. Za dostatečnou vybavenost obchodní sítě set-top-boxy se považuje možnost zakoupení zařízení pro příjem zemského digitálního televizního vysílání nejvýše v dosahu 55 km, měřeno vzdušnou čarou od místa požadovaného příjmu. Vyhodnocení podmínek provede Úřad vždy 20 kalendářních dnů před datem plánovaného vypnutí analogového vysílání v každé ucelené oblasti a zveřejní je na úřední desce.

HLAVA II
Rozvoj sítí pro zemské digitální televizní vysílání

Díl 1
Vysílací síť pro šíření multiplexu veřejné služby

Článek 5

(1) Vysílací síť pro šíření multiplexu veřejné služby (dále jen "vysílací síť 1") je tvořena následujícími rádiovými kanály: 29, 31, 33, 34, 36, 37, 39 a 51.

(2) Vysílací síť 1 umožňuje členění vysílání v souladu s požadavky provozovatele vysílání ze zákona pro oblasti v následujícím vymezeném územním rozsahu:

Oblast č. 1 - hlavní město Praha, Středočeský kraj
Oblast č. 2 - kraje Jihočeský, Plzeňský, Karlovarský, Vysočina
Oblast č. 3 - kraje Ústecký, Liberecký, Královéhradecký, Pardubický
Oblast č. 4 - kraje Moravskoslezský, Olomoucký
Oblast č. 5 - kraje Jihomoravský, Zlínský

(3) Nejzazší termín zahájení zemského digitálního televizního vysílání ve vysílací síti 1 je 10. 10. 2010. Nejpozději v tomto termínu provozovatel vysílání ze zákona ukončí zemské digitální televizní vysílání v jiné vysílací síti.

Díl 2
Další vysílací sítě pro celoplošné zemské digitální televizní vysílání

Článek 6

(1) Další vysílací sítí se rozumí vysílací síť sestavená ze skupinových přidělení rádiových kanálů zkoordinovaných Plánem.

(2) Do dalších vysílacích sítí 2, 3 a 4 se převádí vysílací sítě A, B a C využívající skupinová přidělení rádiových kanálů podle plánu využití rádiového spektra, a to v rozsahu v jakém byly zajišťovány ke dni 1. června 2006. Současně se v rámci vysílací sítě A převádí do vysílací sítě 2 rádiové kanály provozované na stanovišti Domažlice a Ústí nad Labem, pokud tyto rádiové kanály budou na těchto stanovištích pro zemské digitální televizní vysílání využívány ke dni 1. srpna 2007. Rádiové kanály pro převedení vysílacích sítí jsou následující:

Vysílací síť

Název stanoviště

Rádiový kanál

Vysílací síť

Ucelená oblast

Rádiový kanál

A

Praha

25

2

Praha

53

Praha město

25

2

Praha

53

Brno Hády

40

2

Brno

40

Brno město

40

2

Brno

40

Ostrava Slezská Ostrava

39

2

Ostrava

54

Domažlice

38

2

Plzeň

38/48

Ústí nad Labem

58

2

Ústí nad Labem

58

B

Praha Ládví

46

3

Praha

46

Praha Strahov

46

3

Praha

46

Praha Zelený Pruh

46

3

Praha

46

C

Brno FNB

25

4

Brno

64

Praha Ládví

64

4

Praha

64

Praha Strahov

64

4

Praha

64

Praha Václavská

64

4

Praha

64

Praha Zelený Pruh

64

4

Praha

64

(3) Rádiové kanály přidělené pro vysílací sítě A, B a C je možno využívat pouze v souladu s plánem využití rádiového spektra a po dobu tímto plánem stanovenou.

Článek 7

(1) Pro rozvoj vysílacích sítí 2, 3 a 4 budou využity nejméně rádiové kanály uvedené v odstavcích 2 až 4.

(2) Rádiové kanály, termíny zahájení zemského digitálního televizního vysílání, doba základního souběhu a termíny ukončení základního i celkového souběhu v ucelených oblastech jsou pro vysílací síť 2 následující:

Ucelená oblast

Rádiový kanál DVB-T pro základní souběh

Zahájení vysílání DVB-T

Doba základního souběhu (v měsících)

Termín ukončení základního souběhu

Rádiový kanál DVB-T finální

Termín ukončení celkového souběhu

Počet dotčených obyvatel (v tisících)

Brno město

40

červen 2007

3

srpen 2007

40

září 2007

520

Praha

53

září 2007

5

leden 2008

53

listopad 2008

1 230

Praha město

53

září 2007

5

leden 2008

53

listopad 2008

1 000

Ostrava

54

listopad 2007

6

duben 2008

54

leden 2010

1 060

Sušice

24 (22)*)

duben 2008

6

září 2008

48 (50)*)

březen 2009

330

Plzeň

24

červen 2008

8

leden 2009

48

srpen 2009

890

Trutnov

38

listopad 2008

7

červen 2009

38

březen 2010

1 230

Brno

40

březen 2009

11

leden 2010

40

červenec 2010

1 080

Jihlava

57

červen 2009

6

listopad 2009

57

květen 2010

520

České Bu-dějovice

22

listopad 2009

6

duben 2010

50

září 2010

570

Zlín

49

únor 2010

6

červenec 2010

49

říjen 2010

830

Jeseník

51

červen 2010

9

září 2010

50

říjen 2010

1 130

Pozn.: Ucelené oblasti jsou řazeny vzestupně podle termínu zahájení vysílání DVB-T.
*) uvedené rádiové kanály pro ucelenou oblast Sušice bude možno využít za podmínky úspěšné mezinárodní koordinace.
Termínem zahájení vysílání DVB-T a termínem ukončení souběhu se rozumí nejpozději poslední den uvedeného měsíce, v případě měsíce října 2010 se tímto termínem rozumí 10. říjen 2010.
Doba základního souběhu je uvedena v celistvých měsících včetně měsíců uvedených ve sloupcích "termín zahájení vysílání DVB-T" a "termín ukončení základního souběhu".
Termíny jsou uvedeny jako nejzazší možné.

