Český rozhlas naznačil další plány s rozšiřováním DAB+, pomoci by mu měli i prodejci
Český rozhlas plánuje po kratší pauze opět rozšířit pokrytí digitálního vysílání DAB+, zejména uvnitř budov. V současnosti je pokrytí venku na úrovni 97 %, uvnitř ale jen kolem 79 %. V letošním roce nové vysílače pravděpodobně nepřibudou, přesto se na dalším rozvoji pracuje. Pomoci by mohli i prodejci elektroniky tím, že upřednostní zařízení s podporou digitálního příjmu.
Čtěte také
Technický ředitel Českého rozhlasu Karel Zýka na 20. výroční konferenci Digimedia 2025 uvedl, že cílem je zvýšit kvalitu příjmu v interiérech. „Chceme stavět hlavně menší vysílače,“ řekl. Jako jednu z problematických lokalit zmínil Rokytnici nad Jizerou Pro letošek ale spuštění nových lokalit nečeká. Rozšíření vyžaduje jak ekonomické, tak technické plánování. Infrastruktura je připravená, ale rozvoj má své limity.
FM vysílání v tuto chvíli zůstává pro veřejnoprávního i komerční vysílatele klíčovou distribuční platformou. Dlouhodobý (rozuměj nekonečný letitý, pozn. red.) souběh s digitálním vysíláním ale podle Zýky postrádá smysl. Posluchači by se měli vyhnout nákupu výhradně analogových rádií. V tom se shoduje i s Marcelem Procházkou z Českých Radiokomunikací. Důraz by měl být tedy kladen na podporu digitálních rádií.
Čtěte také
Důležitým krokem v oblasti FM vysílání bude spuštění vysílání z Ještědu, odkud začne fungovat liberecké studio. To umožní vypnout většinu současných FM vysílačů v regionu. „Z osmi jich zůstane maximálně jeden či dva,“ upřesnil Zýka. Přesto ale zdůraznil, že FM zůstává naprosto zásadní cestou k posluchači, což potvrzuje i zájem veřejnoprávního vysílatele o kmitočet 93,3 FM, který 1. srpna vypne Rádio Proglas, pro stanici ČRo Plus.
Do budoucna chce Český rozhlas ve spolupráci s Českými Radiokomunikacemi pracovat s obchodníky, aby propagovali přijímače s DAB+. „Podpora na trhu je důležitá, nestačí jen pokrývat území,“ řekl Zýka. Informovanost zákazníků i jejich důvěra v digitální technologie bude hrát klíčovou roli. Cílem je, aby si posluchači zvykli na výhody DAB+ a aktivně ho vyhledávali. Komerční vysílatelé vidí budoucnost spíše ve streamingu, ale v současné době se rozhodli do DAB+ vstoupit.