Překvapení: Televize v kapse lákala i filmové fanoušky

6. únor 2007

Nejen krátké zpravodajství na ČT24, ale i filmy na stanici Filmbox lákaly české uživatele mobilní televize (DVB-H). I to vyplynulo z podrobných výsledků podzimního testovacího provozu, které dnes oficiálně zveřejnil operátor T-Mobile. Společnost stále doufá, že k ostrému startu služby dojde nejpozději koncem letošního roku a Česká republika se tak zařadí po bok Itálie, Finska nebo Vietnamu.

Český rozhlas Digital již dříve přinesl několik prvních údajů z výzkumu tak, jak zazněly na odborné konferenci Milníky digitální televize. Dnešní tisková konference se kromě těchto informací zaměřila na výstupy z dotazníků a průběh sledovanosti jednotlivých kanálů.

Test potvrdil, že Češi se při používání mobilní televize o moc neliší od ostatních zemí, kde už pilotní projekty proběhly. I u nás byly nejsledovanější krátké pořady - tedy zprávy a hudební videoklipy. Potvrdila to nejen průměrná délka sledování televize, která dosáhla 20 minut, ale i pořadí sledovanosti jednotlivých programů. Na prvním místě stojí ČT24, kterému dalo přednost 82 procent testujících, druhou příčku obsadilo Óčko se 78 procenty. Překvapením je naopak zájem o filmový kanál Filmbox, který vysílá pouze celovečerní filmy a je tak vlastně v rozporu s koncepcí mobilní televize. Přesto skončil na třetím místě, neboť ho několikrát během testu naladilo 60 procent lidí. Naopak nejhůř dopadla teleshoppingová stanice TOP TV, kterou 54 procent účastníků testu nezaplo ani jednou. Navíc byla 43 procenty testujících hodnocena negativně.

Sledovanost ČT24 na DVB-H

TIP: Mobilní televizi testoval také Český rozhlas Digital.

Kromě čtyř klasických terestricky šířených programů (tj. ČT1, ČT2, Nova a Prima) postrádali diváci například HBO (14 %) a ČT4 Sport (16 %). Třinácti procentům testujících by se jako další interaktivní služba líbil teletext, ale T-Mobile má k jeho zprovoznění spíše zdrženlivý postoj kvůli čitelnosti přenášeného textu.

Nejvíce kritických připomínek směřovalo ke kvalitě signálu a pokrytí, k nimž mělo výhrady 65 procent dotázaných. S velkým odstupem následuje postřeh, že deset kanálů v základní nabídce je málo - více programů žádalo 16 procent respondentů. Zájemci by dávali přednost měsíčnímu paušálu za balíček programů před denní platbou. Pokud by byl v nabídce lákavý jednorázový pořad, třeba koncert, jsou zákazníci ochotni zaplatit za jeho přenos v průměru 64 Kč.

"Průběh sledovanosti splnil očekávání, odpovídá biorytmu běžného diváka a do značné míry průběhu sledovanosti analogové televize," uvedli na dnešní tiskové konferenci zástupci T-Mobile. Nejvíce přístupů bylo zaznamenáno před 18. hodinou. Druhý nárůst sledovanosti nastal ve 22 hodin, kdy začala vysílat erotická stanice Playboy TV, favorit mužské části respondentů.

Průběh denní sledovanosti DVB-H

Manažer T-Mobile Richard Stonavský předpokládá, že ve druhém čtvrtletí letošního roku bude vypsáno výběrové řízení na první českou DVB-H síť. Protože ale zákon o rozhlasovém a televizním vysílání zakazuje křížení vlastnictví mezi provozovatelem sítě a provozovatelem vysílání, není zatím jasné, jakým způsobem vstoupí do hry T-Mobile, jenž je majetkově spřízněný s Českými radiokomunikacemi. T-Mobile proto stále doufá, že ve sněmovně dojde na novelizaci tohoto ustanovení. Pak by se DVB-H mohlo objevit v nabídce pro zákazníky už ve třetím nebo čtvrtém čtvrtletí 2007. Stonavský také pochválil Český telekomunikační úřad za vstřícnost při hledání možností, jak uvést mobilní televizi na český trh s ohledem na potřebné kmitočty.

Pokud by Česká republika letos spustila DVB-H, zařadila by se po bok takových zemí, jako jsou Itálie, Finsko, USA a Vietnam. Ne všude ale mobilní televize naplnila nadšená očekávání provozovatelů. S nízkým zájmem zákazníků se například potýká britský operátor Virgin Mobile. Na mobilní televizi nedokázala Brity nalákat ani nákladná kampaň s Pamelou Andersonovou v hlavní roli.

autor: Filip Rožánek
Spustit audio