(3) Rádiové kanály, termíny zahájení zemského digitálního televizního vysílání, doba základního souběhu a termíny ukončení základního i celkového souběhu v ucelených oblastech jsou pro vysílací síť 3 následující:

Ucelená oblast

Rádiový kanál DVB-T pro základní souběh

Zahájení vysílání DVB-T

Doba základního souběhu (v měsících)

Termín ukončení základního souběhu

Rádiový kanál DVB-T finální

Termín ukončení celkového souběhu

Počet dotčených obyvatel (v tisících)

Brno město

59

červen 2007

3

srpen 2007

59

září 2007

520

Praha

59

září 2007

5

leden 2008

59

listopad 2008

1 230

Praha město

46

září 2007

5

leden 2008

46

listopad 2008

1 000

Ostrava

39

listopad 2007

6

duben 2008

48

leden 2010

1 060

Sušice

52 (25)*)

duben 2008

6

září 2008

52 (25)*)

březen 2009

330

Plzeň

52

červen 2008

8

leden 2009

52

srpen 2009

890

Trutnov

60

listopad 2008

7

červen 2009

60

březen 2010

1 230

Brno

59

březen 2009

11

leden 2010

59

červenec 2010

1 080

Jihlava

30

červen 2009

6

listopad 2009

30

květen 2010

520

České Bu-dějovice

25

listopad 2009

6

duben 2010

25

září 2010

570

Zlín

25

únor 2010

6

červenec 2010

25

říjen 2010

830

Jeseník

53

září 2010

0

-

53

říjen 2010

1 130

Pozn.: Ucelené oblasti jsou řazeny vzestupně podle termínu zahájení vysílání DVB-T.
*) uvedený rádiový kanál pro ucelenou oblast Sušice bude možno využít za podmínky úspěšné mezinárodní koordinace.
Termínem zahájení vysílání DVB-T a termínem ukončení souběhu se rozumí nejpozději poslední den uvedeného měsíce, v případě měsíce října 2010 se tímto termínem rozumí 10. říjen 2010.
Doba základního souběhu je uvedena v celistvých měsících včetně měsíců uvedených ve sloupcích "termín zahájení vysílání DVB-T" a "termín ukončení základního souběhu".
Termíny jsou uvedeny jako nejzazší možné.

(4) Rádiové kanály a termíny zahájení zemského digitálního televizního vysílání pro vysílací síť 4 jsou následující:

Kraj

Rádiový kanál DVB-T

Termíny zahájení vysílání DVB-T

Ústecký kraj

62

červen 2008

Středočeský kraj

44

červen 2008

Hlavní město Praha

64

červen 2008

Moravskoslezský kraj

63

červen 2008

Plzeňský kraj

63

červen 2008

Karlovarský kraj

45

červen 2008

Liberecký kraj

65

listopad 2008

Pardubický kraj

45

listopad 2008

Královéhradecký kraj

45

listopad 2008

Jihomoravský kraj

64

březen 2009

Vysočina

63

červen 2009

Jihočeský kraj

65/63

listopad 2009

Zlínský kraj

42

únor 2010

Olomoucký kraj

44

září 2010

Pozn.: Kraje jsou řazeny vzestupně podle nejzazšího termínu zahájení vysílání DVB-T.
Termínem zahájení vysílání DVB-T se rozumí nejpozději poslední den uvedeného měsíce.
Termíny jsou uvedeny jako nejzazší možné.

(5) Podmínkou pro rozvoj vysílacích sítí 2, 3 a 4 podle odstavců 2, 3 a 4 je neodvolatelný závazek provozovatelů televizního vysílání požádat Radu pro rozhlasové a televizní vysílání o změnu souboru technických parametrů tak, aby jejich dosavadní rádiové kanály mohly být v souladu s harmonogramem přiděleny operátorům sítí 2, 3 a 4.

(6) Podmínkou pro rozvoj vysílacích sítí 2, 3 a 4 podle odstavců 2, 3 a 4 je neodvolatelný závazek držitelů individuálních oprávnění k využívání rádiových kmitočtů, které mají být nově použity pro tyto vysílací sítě, požádat Úřad o jejich odnětí tak, aby mohly být v souladu s harmonogramem přiděleny operátorům sítí 2, 3 a 4.

Díl 3
Zajištění regionálního a místního zemského digitálního televizního vysílání

Článek 8

(1) Vysílací sítě 2, 3 a 4 mohou být využity pro regionální zemské digitální televizní vysílání. Úřad do 14 dnů od uveřejnění Technického plánu přechodu v Telekomunikačním věstníku uveřejní v Telekomunikačním věstníku a na své úřední desce oznámení o tom, jaká je k dispozici volná přenosová kapacita příslušné vysílací sítě umožňující šíření regionálního zemského televizního vysílání.

(2) Provozovatelé místního vysílání v souladu s licencí udělenou podle zvláštního právního předpisu mohou převést stávající místní zemské analogové televizní vysílání na místní zemské digitální televizní vysílání na základě nového individuálního oprávnění k využívání rádiových kmitočtů nejpozději do termínu dokončení přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání v České republice podle čl. 11.

(3) Úřad provozovateli místního vysílání přidělí na základě jeho žádosti pro místní zemské digitální televizní vysílání tentýž rádiový kanál, který je využíván pro místní zemské analogové televizní vysílání. V případě, že takový rádiový kanál nebude pro místní zemské digitální televizní vysílání v příslušné oblasti možno využít, Úřad v případě úspěšné mezinárodní koordinace přidělí tomuto provozovateli místního vysílání jiný použitelný rádiový kanál a stanoví termín vypnutí analogového vysílače zajišťujícího místní zemské analogové televizní vysílání.

