Na zpravodajské televizi si už v Česku vylámala zuby řada firem, Prima sklidila kvůli CNN kritiku

Eva Perkausová a Roman Šebrle, tváře zpravodajství FTV Prima

Z1, 24cz, 24 Plus, z24. Projekty, které buďto skončily předčasně, nebo nespatřily světlo světa vůbec. Nová komerční televize to nebude mít s důvěrou u diváků vůbec jednoduché. Oznámení Primy se v úterý proto jevilo spíše než realita jako opožděný apríl.

Dělat v Česku zpravodajskou televizi, není vůbec nic jednoduchého. Ví to řada firem, která už si na tomto formátu dokázala vylámat zuby a narazila. Bez pochyby nejkřiklavějším příkladem v této kategorii byla stanice Z1, kterou vlastnila finanční skupina J&T. Ambiciózní projekt, který nabral řadu známých osobností a snažil se tvářit jako moderní zpravodajská televize západního střihu, narazil na trpělivost svého majitele. Uživit privátní stanici tohoto typu nebylo v Česku již před osmi lety, kdy první televizní digitalizace spěla do svého konce, nic jednoduchého. 

Nebyla to ale pouze Z1. Těch příkladů byla celá řada. Vzpomenout můžeme na projekt stanice 24cz, která měla být prvním českým parlamentním kanálem dostupným nejen v kabelových sítích a na satelitu, ale také v DVB-T. Pravda, spustit takové vysílání již v roce 2004, kdy ještě nefungovalo ani ostré vysílání digitální pozemní televize v Praze v podání Českých Radiokomunikací, bylo tak trochu šílenstvím. 24cz se z televizních obrazovek odporoučela o tři roky později. Realitní podnikatel Miloš Červenka tehdy uvažoval i o dalším projektu, kanálu 24 Plus. Ani tady to ale se stanicí zaměřenou na zpravodajství a publicistiku nevyšlo.

Jak se (ne)dělá zpravodajská televize naučil českou mediální scénu i maďarský podnikatel Pál Milkovics, někdejší hlavní postava kanálů Mňam TV, Mňau TV, Hobby TV (tehdy ještě Kutil TV) a dalších několika projektů, které nikdy nespatřily světlo světa. Ten do ní vnesl opravdu zcela nový rozměr. Milkovics oznámil přípravy na spuštění z24 začátkem léta 2016, tiskovou konferenci pak svolal v dubnu 2017. Patronem projektu a konzultantem byl tehdy i matador Vladimír Železný. Jak se však ukázalo, maďarský manažer si však dokázal udělat z ostudy pořádný kabát a projektu další komerční zpravodajské televize jsme se nikdy nedočkali. Vzhledem k tomu, že už o Pálu Milkovicsovi není v posledních měsících vůbec slyšet, není těžké uhádnout, jak vše dopadlo… 

Zpět ale k Primě. Její tisková zpráva, ve které s velkou slávou oznámila spojení s americkou televizí CNN, zapůsobila na řadu lidí jako pomyslný červený hadr. I když už jde o několik let starou záležitost, jmenovat můžeme mj. kontroverzní reportáž o chemtrails. Mediální analytik Josef Šlerka například na sociální síti Facebook napsal, že to bude „něco jako setkání deštníku a šicího stroje na operačním stole“. Někdejší šéfredaktor stanice Vltava Petr Fišer pak napsal, že to bude „hodně Prima a alt-right“. Uznávaný moderátor Martin Veselovský, kterého sleduje na Twitteru téměř 300 tisíc lidí, pak označil oznámený krok za velmi zvláštní „vzhledem k tomu, čemu na Primě říkají zpravodajství“. 

Jak bude stanice CNN Prima News v reálu vypadat, v tuto chvíli pochopitelně nevíme. Můžeme se pouze na základě vlastních domněnek a podoby zpravodajství FTV Prima domnívat, jak by tomu být mohlo, realitu však ukáže pochopitelně až praxe, od níž nás dělí ještě řada měsíců, tedy za podmínky, že stanice skutečně vznikne, protože jak připomněli někteří kolegové, apríla bylo už včera a dneska této zprávě stejně řada z nich nevěřila. I kdyby CNN Prima News stranily více americkému pohledu na věc, můžeme si z celé záležitosti vzít alespoň jedno pozitivum. Značka CNN potvrzuje, že zájem o náš trh stoupá i mezi klíčovými zahraničními hráči, kteří náš mediální rybníček dříve prakticky zcela ignorovali.

Spustit audio
autor: Lukáš Polák

Související