Senátoři upraví zákon o reklamě v České televizi

3. srpen 2011

Horní komora parlamentu vrátí sněmovně zákon o reklamě v České televizi. Důvodem jsou mimo jiné úpravy související s digitalizací.

Poslanci původně schválili, že by od listopadu zůstala reklama v omezeném rozsahu na kanálech ČT2 a ČT4. Výnosy z ní by byly účelově vázané, šly by na podporu kultury a sportu.

Části senátorů se ale nelíbilo, že by reklamu měl vysílat právě kulturně zaměřený kanál ČT2. „Reklama na ČT by neměla být na ‚arte‘ kanálu, který je specifický a je programově profilován jako kanál pro náročného diváka, směřován k menšinám. Na takovýchto kanálech není v Evropě nikde reklama, co jsem zjišťovala,“ řekla dnes například senátorka Alena Gajdůšková (ČSSD).

Místopředsedkyně Senátu a 1. viceprezidentka Svazu pacientů Alena Gajdůšková

V podobném duchu mluvili při jednáních senátních výborů i další zástupci ČSSD. Jiří Dienstbier by reklamu nechal na všech programech České televize. „Mrzí mě, že se má omezit rozsah reklamy v České televizi, nemyslím, že by pro to byly racionální důvody. Byť bych byl rád, aby reklamu mohly vysílat všechny programy ČT, není k tomu vůle,“ uvedl při jednání ústavně-právního výboru.

Gajdůšková přišla s návrhem, aby reklama nezůstávala na ČT2, ale na ČT1. Před takovou úpravou varovali původní autoři zákona, senátoři Tomáš Töpfer (zvolený za ODS) a Jiří Oberfalzer (ODS). „Pokud změníme koncepci z ČT2 na ČT1, bude náš návrh ve sněmovně zamítnut,“ upozornil Oberfalzer.

Jiří Oberfalzer (ODS), předseda senátní mediální komise

Zákon s pozměňovacími návrhy totiž poputuje zpátky do sněmovny, která může přijmout senátní úpravy, ale také je může přehlasovat. „Když bouchneme do stolu, tak to zlaté vejce spadne a nebudeme mít vůbec nic,“ nechal se slyšet Töpfer. Zlatým vejcem v tomto případě míní povinné odvody soukromých televizí do filmového fondu, které novela také zavádí.

Při hlasování na senátní mediální komisi nakonec Gajdůšková s plánem převést reklamu na ČT1 zůstala osamocena. Senátoři však pravděpodobně odhlasují jiné úpravy, které řeší nejasnosti kolem ukončení analogového vysílání.

Verze, kterou odhlasovala sněmovna, totiž napevno stanovuje konečný termín 11. listopad 2011. Poslanci si ale neuvědomili, že tím pádem skončí i všechny navazující aktivity včetně informační kampaně a zdrojů jejího financování. Dlouhodobě se přitom počítalo s tím, že na Zlínsku a Jesenicku se analog vypne až 30. června 2012. Diváci v této oblasti by tak jako jediní nepodstoupili státní informační kampaň, se kterou počítá vládní nařízení.

Poslanecká sněmovna 13.7.2011

Senátoři proto chtějí do novely vsunout výjimku, která by sice respektovala termín vypnutí analogu stanovený sněmovnou, ale zároveň by umožňovala pokračovat v kampani na Jesenicku a Zlínsku, kde by také analog skončil až podle původního plánu, tedy v červnu 2012.

Další úpravou, která nejspíš projde, je víceméně technické zpřesnění odvodů komerčních televizí do filmového fondu podle připomínek předložených ministerstvem financí.

Senát má o novele hlasovat ve čtvrtek 4. srpna. Zákon se pak s pozměňovacími návrhy vrátí do sněmovny. Ta se změnami počítá. „Předpokládám, že bychom přijali senátní návrh, protože obsahuje věci, které jsou důležité. Myslím, že dohoda tady existuje,“ avizoval dnes před senátory poslanec Václav Mencl (ODS).

autor: Filip Rožánek
Spustit audio