Digitální kabelovka od UPC: velká neznámá

24. srpen 2006

V České republice se od podzimu přiostří konkurence na televizním trhu. Nové zákazníky bude lákat nejen satelitní nabídka DigiTV, ale také IPTV od několika firem. Kabelový operátor UPC se mezitím rozhodl koupit svého dosavadního konkurenta Karneval. Zatím však není jasné, co zákazníky obou společností po spojení čeká.

UPC se zatím drží obecných deklarací, protože čeká, jak se k celé transakci postaví antimonopolní úřad. "V této chvíli je naší prioritou získání potřebných souhlasů regulačních orgánů, aby spojení vůbec mohlo proběhnout. Tento proces potrvá ještě několik týdnů či měsíců a je tedy předčasné cokoli plánovat," sdělila ČRo Digital Vladimíra Chlandová, která v UPC zastává funkci general counsel. "V této chvíli můžeme slíbit pouze to, že spojení obou firem bude mít pozitivní dopady na stávající i potenciální zákazníky, zejména s ohledem na posílení konkurence v poskytování triple play služeb (hlas, data, video) a samozřejmě usnadní další rozvoj nabízených služeb," dodala pouze.

Zástupkyně UPC nechtěla s ohledem "na řadu neznámých" mluvit ani o konkrétním datu spuštění digitální kabelové televize (DVB-C), kterou už nabízí v současné době Karneval. "Prioritou je teď získání souhlasu regulátorů k převzetí Karnevalu a následná integrace provozu obou společností. Zavádění nových služeb ovlivní řada dalších faktorů od objektivních - jako je další vývoj nabídky a poptávky na trhu, po subjektivní, jako jsou potřebné investice, nezbytné testovací období atd. V této chvíli mohu říct pouze to, že se budeme snažit naši nabídku klientům co nejvíce zatraktivnit," komentuje plány UPC Chlandová. O moc konkrétnější nebyl ani technický ředitel Petr Jílek: "K digitálnímu vysílání se určitě dostaneme v průběhu příštího roku," řekl v rozhovoru pro server DigiZone.

V nabídce DVB-C by se obecně vzato mohly objevit nové stanice, třeba rozhlasové. Nabídka rozhlasových stanic je podle Chlandové v současné době limitována frekvenčním pásmem. "V pevných sítích máme v nabídce v průměru kolem 20 rozhlasových stanic. Tento počet se samozřejmě s digitalizací sítí může zvýšit," konstatuje Chlandová.

Jak si poradit s konkurencí

Největší kabelový operátor v zemi však chce dosáhnout i na nové klienty. Buduje proto další sítě, přičemž komunikuje především se stavebními firmami, které v Praze i v regionech staví nové domy. "Výstavba nových sítí pokračuje, větší část investic ale v této době směřuje do modernizace stávajících sítí," připouští Chlandová. Jílek v už zmíněném rozhovoru pro DigiZone uvedl, že každoroční počty nově připojených bytů nejsou nijak masivní a jde o několik desítek tisíc bytů. Celkově může kabelové rozvody UPC teoreticky využít asi 800 tisíc domácností. "Do konce letošního roku bude půl milionu bytů s obousměrnou možností Internetu a jakýchkoli dalších služeb," přislíbil Jílek.

Další klienti však využívají satelitní příjem UPC Direct. Chlandová počet takových zákazníků nechtěla upřesnit. "Z našich dosavadních výzkumů vyplývá, že tato služba je hojně využívaná v místech, kde není dostupná klasická kabelová televize, ale výjimkou nejsou ani klienti, kteří dávají přednost této službě před programovou nabídkou po pevné síti," popsala klienty, kteří spoléhají na příjem z paraboly. Chlandová v tom vidí samé výhody: "Její nespornou výhodou je, že se jedná o digitální vysílání včetně elektronického programového průvodce (EPG) v češtině, některé programy jsou dostupné v několika jazykových verzích a prostřednictvím této služby je možné využít i řadu free-to-air programů mimo placenou programovou nabídku." Typický uživatel služby UPC Direct prý neexistuje.

Nové konkurence se UPC zatím neobává. Situaci prý sleduje a na nabídku nových hráčů na trhu bude příslušně reagovat. Chlandová se domnívá, že oproti IPTV má UPC konkurenční výhodu v letitých zkušenostech s poskytováním videoslužeb. "Navíc naše sítě jsou primárně uzpůsobené právě pro poskytování videoslužeb," podotýká. Ani technický ředitel Jílek nemá z nástupu televizního vysílání přes telefonní linky obavy. "Určitě si ho budou chtít vyzkoušet fajnšmejkři a zřejmě si svými funkcemi získá své zákazníky, ale neviděl bych v IPTV důvod pro hromadný odchod zákazníků od kabelovek," prohlásil v už citovaném rozhovoru pro DigiZone.

autor: Filip Rožánek
Spustit audio