HLAVA III
Vypínání zemského analogového televizního vysílání

Článek 9

(1) Zemské analogové televizní vysílání bude vypínáno v rámci příslušné ucelené oblasti, v níž bylo zahájeno zemské digitální televizní vysílání podle čl. 7 odst. 2 a 3, takto:

  1. vypínání analogových vysílačů bude prováděno v pořadí podle článku 10,
  2. základní podmínky pro vypínání analogových vysílačů velkého výkonu neuvedených v článku 10, které jsou provozovány ke dni nabytí účinnosti tohoto opatření, jsou uvedeny v Příloze č. 2 (Vysílače velkého výkonu - přehled po ucelených oblastech). V případě, že analogový vysílač velkého výkonu má být vypnut z důvodu vzniku škodlivé interference v termínu dřívějším, než je termín stanovený pro příslušnou ucelenou oblast, navrhne Úřad na základě požadavku provozovatele vysílání řešení,
  3. vypínání analogových vysílačů malého výkonu bude probíhat po dohodě s příslušnými provozovateli vysílání podle technických možností držitelů individuálního oprávnění k využívání rádiových kmitočtů v návaznosti na rozsah území pokrytého signálem zemského digitálního televizního vysílání, nejpozději však v termínu ukončení celkového souběhu v příslušné ucelené oblasti. Podle požadavků provozovatele vysílání je možno přecházet ze stávajícího zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání i na dalších vysílacích stanovištích dané ucelené oblasti. V tomto případě budou výběr a přidělení využitelného rádiového kanálu řešeny ve spolupráci s příslušným držitelem individuálního oprávnění k využívání rádiových kmitočtů na základě souhlasu Úřadu. Základní podmínky pro vypínání analogových vysílačů malého výkonu a nebo jejich převedení na digitální vysílače malého výkonu jsou uvedeny v Příloze č. 3 (Vysílače malého výkonu - přehled po ucelených oblastech).

(2) Analogové vysílače malého výkonu v příslušné ucelené oblasti, které dále šíří zemské analogové televizní vysílání přijímané z analogových vysílačů ležících mimo tuto ucelenou oblast, budou rovněž vypnuty k termínu úplného vypnutí zemského analogového televizního vysílání v příslušné ucelené oblasti, bude-li území, které pokrývají zemským analogovým televizním vysíláním, pokryto zemským digitálním televizním vysíláním.

(3) V případě, že po zahájení zemského digitálního televizního vysílání dojde tímto vysíláním ke škodlivé interferenci přiděleného rádiového kanálu pro navazující analogový vysílač malého výkonu, jehož další provoz bude provozovatelem vysílání požadován, zajistí Úřad na základě žádosti příslušného držitele individuálního oprávnění k využívání rádiových kmitočtů jiný použitelný rádiový kanál pro pokračování jeho provozu. V ostatních případech řeší problematiku vysílačů malého výkonu držitel individuálního oprávnění k využívání rádiových kmitočtů po dohodě s provozovatelem vysílání. Při vzniku škodlivé interference přiděleného rádiového kanálu pro zemské analogové televizní vysílání způsobené zemským digitálním televizním vysíláním je prioritou zajištění zemského digitálního televizního vysílání a zajištění přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání, pokud to technické podmínky operátora vysílací sítě umožní.

(4) Operátor vysílací sítě po dohodě s příslušnými provozovateli vysílání zajišťuje základní souběh zemského digitálního televizního vysílání tak, aby rozsah území pokrytého zemským digitálním televizním vysíláním v dané ucelené oblasti nebyl menší než rozsah území pokrytého zemským analogovým televizním vysíláním zajišťovaným v této ucelené oblasti analogovým vysílačem podle článku 10.

(5) V případě, že operátor vysílací sítě nemůže v ucelené oblasti z technických důvodů zajistit rozsah pokrytí zemským digitálním televizním vysíláním způsobem stanoveným v odstavci 4, neprodleně informuje o této skutečnosti Úřad. Současně příslušný provozovatel vysílání informuje Úřad o alternativních možnostech příjmu jeho programu. Úřad tyto skutečnosti spolu se svým stanoviskem bezodkladně sdělí prostřednictvím Ministerstva informatiky Národní koordinační skupině pro digitální vysílání v České republice.

(6) Podmínkou pro postup podle odstavců 1 až 5 je neodvolatelný závazek provozovatelů televizního vysílání požádat Radu pro rozhlasové a televizní vysílání o změnu souboru technických parametrů tak, aby analogové využití jejich dosavadních rádiových kanálů mohlo být ukončováno v souladu s harmonogramem uvedeným v článku 10 a v Přílohách č. 2 a 3.

(7) Podmínkou pro postup podle odstavců 1 až 5 je neodvolatelný závazek držitelů individuálních oprávnění k využívání rádiových kmitočtů, které mají být nově použity pro tyto vysílací sítě, požádat Úřad o jejich odnětí tak, aby mohl být dodržen harmonogram uvedený v článku 10 a v Přílohách č. 2 a 3.

Článek 10

Vypínání zemského analogového televizního vysílání probíhá v ucelených oblastech v následujícím pořadí:

Poř. č.

Ucelená oblast

Název stanoviště

Rádiový kanál

Program*)

Termín ukončení základního souběhu

Termín ukončení celkového souběhu

7. b)

Brno město

Brno město

35

ČT1

srpen 2007

září 2007

52

ČT2

srpen 2007

září 2007

49

NOVA

srpen 2007

září 2007

Brno Hády

55

PRIMA

srpen 2007

září 2007

1. a)

Praha

Cukrák

26

ČT1

leden 2008

listopad 2008

53

ČT2

září 2007

listopad 2008

R1

NOVA

leden 2008

listopad 2008

R7

PRIMA

leden 2008

listopad 2008

1. b)

Praha město

Mahlerovy sady

51

ČT1

leden 2008

listopad 2008

41

ČT2

leden 2008

listopad 2008

37

NOVA

leden 2008

listopad 2008

24

PRIMA

leden 2008

listopad 2008

2.

Ostrava

Hošťálkovice

31

ČT1

duben 2008

leden 2010

51

ČT2

duben 2008

leden 2010

42

NOVA

duben 2008

leden 2010

R1

NOVA

duben 2008

leden 2010

48

PRIMA

duben 2008

leden 2010

3.

Sušice

Svatobor

35

ČT1

září 2008

srpen 2009

52

ČT2

červen 2008

srpen 2009

R9

NOVA

září 2008

srpen 2009

43

PRIMA

září 2008

srpen 2009

4.

Plzeň

Krašov

31

ČT1

leden 2009

srpen 2009

48

ČT2

leden 2009

srpen 2009

R10

NOVA

leden 2009

srpen 2009

5.

