Branislav Valo, O2TV: Chceme se vrátit zpět do chytrých televizí, dostupnost služby budeme dále rozšiřovat

30. červenec 2018

V druhé části rozhovoru s šéfem největší IPTV platformy na trhu řešíme kromě rozšiřování O2 TV na další platformy i ukončení bezplatného kanálu O2 TV Free nebo zařazení dalšího obsahu do O2 TV boxů.

Ve druhé polovině dubna minulého roku jste vstoupili na platformu Xbox. Dá se říci po roce, jak to hodnotíte, zdali byl pro vás vstup na Xbox přínosem, nebo se třeba ukázal jako slepá cesta? Budete případně rozšiřovat vaši platformu i do nějakých dalších zařízení?

Spolupráce s Microsoftem byla dobrou technologickou zkušeností, hodně jsme se naučili a díky aplikaci jsme se dostali do komunity, která je silně fanouškovská. Její členové velmi ocenili, že jsme pro Xbox přinesli jednu z prvních contentových aplikací na českém trhu od českého dodavatele obsahu.

Lze výsledky přiblížit v nějakých číslech?

Můžu říct, že jsme se na základě feedbacku po spuštění rozhodli, že Xbox se stane integrovanou součástí naší vánoční kampaně. Takže v rámci loňských Vánoc, kde jsme měli kampaň na tarify O2 Spolu - tři mobilní tarify plus O2 TV televize v cenově výhodném balíčku a k tomu dotace na zařízení, tak tam celkem dobře rezonovala i dotace na Xbox. Zákazník si mohl v rámci smlouvy vybrat Xbox jako dotované zařízení.

Spíš než o samotnou kampaň mi jde o informaci, jestli třeba máte odezvu od Microsoftu? Kolik lidí na Xboxu začalo využívat vaši platformu?

Xbox zařízení v České republice má již slušnou uživatelskou základnu, část zákazníků využívá služby i online, mají buď zaplacený prémiový přístup k online službám a hrám, nebo aspoň v rámci úvodního demo přístupu vyzkouší online služby Microsoftu. My jsme se dostali k části zákazníků, kteří aplikaci intenzivně používají, ale nejedná se o plošně penetrovanou platformu podobně jako je platforma mobilních telefonů nebo tabletů. Báze zákazníků je velmi aktivní a funguje, my si vážíme její zpětné vazby a přízně.

Ukázka aplikace O2TV na herní konzoli Xbox

Mluvíme třeba o počtu stovek zákazníků?

Ne, bavíme se určitě o jednotkách tisíců zákazníků, kteří platformu aktivně a pravidelně používají, ale zatím jejich počet nedosahuje vyšší desetitisíce těch, kteří pravidelně používají O2 TV aplikaci. Takže pro nás byla komunikace s nimi zajímavou zkušeností, poučili jsme se, máme feedback, který nám pomáhá rozvíjet i další aplikace. Zákazníci platformu využívají a ze zpětné vazby máme pocit, že ji mají rádi, že aplikace je dobrá, proto do ní i dále vstupujeme a přinášíme i Moje menu, ale pro růst televize jako takové jdeme i jinou cestou. Stále se držíme strategie poskytovat zákazníkům primárně set-top box, který kompletně servisujeme a poskytujeme zákazníkovi end-to-end zážitek tak, abychom měli pod kontrolou celý řetězec a uměli mu garantovat funkčnost set-top boxu. Samozřejmě připravujeme i další platformy, o které máme zájem. Chceme zákazníkovi snížit bariéru při přestupu do O2 TV tak, že zařízení nebude jenom jednoúčelová krabička, která funguje s naší televizí a s ničím jiným, proto se soustřeďujeme na plány s YouTube, s multimediálním centrem a DVB-T2 tunerem. Máme aktivní zájem dostat se i do Apple TV a Android TV zařízení. Diskutujeme i s výrobci Smart TV televizorů, ve kterých jsme v minulosti byli s aplikací O2 Videotéky, že bychom se do ní znovu vrátili s plnohodnotnou televizí.

