Veřejnoprávní rádia v Německu drží hudební rozmanitost, soukromá sází na mainstream
Dlouhodobá studie GEMA, což je německá organizace pro kolektivní správu autorských práv zastupující skladatele, textaře a hudební vydavatele, odhalila, jaká hudba zní v německých rádiích. Analýza 139 stanic za období 2013–2024 ukazuje, že veřejnoprávní rádia nabízejí téměř čtyřnásobně větší programovou rozmanitost než soukromá.
Čtěte také
Veřejnoprávní stanice v Německu vykazují téměř čtyřnásobně vyšší hudební pestrost oproti soukromým konkurentům. Právě zde mají šanci zaznít méně známé skladby a žánry jako jazz, klasika nebo folklór, které na komerčních stanicích téměř chybí. Studie GEMA ukazuje, že některé veřejnoprávní stanice věnují menšinovým žánrům až 100 % svého vysílacího času. Soukromá rádia naopak upřednostňují hudbu, která má oslovit co nejširší publikum.
Soukromé rozhlasové stanice v Německu jsou financovány z reklamy, což ovlivňuje i jejich hudební dramaturgii. Hrají především osvědčené hity a mainstream, aby udržely vysokou poslechovost. Hudební rozmanitost je zde výrazně nižší a prostor pro méně známé interprety či žánry je minimální. Tento trend přispívá k tomu, že v soukromém vysílání znějí stále dokola stejné skladby a chybí větší pestrost.
Čtěte také
Ačkoliv je hudba nedílnou součástí rozhlasového vysílání, redakčně zpracované hudební pořady jsou v německých rádiích vzácností. Jen výjimečně se objevují rozhovory s hudebníky, reportáže z koncertů nebo pořady o novinkách na hudební scéně. Hudba tak většinou slouží pouze jako doprovod k jiným tématům, místo aby byla sama předmětem zájmu.
Podíl skladeb s německými texty v rádiích dlouhodobě klesá. U soukromých stanic se propadl z 10 % v roce 2013 na pouhá 3 % v roce 2024. Ve veřejnoprávním vysílání poklesl z 16 % na 10 %. Tento trend znamená úbytek hudební rozmanitosti a menší prostor pro domácí tvorbu. Výjimkou jsou některé veřejnoprávní stanice, které stále dávají německým písním větší prostor než soukromé.
Čtěte také
GEMA analyzovala data z 139 německých rozhlasových stanic v období 2013 až 2024. Studie vychází z tzv. „kulturfaktorů“, které sledují deset kritérií hudební rozmanitosti, například podíl menšinových žánrů či domácích skladeb. Cílem je podpořit kulturní pestrost v německé hudební krajině a pravidelně vyhodnocovat její stav. Analýzu provádějí externí odborníci na zakázku GEMA.