Trutnov

Černá hora

23

ČT1

červen 2009

březen 2010

40

ČT2

červen 2009

březen 2010

R11

NOVA

červen 2009

březen 2010

6.

Jihlava

Javořice

25

ČT1

listopad 2009

květen 2010

42

ČT2

listopad 2009

květen 2010

R11

NOVA

listopad 2009

květen 2010

59

PRIMA

listopad 2009

květen 2010

7. a)

Brno

Kojál

29

ČT1

leden 2010

červenec 2010

46

ČT2

leden 2010

červenec 2010

R9

NOVA

leden 2010

červenec 2010

8.

Č. Budějovice

Kleť

39

ČT1

duben 2010

září 2010

49

ČT2

duben 2010

září 2010

R2

NOVA

duben 2010

září 2010

33

PRIMA

duben 2010

září 2010

9.

Zlín

Tlustá hora

22

ČT1

červenec 2010

říjen 2010

51

ČT2

červenec 2010

říjen 2010

41

NOVA

červenec 2010

říjen 2010

58

PRIMA

červenec 2010

říjen 2010

10.

Jeseník

Praděd

36

ČT1

září 2010

říjen 2010

50

ČT2

září 2010

říjen 2010

53

NOVA

září 2010

říjen 2010

Pozn.: Ucelené oblasti jsou řazeny vzestupně podle termínů základního vypnutí.
*) zahrnuje všechny programy oprávněných provozovatelů vysílání využívajících příslušný rádiový kanál.

Článek 11

Termín dokončení přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání v České republice postupy podle čl. 5 až 10 je stanoven na 10. října 2010.

HLAVA IV
Technické parametry vysílačů

Článek 12

Maximální použitelné hodnoty technických parametrů rádiových kanálů pro zemské digitální televizní vysílání uvedených v čl. 7 odst. 2 a 3 jsou následující:

Název

Název stanoviště

Rádiový kanál

Vysílací síť

ERP max. (dBW)

Omezení

Brno

Kojál

40

2

50

ND

Brno

Kojál

59

3

50

ND

Brno město

Barvičova

40

2

*)

*)

Brno město

Barvičova

59

3

*)

*)

Č. Budějovice

Kleť

22

2

50

ND

Č. Budějovice

Kleť

50

2

50

ND

Č. Budějovice

Kleť

25

3

50

ND

Jeseník

Praděd

50

2

50

1/300-10/6 dB

Jeseník

Praděd

51

3

50

1/0-30/10 dB

Jeseník

Praděd

53

3

50

1/180-210/6 dB

Jihlava

Javořice

57

2

50

ND

Jihlava

Javořice

30

3

50

ND

Ostrava

Hošťálkovice

54

2

50

ND

Ostrava

Hošťálkovice

39

3

40

Stávající provozované parametry

Ostrava

Hošťálkovice

48

3

50

ND

Plzeň

Krašov

24

2

50

ND

Plzeň

Krašov

48

2

50

ND

Plzeň

Krašov

52

3

50

ND

Praha

Cukrák

53

2

50

ND

Praha

Cukrák

59

3

50

ND

Praha město

Mahlerovy sady

53

2

45

ND

Praha město

Mahlerovy sady

46 **)

3

50

ND

Sušice

Svatobor

24

2

50

ND

Sušice

Svatobor

48

2

50

1/100-130/6 dB

Sušice

Svatobor

52

3

50

ND

Trutnov

Černá hora

38

2

50

1/350-50/15 dB; 1/60/18 dB; 1/70-80/15 dB

Trutnov

Černá hora

60

3

50

1/350-10/10 dB

Zlín

Tlustá hora

49

2

50

ND

Zlín

Tlustá hora

25

3

50

ND

Pozn.: ND - nejsou definována omezení.
Omezení stanovená pro konkrétní rádiové kanály na daných stanovištích jsou uvedena ve formátu "Uvnitř sektoru /.°-.°/ (nebo v jednotlivém azimutu /.°/) je ERP max. omezen o hodnotu . dB".
*) technické parametry na tomto stanovišti nejsou součástí Plánu a budou stanoveny Úřadem v návaznosti na technické parametry využité na ostatních stanovištích v ucelené oblasti a v závislosti na potřebách operátora příslušné vysílací sítě.
**) při použití jiného stanoviště vysílače budou technické parametry Úřadem příslušně upraveny.

ČÁST TŘETÍ

SPOLEČNÁ USTANOVENÍ

Článek 13

(1) Operátor vysílací sítě předloží Úřadu na jeho žádost podle § 115 zákona konkrétní časový harmonogram rozvoje své vysílací sítě navazující na toto opatření.

(2) Úřad bude průběžně shromažďovat informace o průběhu přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání v jednotlivých etapách přechodu, které jsou nezbytné pro vyhodnocení průběhu přechodu a posouzení plnění časového harmonogramu přechodu a ostatních podmínek stanovených v tomto opatření.

(3) Úřad bude v každé etapě přechodu vyhodnocovat dodržení transparentního, rovného a nediskriminačního přístupu k provozovatelům zemského televizního vysílání.

(4) Úřad bude vyhodnocovat v každé etapě přechodu pokrytí dotčené oblasti zemským digitálním televizním vysíláním s úrovní signálu nezbytnou pro příjem pevnou anténou umístěnou vně budovy s rozsahem pokrytí stávajícího zemského analogového vysílání s úrovní signálu respektující doporučené hodnoty minimální chráněné intenzity elektromagnetického pole v daném kmitočtovém pásmu. K vyhodnocení bude používat metody ITU-R P.1546 CA5) a pomocné metody RDK-2. Úřad bude také zajišťovat ve spolupráci s operátory sítí měření skutečně dosahované intenzity elektromagnetického pole. Výsledky výpočtů a měření budou zveřejňovány v návaznosti na průběhu přechodu.

(5) Úřad vždy k 15. březnu a k 15. září příslušného kalendářního roku vyhodnotí průběh realizace přechodu, výsledky uveřejní. K prvému vyhodnocení opatření dojde nejpozději k 15. březnu 2008, vyhodnocení vezme v úvahu i vyhodnocení experimentu v oblasti Domažlice a pilotního projektu v oblasti Ústí nad Labem.

