Zpětné sledování pořadů je nejpopulárnější v HbbTV, až poté následují placené služby

4. červenec 2019

Největší odloženou sledovanost mají mezi kanály tematické televizní stanice, a to především ty, které se zaměřují na film, sport, dokumenty či děti. Důvodem je v tomto případě náročnost diváka.

Nejčastěji využívaným prostředkem pro zpětné přehrávání pořadů z archivu je technologie HbbTV, tedy televizory a set-top boxy připojené k internetu s podporou takzvaného hybridního vysílání, které se zjednodušeně označuje jako virtuální červené tlačítko. Až poté následují placené služby, kde si divák může pořad buďto nahrát, případně přehrát přes funkci timeshift. Vyplývá to z dat Asociace televizních organizací, která zveřejnila společnost Atmedia. V České republice dosáhla odložená sledovanost letos v dubnu poprvé hodnoty 6 %. 

Diváci, kteří si pustí televizní obsah po živém odvysílání, jej nejčastěji zhlédnou ještě tentýž den. Učiní tak 69 % těch, kteří televizní obsah mimo živé vysílání sledují, v prvním dnu si jej pak pustí 16 % z nich a v následujícím až sedmém dni tak učiní 2 až 5 % z nich. Zatímco průměrná odložená sledovanost se v roce 2019 pohybuje, jak již bylo řečeno, na úrovni 6 %, u tematických stanic tvoří i více jak 15 %. Týká se to především placených TV stanic, které diváci najdou v nabídce jednotlivých poskytovatelů.

„Jak pozorujeme u TV stanic, které zastupujeme v Atmedia, největší odloženou sledovanost mají mezi kanály tematické televizní stanice, a to především ty, které se zaměřují na film, sport, dokumenty či děti. Vůbec nejvyšší odloženou sledovanost vidíme u dokumentárních stanic – u některých činí až 33,9 %, dále pak u dětských stanic, kde dosahuje i okolo 23,1 %. Důvodem vyšší odložené sledovanosti u tematických stanic je náročnější divák. Vybírá si jaký kanál a obsah chce sledovat, a to přesně podle svých zvyklostí v rámci denního nebo týdenní režimu,“ vysvětlil Pavel Müller, vedoucí oddělení výzkumu a marketingu v Atmedia.

Nejvíce si televizní obsah mimo živé vysílání pustí mladší věkové kategorie, zejména lidé ve věkovém rozmezí 15 až 34 let, odložená sledovanost se v této kategorii pohybuje mezi 10 až 11 %. O něco více ji využívají muži (11,27 %) než ženy (10,07 %). „Pro mladé diváky je televize stále hlavním a relevantním médiem. Dokazuje to i průměrný čas strávený sledováním televizních pořadů, který je za posledních 10 let víceméně stále stejný - přibližně 2 hodiny za den, výrazně se ale mění způsob, jakým mladí lidé televizi využívají. Pečlivě si vybírají obsah, který chtějí sledovat a věnují se mu přesně tehdy, kdy jim to vyhovuje,“ doplnil Müller.

autor: lukpo
Spustit audio

Související