Seriál týdne: Leonardo - rádio, které posloucháte hlavou

7. září 2005

Celý minulý týden se pravidelný pořad Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu Seriál týdne nesl v duchu digitálního vysílání. Pokud jste Seriál propásli, nebo jste ho z jiných důvodů nemohli sledovat, přinášíme vám jeho psanou podobu na našem serveru Digital.

Nejmladší ze všech digitálních stanic Českého rozhlasu se jmenuje Leonardo. Stanice, která nese svůj název po slavném renesančním učenci začala vysílat prvního září. Jak už její název napovídá, zaměřuje se hlavně na populárně-vědecké pořady. Podle ředitele Leonarda Miroslava Bobka jsou důvody pro vznik stanice, která posluchače vzdělává a kultivuje, úplně jasné. "Posluchači jsou dnes zahlceni zcela zbytečnými informacemi, co kde řekla jaká zpěvačka," říká Bobek. "My bychom naopak chtěli nabízet informace, které mají vzdělávací hodnotu a posunou posluchače takříkajíc někam dál."

Ačkoli se programové schéma Leonarda bude nadále vyvíjet, hlavní linii už má Miroslav Bobek jasnou. "Vysílání Leonarda můžeme rozdělit do dvou hlavních linií," komentuje program stanice Miroslav Bobek. "Jednak jsou to pořady přebírané od cizích stanic a jednak jde o vlastní produkty. Všechny pořady se věnují vědě a technice," dodává. Klíčovým segmentem vysílání jsou pak vědecké magazíny. Ty prochází v Leonardu celým týdnem.

Jedním největších taháků Leonarda budou bezesporu programy zahraničních stanic. Jak si ale poradit s jazykovou bariérou? Podle Miroslava Bobka to prý však neznamená žádný problém. "Máme uzavřené partnerství s řadou zahraničních stanic, například i ze Spojených států, Ruska, nebo Slovenska. Tyto pořady budeme vysílat v původním znění," popisuje přebírání pořadů ředitel stanice. "Myslíme si, že by tento krok mohl přispět k jazykovému vzdělání posluchačů," doplňuje.

Populárně vědecká stanice si samozřejmě žádá náležitě vzdělané zaměstnance. Představitelé sáhli nejen do řad zaměstnanců Českého rozhlasu, ale také do externích zdrojů. "vysílání bude připravovat čtrnáct lidí," říká Miroslav Bobek. "Mezi ně patří například Ivo Budil, doyen české vědecké publicistiky. Dále se nám podařilo jako externistu sehnat třeba pana Milana Pokorného, dlouholetého šéfa VTM," dodává.

Ačkoli ČRo Leonardo začal vysílat teprve v září, na spuštění stanice už se v rozhlase sešla řada ohlasů. "Většina pochází z vědeckých kruhů," svěřuje se Bobek a doplňuje: "Tyto lidí vnímám jako elity. Většina z nich vznik naší stanice velice vítá.

autor: Tomáš Drahoňovský
Spustit audio