ČÁST ČTVRTÁ

ÚČINNOST

Článek 14

Toto opatření nabývá účinnosti patnáctým dnem ode dne jeho uveřejnění v Telekomunikačním věstníku.

Odůvodnění

Obecná část

Správní orgán vydává na základě čl. IV zákona č. 235/2006 Sb., kterým se mění zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, opatření obecné povahy, kterým se stanoví Technický plán přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání (dále jen "opatření").

Opatření navazuje na plán využití rádiového spektra, jehož vydání spadá v rámci výkonu správy rádiového spektra podle § 16 odst. 2 zákona do působnosti Úřadu, a na mezinárodní koordinaci rádiových kanálů pro zemské digitální televizní vysílání. Mezinárodní koordinace uvedených rádiových kanálů vychází zejména z plnění závěrů mezinárodních dohod Stockholm 1961 (ST61) a Ženeva 2006 (GE06) a současně z výsledků dvou a vícestranných mezinárodních jednání, která Úřad vede jako zástupce České republiky v ITU. V rámci zmíněného procesu mezinárodní koordinace je Česká republika, jakožto člen ITU a Konference evropských správ pošt a telekomunikací (CEPT), povinna předem konzultovat s dotčenými státy využití jednotlivých rádiových kanálů, jejich změny a řešit problematiku škodlivých interferencí na území sousedních států způsobenou využíváním rádiových kanálů na území České republiky. Podle závěrů mezinárodní dohody Ženeva 2006 (GE06) je zemské analogové televizní vysílání chráněno před rušením do roku 2015. Po tomto datu začne ochranu před rušením požívat zemské digitální televizní vysílání.

Pro samotné provedení a dokončení přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání je pak pro Českou republiku, jako člena Evropské unie, významné Sdělení Komise Radě, Evropskému parlamentu, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů o urychlení přechodu z analogového na digitální vysílání (COM(2005) 204 final, Brusel, 24. 5. 2005), kterým byl začátek roku 2012 doporučen k projednání jako nejzazší lhůta pro vypnutí zemského analogového televizního vysílání ve všech členských státech EU. Za optimální období pro dokončení procesu přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání v celé EU pak zmíněné Sdělení Komise označuje začátek roku 2012.

Opatření vychází rovněž z materiálu "Koncepce rozvoje digitálního vysílání v České republice", který byl přijat usnesením vlády České republiky ze dne 15. března 2006 č. 261.

Opatření stanoví zejména lhůty, podmínky a způsob postupu během procesu rozvoje sítí elektronických komunikací pro zemské digitální televizní vysílání, včetně lhůt, podmínek a způsobu vypínání zemského analogového televizního vysílání v České republice za účelem sestavení sítě elektronických komunikací pro šíření multiplexu veřejné služby a dalších sítí pro celoplošné zemské digitální televizní vysílání. Opatření stanoví podmínky pro zajištění regionálního a místního zemského digitálního televizního vysílání. Opatření rovněž přihlíží k současnému stavu zemského analogového televizního vysílání a vymezuje pro realizaci přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání příslušný postup operátorů zajišťujících vysílací sítě, provozovatelů vysílání a dotčených orgánů státní správy.

S ohledem na stávající využívání rádiových kanálů zemským analogovým televizním vysíláním a rychlý rozvoj technologií pro sítě a služby elektronických komunikací nejsou v opatření rozděleny všechny disponibilní rádiové kanály podle Plánu, ale počítá se s přidělením dalších rádiových kanálů až po dokončení přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání. Tento postup umožní zohlednit aktuální stav technického rozvoje i aktuální požadavky a potřeby trhů služeb elektronických komunikací v České republice. Požadavky na specifické členění vysílacích sítí budou řešeny rovněž až po dokončení přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání.

Realizací postupu podle tohoto opatření dojde v České republice k nahrazení stávajícího zemského analogového televizního vysílání zemským digitálním televizním vysíláním.

Časový harmonogram v opatření zohledňuje specifická plánovací kritéria tak, aby byla plně respektována nutná částečná případně úplná omezení montážních prací při výstavbě nových vysílacích stanovišť a nebo prací na rekonstrukci vysílacích anténních systémů, způsobená obtížnými klimatickými podmínkami zejména v zimních měsících. Pokud v důsledku dalšího procesu dojde ke zpoždění zahájení procesu přechodu, bude nutné celý harmonogram upravit ve smyslu posunutí o jeden kalendářní rok.

Realizace postupu podle TPP je vázána na dobrovolné vyslovení neodvolatelného závazku provozovatelů televizního vysílání vzdát se svých dříve nabytých práv souvisejících s kmitočty využívanými pro zemské analogové televizní vysílání.

Zvláštní část

Článek 1

Vymezuje předmět úpravy v souladu se zákonem č. 235/2006 Sb. Zároveň zužuje okruh způsobů šíření zemského digitálního televizního vysílání, na které se opatření vztahuje. Tím není dotčena možnost zavádění a rozvoje jiných způsobů šíření zemského digitálního televizního vysílání jako např. DVB-H, pokud to technické podmínky (především existence disponibilních rádiových kanálů) dovolí.

Článek 2

Vymezuje pojmy použité v textu opatření a nedefinované v jiných právně závazných dokumentech. Dokumenty ITU uvedené v odkazech pod čarou jsou rovněž součástí závěrečných dokumentů konference RRC-06 (Final Acts RRC-06).

Článek 3

Pro realizaci přechodu jednoznačně rozděluje a identifikuje oblasti České republiky, v jejichž rámci bude postupně (v jednotlivých etapách, krok za krokem) přechod zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání realizován. Ačkoliv jsou rádiové kanály pro zemské digitální televizní vysílání alokovány na území odpovídající krajům, z požadavku na nediskriminační postup přechodu vyplynula potřeba, aby přechod probíhal v rámci území, která lze pro všechny provozovatele celoplošného zemského analogového televizního vysílání vymezit ve vazbě na stávající zemské analogové televizní vysílání. Z tohoto důvodu Úřad stanovil ucelené oblasti, z nichž každá představuje území České republiky pokryté současnými celoplošnými programy šířenými analogově ze stejného dominantního stanoviště a je vymezena jako mnohoúhelník, jehož vrcholové body jsou definovány geografickými souřadnicemi. Pro lepší názornost je v Příloze č. 1 opatření i grafické znázornění ucelených oblastí na mapě České republiky s vyznačením hranic okresů.

