Operátoři placených televizí diskutovali o přeskakování reklam. Zástupci Primy nedorazili

23. únor 2022

Ve středu 23. února se v prostorách jednoho z konferenčních sálů Hospodářské komory České republiky uskutečnilo setkání odborné veřejnosti, na kterém se zejména zástupci operátorů snažili hledat odpovědí na výzvy, jež jim přináší požadavek na blokování přeskakování reklam. To plánovala zavést od 1. března FTV Prima a následně ho posunula o čtvrt roku, na 1. června. Zástupci televize však na akci chyběli, dorazil naopak člen vedení Novy.

Celou debatu zahájila Tereza Rychtaříková, členka představenstva Hospodářské komory (HK ČR), která je zároveň i vedoucí právního oddělení společnosti Vodafone. Požadavek FTV Prima na blokování přeskakování reklam u IPTV operátorů a internetových televizí není podle ní ničím novým. Snaha o nalezení (nejen) technického řešení, které by vyhovovalo jak operátorům, tak i samotným vysílatelům, se podle jejího vyjádření hledá již několik let.

„Vytvořili jsme pracovní skupinu, která se řešením tohoto problému zabývala,“ potvrdila Rychtaříková. Do fáze, kdy by se našel optimální model, který by bylo možné plošně nasadit ke spokojenosti všech zúčastněných stran, se však nedospělo. „Bavili jsme se o technickém a teoretickém řešení, ale nikdy jsme nedostali ke stolu všechny vysílatele,“ zdůvodnila na dotaz šéfredaktora Médiáře Ondřeje Austa právnička. Anna Lenerová, která je šéfkou O2 TV ji pak doplnila, že „chyběl strategický koncept pro podobu produktů“.

Čtěte také

Podle zúčastněných vytvořila společnost FTV Prima na operátory „časový tlak s ne příliš jasným požadavkem“. „Odklad beru skutečně jako odklad a ne jako řešení. Předpokládám, že za tři měsíce budeme na stejném bodě, jako jsme teď. Prima vysílá svůj program terestricky zadarmo, my jako operátor televizi platíme,“ konstatoval člen představenstva společnosti Vodafone Česká republika Jan Klouda, pod něhož spadá i právní problematika. 

„Musí probíhat debata a musí se k ní připojit jak vysílatelé tak operátoři převzatého vysílání. Měli bychom najít kompromisní řešení. Vítěz by neměl být pouze jeden. Je třeba uspokojit potřeby všech,“ řekl jasně Klouda z Vodafonu. Vyřazení stanic Primy z nabídek operátorů by podle jeho slov poškodilo celé odvětví. „Zákazníky jsme naučili, že obsah má určitou hodnotu a najednou zákazníkovi říkáme, najdi si alternativu. Pravděpodobnost, že 31.5. (termín FTV Prima, pozn. red.) budeme mít problém vyřešený, je velmi malá,“ dodal Jan Klouda. 

Čtěte také

Anna Lenerová, manažerka obsahu O2 TV, televizní služby, s níž se FTV Prima podle dříve medializovaných informaci na podmínkách blokování přetáčení reklam nedohodla, litovala, že v celé záležitosti nedošlo k diskusi. „Jako zástupci produktů jsme si neřekli, kam to posunout, a co všichni chceme. Tlak, který byl vytvořen, je špatně. Rozumíme tomu, že se trh mění, ale všechno musí fungovat, a to i pro zákazníka,“ upozornila Lenerová. 

Společnost O2 Czech Republic se chce na celé diskusi podílet, ale měl by se v ní hledat směr, aby zůstala zachována kvalita produktu, tedy placené internetové televize. „Pokud se budeme hádat a nenajdeme řešení, globální hráči jako Netflix nám seberou zákazníky. Měli bychom využít čas, který máme a najít společné řešení,“ apelovala manažerka obsahu O2 TV. 8. března vstoupí na český trh videotéka HBO Max, v létě ji má doplnit Disney+. V prozatím nespecifikovaném termínu se do našeho regionu chystá letos i SkyShowtime. 

