Odborníci: Počítačové hry za Breivikovy činy nemohou

4. květen 2012

Ačkoliv se po loňských útocích Anderse Breivika v Norsku vyrojila celá řada spekulací, nakolik ho mohly ovlivnit násilné počítačové hry, žádné takové spojení se neprokázalo.

Spojení mezi Breivikovými činy a interaktivní zábavou kategoricky odmítl nejen psychiatr Seena Fazel, který se problémem zabýval, ale dokonce i jeden z přeživších.

Tore Sinding Bekkedal novinářům řekl, že Breivikovo řádění není možné svádět na počítačové hry. „Hrál jsem stejné násilné videohry, a přesto nestřílím do dětí. Polovina lidí na ostrově Utøya hrála tu samou hru (Call of Duty: Modern Warfare 2, pozn. red.). Je to zkrátka součást dnešního života mladých,“ vyjádřil se Bekkedal pro agenturu Reuters.

Breivik sám přiznal, že svůj čin „trénoval“ v akční videohře Call of Duty. Podobně byl i náruživým hráčem online titulu World of Warcraft. Obě informace se staly oblíbenou součástí zpráv světových médií. „Když někdo hraje násilné počítačové hry a pak spáchá nějaký násilný čin, ještě to neznamená, že to násilí způsobily zrovna počítačové hry,“ konstatuje v už zmíněné zprávě agentury Reuters psycholog Christopher Cambers z univerzity v britském Cardiffu. Podle něj by se dal vystopovat spíš obrácený postup, kdy člověk s násilnými sklony začne hrát i násilné videohry.

Jakkoliv mohou běžní uživatelé videoher nad podobnými kauzami kroutit hlavou, především v zámoří je účinek násilných videoher stále diskutovaným tématem.

Nedávné kontroverze

Jenom za uplynulý rok se vyskytla celá řada afér, při nichž byly videohry obviněny z vlivu na kriminální či teroristické aktivity. V lednu tohoto roku jmenoval videohry jako příčinu zapálení několika synagog v New Jersey právník obžalovaného. V dubnu se zase objevil případ vraždy spáchané čtyřletým chlapcem. Příčinou mělo být to, že mu otec nepořídil herní konzoli PlayStation.

Hry podle některých názorů ovlivnily také londýnské nepokoje z léta 2011. Především mělo jít o „simulátor zločince“ Grand Theft Auto. Zmíněným Call of Duty: Modern Warfare 2 se do jisté míry údajně inspirovali rovněž teroristé, kteří spáchali bombový útok na letišti Moskva-Domodědovo.

V souvislosti s Breivikovým případem se nabízí srovnání deset let starého obvinění, podle něhož pachatelé útoků z 11. září 2001 nacvičovali pilotování letadla na hře Microsoft Flight Simulator. Podobná kauza o čtyři roky později dokonce přiměla některé prodejce stáhnout hru z pultů.

Jak přitom zmiňuje magazín Forbes, navzdory stále markantnějšímu rozšíření počítačové zábavy vytrvale klesá míra zločinnosti v USA.

Osočování her už není v módě

Nutno ovšem podotknout, že určitým dílem si videohry za svou nepopulárnost v jistých kruzích mohou i samy. Jak upozornil třeba Červený kříž, válečné videohry například ignorují přítomnost možných civilních obětí.

Na druhou stranu lze oproti kauzám minulých let sledovat sestupnou tendenci negativního osočování her. Tvrdí to alespoň herní historik David Kushner. Hry se tím podle něho dostávají z „období infantilizace“. Jeho nová kniha Jacked: The Outlaw story of Grand Theft Auto si všímá, že ačkoliv byla série GTA v minulosti přísně odsuzovaným titulem, každý další díl na sebe poutal menší a menší pozornost.

autor: Ladislav Loukota
Spustit audio