S ohledem na diametrálně odlišné podmínky v městských lokalitách Brno a Praha, které leží uvnitř stejnojmenných ucelených oblastí, je realizace přechodu v těchto městských lokalitách řešena samostatně. Toto rozdělení je umožněno i tím, že vysílání je v obou těchto městských lokalitách zajišťováno samostatnými vysílači. S ohledem na územní rozsah ucelené oblasti Brno, jejíž pokrytí zemským analogovým televizním vysíláním je zajišťováno především z vysílače na stanovišti Kojál s využitím velkého počtu navazujících televizních převáděčů a s ohledem na zajištění vzájemné návaznosti i koordinace postupů při realizaci přechodu v sousedních ucelených oblastech, bude přechod v městské lokalitě Brno realizován dříve, než přechod ve zbývající části této ucelené oblasti.

Vymezení ucelených oblastí není závazné pro vysílací síť 4, která není předmětem přechodu vysílání šířeného analogově na vysílání šířené digitálně, ale je budována jako nová vysílací síť. Rádiové kanály pro síť 4 jsou proto v souladu s Plánem vyhrazeny pro území krajů.

Článek 4

Stanoví principy rozdělení rádiových kanálů. Rádiové kanály pro digitální vysílače velkých výkonů byly rozděleny jednotlivým státům Plánem, a to při dodržení stanovených plánovacích parametrů tak, aby bylo umožněno vybudovat v každém státě obdobný počet vysílacích sítí. Z toho plynou podmínky pro přidělování rádiových kanálů pro jednotlivé vysílací sítě. Tyto podmínky vymezují maximální využitelnou přenosovou rychlost příslušného digitálního multiplexu, která dosahuje cca 19 Mbit/s. Příslušným digitálním multiplexem je tak umožněno při využití metody zdrojového kódování MPEG-2 v praxi šířit s ohledem na zachování dostatečné kvality obrazu 4 televizní programy včetně dalších služeb, které jsou součástí zemského digitálního televizního vysílání. V návaznosti na současný stav vývoje metod zdrojového kódování, technologií i obdobný postup v ostatních zemích Evropské unie lze důvodně předpokládat, že metoda zdrojového kódování MPEG-2 bude využita zejména v období do úplného vypnutí zemského analogového televizního vysílání. V případě, že vysílací sítě jsou zajišťovány s využitím jiných než plánovacích parametrů podle Plánu, nemusí přidělené rádiové kanály umožnit dosažení takového pokrytí území, jak je předpokládáno. Z důvodu efektivního využití rádiových kanálů a naplnění požadavku na zajištění maximálního počtu výsledných vysílacích sítí, nelze pro jednu vysílací síť vyčlenit v jedné oblasti více rádiových kanálů z Plánu než stanoví toto opatření.

Pokud struktura nebo technické parametry vysílací sítě zvolené operátorem neumožní zajistit s přidělenými rádiovými kanály potřebné pokrytí ucelené oblasti, mohou být využity další rádiové kanály pouze nad rámec rádiových kanálů přidělených České republice Plánem, a to na základě jejich budoucí úspěšné mezinárodní koordinace až po vypnutí zemského analogového televizního vysílání, ke kterému jsou dosud využívány. Dojde-li ke zpoždění zahájení zemského digitálního televizního vysílání, bude z důvodu dodržení časového harmonogramu celého procesu přechodu odpovídajícím způsobem Úřadem zkrácena doba základního souběžného vysílání v příslušné ucelené oblasti. Takovéto zkrácení je však možné pouze při respektování zachování minimální doby 3 měsíců základního souběhu a bude-li zachována i minimální 3 měsíční doba celkového souběhu. V případě, že zpoždění by nebylo možno řešit zkrácením souběhu, Úřad v rámci svých kompetencí učiní nezbytná opatření.

Všechny termíny uvedené v opatření jsou stanoveny jako nejzazší možné termíny. Zahájení zemského digitálního televizního vysílání stejně jako vypnutí zemského analogového televizního vysílání v jednotlivých ucelených oblastech nebo krajích je možné na základě dohody provozovatelů vysílání a operátorů vysílacích sítí realizovat po odsouhlasení Úřadem i v termínech dřívějších.

V odůvodněných případech, kdy by vypnutím analogového vysílání ztratili diváci v oblasti pokryté vysíláním z vysílače malého výkonu možnost příjmu vysílání, může Úřad prodloužit lhůtu pro vypnutí takového analogového vysílače malého výkonu, čímž umožní problematickou situaci vyřešit digitálním vysíláním ze sousední ucelené oblasti nebo rozhodne o použití jiného kanálu pro zemské digitální vysílání v této oblasti. To má význam zejména v případech, kdy situaci nebude možno řešit využitím vlastností vysílání v rámci jednofrekvenční sítě.

V souladu s vládou schválenou Koncepcí rozvoje digitálního vysílání v České republice je možno zemské analogové televizní vysílání vypnout za splnění stanovených podmínek. Úřad bude splnění stanovených podmínek v každé ucelené oblasti vyhodnocovat a výsledky uveřejní vždy 20. kalendářních dnů před datem plánovaného vypnutí analogového vysílání.Úřad se zabýval otázkou stanovení parametrů cenové dostupnosti přijímacích zařízení, ale dospěl k názoru, že z hlediska dostupných cenových relací jsou ceny zařízení pro příjem zemského digitálního televizního vysílání, které jsou v současné době k dispozici v obchodní síti, vyhodnoceny jako dostupné, proto byla tato podmínka již splněna.

Článek 5

V souladu se zákonem č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů, stanoví rádiové kanály pro vysílací síť 1. Rádiové kanály pro sestavení vysílací sítě 1 umožňují členění vysílání podle požadavku, který Úřadu předložil provozovatel vysílání ze zákona - Česká televize. Aby nedocházelo k neefektivnímu využití, resp. nevyužívání rádiových kanálů vyhrazených pro vysílací síť 1, byl stanoven nejzazší termín, ve kterém bude vysílání v této síti zahájeno a ve kterém bude současně ukončeno vysílání provozovatele ze zákona v jiné vysílací síti.. To rovněž umožní udělit nové licence k provozování vysílání a zajistit tak navazující využití takové vysílací sítě.

