GLOSA: Komerční televize na cestě k likvidaci hybridního vysílání?

1. březen 2016

Zamyšlení redaktora webu Digitální rádio nad směřováním privátních stanic v souvislosti s „novou“ technologií.

Technologii hybridního vysílání označované jako HbbTV, které v sobě propojuje svět klasické televize a internetu, jsem se začal věnovat od roku 2010, a to pravděpodobně jako vůbec první novinář v České republice. Velice dobře si pamatuji na to, jak jsem byl technologií fascinován po návštěvě berlínského veletrhu IFA a viděl jsem v ní velký potenciál. Očekával jsem, že Česká televize tuto technologii adaptuje již v roce 2011, ale to jsem se trochu zmýlil. Bylo to přece jen později, a nakonec jí za to patří velký dík, protože díky ní si můžeme listovat obsáhlým videoarchivem, využívat občasné aplikace jako StarDance, Nejchytřejší Čech, moderní podobu TV programu a podobně.

Zatímco v sousedním Německu už je technologie roky adaptována nejen veřejnoprávními, ale i komerčními vysílateli, u nás tomu tak dlouho nebylo. Pokud bychom tedy nepočítali společnost SAT Plus, která provozuje HbbTV na kanálech HD+ a Regiony+ například v kabelové síti operátora UPC Česká republika. Na německých privátních stanicích je přitom krásně vidět, jak velký potenciál technologie má. Na této platformě, která vyžaduje připojení přijímače k internetu, je možné provozovat například i různé nelineární tematické kanály, s nimiž přišla mimo jiné Clipfish. Videoklipy si tu můžete nejenom zastavovat, ale i libovolně převíjet, přeskakovat a podobně. Vcelku revoluční služba už přitom funguje asi dva roky.

Když si české komerční televize nakonec technologie konečně všimly, vypadá to, že ji chtějí využít pro jediné, a tím jediným je reklama. Samozřejmě, že privátní vysílatelé jsou tu pro to, aby generovaly zisk, ale tohle přemýšlení by se jim nakonec nemuselo vyplatit, alespoň ne v tomto případě. Ideálním příkladem je televize Óčko, která HbbTV začala využívat prakticky jako druhá televize v České republiky. Prakticky jedinou aplikací, která má v rámci této technologie větší význam, je stream Óčka Expres. To si tak nyní mohou pustit například i satelitní diváci, kteří v rámci klasického vysílání tuto stanici nemají k dispozici. Aplikace Twitter, jež měla být jedním z velkých lákadel, jak je vidno z četnosti příspěvků, příliš neláká. Dalším příkladem reklamní kampaně je aktivita agentury atmedia.

S reklamou v hybridním vysílání už přišla i televize Prima, která takto přilákala několik klientů, a možnosti vlastní aplikace si nechaly líbit prozatím automobilky. Komerční dvojce lze alespoň pochválit skutečnost, že k oněm reklamním aplikacím spustila i aplikace klasické, mezi nimiž jmenujme videoarchiv Prima Play a elektronického programového průvodce (EPG), který sice není po grafické stránce nijak oslňující, ale svůj účel rozhodně plní. Lídrem technologie tak zůstává bez pochyby Česká televize, která nás tu neštěstí žádnou reklamou neobtěžuje a ani nemůže. Pokud privátní stanice nebudou přemýšlet a budou chtít pro Česko novou technologii využít zejména k zisku, může dojít k tomu, že divák si na svém přijímači tuto funkci vypne nebo si ho odpojí od internetu…

autor: lukpo
Spustit audio