Čtěte také

Štěpán Peichl, jednatel a ředitel právní sekce skupiny Nova, připomněl, že televize do diskuse ohledně přetáčení reklam dlouhou dobu nevstupovala. Aktuálně nicméně vyzval k tomu, že všechny zúčastněné subjekty na trhu by měly využít jakýkoliv prostor, aby se domluvily na standardu, který pro televize pomůže udržet obchodní model. „Do budoucna chceme zachovat diváky, kteří budou koukat nejen na program, ale také reklamu,“ uvedl. 

„Chceme zachovat jak odloženou sledovanost, ale rozumíme i potřebám operátorů zachovat funkcionality, které jsou atraktivní pro zákazníky, jinak divák začne hledat jiné cesty,“ zdůvodnil vedoucí právní sekce Novy a dodal: „Zástupci televizí a zástupci operátorů by měli vytvořit základní parametry toho, na čem se chceme domluvit a tyto mantinely bychom prezentovali na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.“ 

Čtěte také

Pokud by k takové dohodě nedošlo, vznikne podle Štěpána Peichla celá řada řešení, která budou nevýhodná jak pro zákazníky, tak i subjekty na trhu. Peichl v celé záležitosti zdůraznil právě roli ÚOHS, aby se nepostupovalo protiprávně a v případném rozporu s rovnou hospodářskou soutěží. Aktivitu směrem k hledání vstřícného řešení kvitovala i Marie Fianová, tajemnice Asociace komerčních televizí. 

Zástupci FTV Prima se naopak středečního setkání odborné veřejnosti vůbec nezúčastnili. „V současné chvíli toto setkání naši právníci považují za velmi problematické zejména s ohledem na možnost považovat takovéto jednání za koordinovaný postup mezi soutěžiteli, jež patří mezi zákonem zakázané tržní praktiky,“ uvedla mj. v tiskovém prohlášení mluvčí televize Gabriela Semová, proti kterému se hned na začátek diskuse ostře ohradil sám prezident HK ČR Vladimír Dlouhý. Ten Kulatému stolu coby divák přihlížel. 

Čtěte také

David Kulda ze společnosti 4NET.TV upozornil, že de facto stejný požadavek, se kterým přichází FTV Prima, se řeší již přibližně rok také ve Švýcarsku, což je jeden z nových trhů, kde firma podniká. Zde nad touto problematikou vznikl podrobný, čtyřicetistránkový dokument, oproti tomu požadavky tuzemské komerční televize ale zabraly jednu až dvě stránky. „Posunutí aktuálního problémů vůbec nic nevyřeší,“ myslí si Kulda. 

Na jeden z problémů, který vyvolal spor mezi operátory a společností FTV Prima, upozornil také výkonný ředitel společnosti Telly Vladimír Rusnák. „Česká republika má 50 % populace na bezplatném pozemním vysílání. Prima přišla s tím, že chtěla, abychom platili víc, ale řekla nám, ať zhoršíme diváckou zkušenost. Požadavky a zadání Primy jsou poměrně velmi těžko komunikovatelné,“ postěžoval si Rusnák. Posun řešení o tři měsíce označil za nešťastné.

Čtěte také

Svůj pohled na věc přinesla do diskuse i legenda české televizní digitalizace Pavel Hanuš. Ten v minulosti ze své pozice řídil na Kavčích horách přechod z analogového na digitální pozemní vysílání, a poté i druhou fázi, tedy překlopení ze standardu DVB-T na DVB-T2. Hanuš označil digitalizaci za predátorskou technologii, která nás vždy přejede. „Hlavní problém je v tom, že televizní trh je velmi konzervativní. Digitální technologie funguje jen tehdy, pokud změníte svoje myšlení a modely,“ upozornil někdejší vedoucí projektu Digitalizace ČT. 

Pavel Hanuš doslova označil absenci timeshiftu u IP televize za „krávovinu“, protože služba se tak stane pro zákazníka nezajímavou. „Nemyslím si, že by zákazník odešel, ale divák je ten, který si chce vybírat, a pokud mu to někdo znemožní, půjde jinam. Změna modelu pochopitelně není vůbec jednoduchá. Bude vznikat řada řešení, která budou diváka od této platformy odhánět,“ nastínil svou vizi na středečním setkání odborné veřejnosti Hanuš.

autor: lukpo
Spustit audio

Související