Článek 6

Stanoví způsob transformace časově omezených vysílacích sítí A, B a C. V souladu s plánem využití rádiového spektra, byly na časově omezené období do 30. června 2007 sestaveny a jsou využívány vysílací sítě A, B a C, které v souladu s vládou schválenou Koncepcí rozvoje digitálního vysílání v České republice budou prioritně transformovány na další vysílací sítě 2, 3 a 4. Stanoví také podmínky pokračování zemského digitálního televizního vysílání již zahájeného prostřednictvím vysílacích sítí A, B a C v Praze, Brně, Ostravě, Domažlicích a plánovaného v Ústí nad Labem.

Článek 7

Stanoví podrobnější podmínky přechodu na zemské digitální televizní vysílání. Pro vysílací sítě 2, 3 a 4, jsou uvedeny nejzazší termíny zahájení zemského digitálního televizního vysílání, doby souběhů, nejzazší termíny ukončení souběhů a příslušné rádiové kanály využitelné pro zemské digitální televizní vysílání. Současně obsahuje i dobu souběhů pro navazující síť analogových vysílačů a převáděčů. Pro vysílací síť 4, které se souběh netýká, se uvádí pouze nejzazší termíny zahájení zemského digitálního televizního vysílání a příslušné rádiové kanály pro jednotlivé kraje s respektováním harmonogramu rozvoje zemského digitálního televizního vysílání ve vysílacích sítích 2 a 3. Stanovuje i nezbytnou podmínku pro další rozvoj jednotlivých sítí, kterou je dobrovolně přijatý neodvolatelný závazek provozovatelů vysílání vracet postupně rádiové kanály využívané pro zemské analogové televizní vysílání a obdobný závazek držitelů individuálních oprávnění k využívání rádiových kmitočtů takovýchto rádiových kanálů žádat o odnětí těchto individuálních oprávnění. Tato podmínka nahrazuje neexistenci zákonem stanovených povinností.

Článek 8

Vymezuje způsob zajištění regionálního a místního zemského digitálního televizního vysílání. Další vysílací sítě 2, 3 a 4 jsou mimo jiné navrženy z hlediska vyhrazených rádiových kanálů tak, že každou z nich lze případně využít pro šíření regionálního vysílání. Po zveřejnění opatření v Telekomunikačním věstníku učiní Úřad kroky podle zákona č. 235/2006 Sb., které umožní provozovateli regionálního vysílání žádat o rozšíření své stávající licence i pro zemské digitální vysílání. Stanoví také postup a podmínky pro provozovatele stávajícího místního zemského analogového televizního vysílání, za kterých mohou uskutečnit jeho převedení na místní zemské digitální televizní vysílání. Pro řešení přechodu místního zemského analogového televizního vysílání Úřad upřednostní využití rádiových kanálů, které jsou dosud využívány pro zemské analogové televizní vysílání.

Článek 9

Stanoví podmínky, za kterých bude vypínáno zemské analogové televizní vysílání. Termíny pro realizaci přechodu v jednotlivých ucelených oblastech byly stanoveny v návaznosti na možnosti rekonstrukce anténních systémů těch současných analogových vysílačů, které zajistí v ucelených oblastech zemské digitální televizní vysílání, a to i s ohledem na umožnění rozvoje vysílacích sítí pro šíření programů nových držitelů licencí k provozování rozhlasového a televizního vysílání. Proces vypínání zemského analogového televizního vysílání, který může negativně narušit nejen vztahy mezi provozovateli vysílání, ale bude se dotýkat i televizních diváků na dotčeném území, vychází z principu koordinovaného vypínání dominantních analogových vysílačů, které příslušnou ucelenou oblast pokrývají zemským analogovým televizním vysíláním více programů z téhož stanoviště. V návaznosti na historický vývoj postupného rozšiřování pokrytí území České republiky zemským analogovým televizním vysíláním existuje stav, že některé další analogové vysílače pokrývají nejednotně různé oblasti území České republiky a zasahují svým vysíláním do více ucelených oblastí. Z těchto důvodů nelze jednotně stanovit závazný termín pro ukončení provozu všech analogových vysílačů ležících v příslušné ucelené oblasti a nebo analogových vysílačů pokrývajících signálem jen část jejího území. U jistého počtu těchto analogových vysílačů je rovněž předpoklad, že po zahájení zemského digitálního televizního vysílání v dané ucelené oblasti se stanou nadbytečnými a jejich provoz bude bez náhrady ukončen. Aby však nedocházelo k nadbytečnému trvání celkových souběhů, byla pro ukončení provozu analogových vysílačů stanovena lhůta v rozmezí 6 resp. 9 měsíců, navazující na termín ukončení základního souběhu v rámci příslušné ucelené oblasti. Ačkoliv některé převáděče ležící v příslušné ucelené oblasti přijímají primární signál vysílačů ležících v jiné ucelené oblasti, je nutno i v těchto případech jejich provoz ukončit, pokud je příslušná lokalita, pokrývaná takovým převáděčem, dostatečně pokryta zemským digitálním televizním vysíláním. V případech, kdy v důsledku realizace přechodu dojde ke vzniku škodlivých interferencí v rádiovém kanálu využívaném analogovým vysílačem malého výkonu, jehož provoz bude nadále nezbytný, zajistí Úřad náhradní rádiový kanál pro zemské analogové televizní vysílání. V případě nedostatku rádiových kanálů nebo při případných sporech operátora vysílací sítě a provozovatele vysílání však bude vždy zohledněna priorita zajištění zemského digitálního televizního vysílání.

Předpokladem pro úspěšnou realizaci přechodu s minimálním negativním dopadem na diváky je, aby operátor vysílací sítě využíval pro zemské digitální televizní vysílání maximální možné technické parametry přidělených rádiových kanálů, tj. aby zajistil maximální možné pokrytí území zemským digitálním televizním vysíláním. Základní podmínky a postup přechodu Úřad stanovil na základě porovnání výsledků matematických modelů pokrytí území analogovým a digitálním vysíláním, ze kterého vyplývá, že přechodem nedojde ke snížení rozsahu území pokrytého televizním signálem. Tuto skutečnost však Úřad může garantovat pouze za předpokladu, že budou pro zemské digitální televizní vysílání plně využity zkoordinované technické parametry rádiových kanálů. Stanovuje i nezbytnou podmínku postupu, kterou je dobrovolně přijatý neodvolatelný závazek provozovatelů vysílání vracet postupně rádiové kanály využívané pro zemské analogové televizní vysílání a obdobný závazek držitelů individuálních oprávnění k využívání rádiových kmitočtů takovýchto rádiových kanálů žádat o odnětí těchto individuálních oprávnění. Tato podmínka nahrazuje neexistenci zákonem stanovených povinností. V případě, že nebude možné z technických důvodů zajistit předpokládaný rozsah pokrytí zemským digitálním televizním vysíláním, musí být o této skutečnosti a o alternativních možnostech příjmu informován Úřad a dále Národní koordinační skupina, která odpovídá za realizaci informační kampaně.

Článek 10

Stanoví pořadí jednotlivých ucelených oblastí seřazených podle termínu vypnutí zemského analogového televizního vysílání, které vychází především z technických možností využití příslušných rádiových kanálů, s přihlédnutím k navazujícím problémům, které přechod zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání mohou rovněž ovlivnit, jako jsou např. úpravy velkého množství společných antén ve velkých aglomeracích (Praha, Brno, Ostrava). Současně však je nezbytné zajistit v maximální míře, jak to technická omezení dovolí, nediskriminační podmínky pro ostatní subjekty, které budou působit na tomto trhu elektronických komunikací. Pro jednotlivé ucelené oblasti byl stanoven současně termín vypnutí zemského analogového televizního vysílání pro navazující vysílače a převáděče. V případě ucelené oblasti Praha je z důvodu nedostatku disponibilních rádiových kanálů nezbytné využít pro účely zemského digitálního televizního vysílání rádiový kanál přidělený pro analogové vysílání programu ČT2. Z tohoto důvodu je nutné vypnout příslušný analogový vysílač již k termínu zahájení zemského digitálního televizního vysílání v této ucelené oblasti.

V návaznosti na proces uvolnění rádiového kanálu R12, kde zejména v příhraniční oblasti s Německem dochází k rušení příjmu zemského analogového televizního vysílání na území České republiky zemským digitálním rozhlasovým vysíláním z území Německa a naopak Česká republika omezuje analogovým televizním vysíláním rozvoj digitálního rozhlasového vysílání na území Německa, bude přechod ucelené oblasti Ústí nad Labem (pilotní projekt) a oblasti přiléhající k vysílači Domažlice (experiment Domažlice) řešen samostatně. To umožní současně jak eliminovat nebezpečí narušení televizního příjmu na území velkého rozsahu tak i odstranit rušení, které zemské analogové televizní vysílání z České republiky působí v zahraničí. Toto rozhodnutí navazuje na dlouhodobý proces uvolňování rádiového kanálu R12, který byl v uplynulých letech realizován s výjimkou těchto analogových vysílačů, pro které nebylo možno na daných stanovištích zkoordinovat jiný použitelný rádiový kanál pro zemské analogové televizní vysílání. Jeho náhradu je v těchto lokalitách možno řešit pouze přechodem na zemské digitální televizní vysílání. Ačkoliv proces zahájení zemského digitálního televizního vysílání v těchto oblastech není součástí tohoto opatření, jsou termíny vypnutí analogových vysílačů, které je nutno řešit v rámci příslušných ucelených oblastí komplexně, uvedeny v přílohách č. 2 a 3 tohoto opatření. Technický plán přechodu respektuje v celém průběhu přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání podmínky stanovené zvláštními právními předpisy, např. územní rozsah vysílání podle § 3 zákona č. 483/1991 Sb.

Článek 11

Stanoví nejzazší termín dokončení přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání na území České republiky. Protože celý proces přechodu bude probíhat postupně po jednotlivých ucelených oblastech, etapách, je tento termín odlišný od termínů vypnutí zemského analogového televizního vysílání v jednotlivých ucelených oblastech.

Článek 12

Stanoví technické parametry pro využití rádiových kanálů na jednotlivých stanovištích, které jsou pro přípravu vysílacích sítí nezbytné.

Článek 13

Pro plnění povinnosti sledovat průběh realizace přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání je nezbytné, aby Úřad měl k dispozici relevantní údaje o předpokládaném rozvoji i aktuálním stavu jednotlivých vysílacích sítí. Tyto informace bude Úřad získávat postupem podle § 115 zákona.

V souladu se zákonným zmocněním bude Úřad průběžně a systematicky shromažďovat a vyhodnocovat informace o průběhu přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání v jednotlivých ucelených oblastech s cílem získat podklady nezbytné pro vyhodnocení transparentního a rovného přístupu v každé etapě přechodu. Úřad deklaruje metody výpočtu pokrytí, které bude užívat pro vyhodnocení pokrytí. Mimo metody výpočtu pokrytí bude také provádět systematické měření skutečně dosahované intenzity elektromagnetického pole. Úřad bude provádět na základě průběžně získávaných informací a poznatků o procesu přechodu pravidelné vyhodnocení, které bude Úřad provádět vždy k 15. březnu příslušného kalendářního roku, protože k tomuto datu lze vyhodnotit nejen výsledky výstavby a uvádění do provozu vysílačů realizované v průběhu předchozího roku. Pro zajištění průběžného vyhodnocování výsledků souběžného provozu, popř. důsledků vypínání vysílačů po uplynutí doby základního souběhu bude Úřad provádět pravidelné vyhodnocení rovněž vždy k 15. září příslušného kalendářního roku. Výsledky vyhodnocení i měření bude Úřad uveřejňovat.

Článek 14

Účinnost opatření je stanovena v souladu s § 124 odst. 2 zákona.

PhDr. Pavel Dvořák, CSc.
předseda Rady Českého telekomunikačního úřadu

autor: ČTÚ
Spustit audio