Tak před dvěma roky, možná i dříve, jste měli aplikaci videotéky v chytrých televizorech, a pak byla stažena. Nicméně pokud se podíváme i třeba na postup konkurenčních operátorů na trhu, tak je pravda, že oni se snaží se svými aplikacemi dostat do Smart TV.

My jsme svůj přístup dlouho vyhodnocovali a rozmýšleli jsme, jestli snaha dostat se do Smart TV je pro nás lepší, anebo bychom měli jít cestou vlastního set-top boxu. Momentálně si říkáme, že se chceme rozkročit tak, abychom zákazníka dokázali obsloužit na velkém množství nejatraktivnějších zařízení, takže chceme jít znovu do světa Smart televizorů.

Chytrý televizor - Smart TV

Asi by opět šlo o největší značky.

Ano, logicky se nabízí značky, které mají buď největší zastoupení v naší bázi, anebo prodej nových zařízení. Už teď zákazník, který má O2 TV a mobilní telefon nebo tablet, dokáže dostat obraz do Apple TV zařízení pomocí podporovaného AirPlay nebo do Android TV televizoru a zařízení přes Chromecasting. Chceme vytvořit i nativní aplikaci, aby ji mohl zákazník ovládat ovladačem tak, jak je zvyklý ze set-top boxu.

Další z velkých novinek, kterou jste představili v letošním roce, byla změna řazení kanálů. V tiskové správě, kterou jste publikovali, bylo uvedené, že jde z tohoto pohledu o největší změnu od startu platformy v roce 2006. Jak na změnu reagují zákazníci?

Když jsme ji v roce 2006 spouštěli, tak jsme spouštěli 40 televizních kanálů, takže asi jsme byli malí vizionáři, i když jsme už tehdy rozdělovali kanály do logických bloků, aby byly pohromadě všechny filmové, seriálové, dokumentární, sportovní a podobně. Jak jsme ale rostli i z pohledu počtu TV kanálů, tak už nám volné pozice někde chyběly. Jeden z důvodů tedy byl, abychom televizní kanály zase logicky uspořádali tak, aby si svoje kanály zákazník snadno našel tím, že si bude pamatovat, že např. okolo dvacítky jsou filmové kanály. Samozřejmě stále může využít možnost, že si je přeuspořádá tak, jak chce.

Protože máme ještě i zákazníky s pomalejšími linkami, které zatím dosahují rychlosti dostačující pouze pro SD, musíme do set-top boxu dodávat SD i HD současně. Aplikace v set-top boxu už ale logicky řekne, tady funguje HD a zobrazí jenom HD kanály v pořadí, v jakém chceme, ale ve stejném pořadí zobrazím jinému zákazníkovi jenom SD kanály, pokud tam HD ještě nelze dostat.

Samozřejmě zákazník si může přepnout televizi na SD, například aby si pustil teletext, který je vysílaný pouze na SD kanálech. Taková alternativa tam stále možná je. Ke změně došlo z uvedených racionálních důvodů a odezva byla dobrá. Samozřejmě každá změna zaváděná mezi lidi dva tři dny bolí, ale lidé si zvyknou a najdou benefity, které jim změna přináší. Už teď máme pozitivní ohlasy jednak na logické uspořádání kanálů a na zjednodušení v Moje menu, kdy pořad, který existuje v SD i v HD, algoritmus automaticky nabídne k přehrání v kvalitnější verzi pořadu ze zpětného zhlédnutí nebo z nahrávek.

Moje menu v prostředí O2TV

Jak vám teď lidé reagují na sledování nebo jakým způsobem sledují televizi, protože samozřejmě sportovní přenosy se nebudou sledovat ze záznamu nebo jen minimálně, ale vy jste udělali hodně změn. Měnilo se Moje menu, měnilo se řazení kanálů a ještě tam probíhaly některé další změny. Jakým způsobem se teď v O2TV konzumuje vysílání?

Možná ne úplně překvapivě - lidská povaha je konzervativní a změny, které člověk dostává, absorbuje postupně. Představa, že by ze dne na den přestal používat živou televizi a používal všechno z nahrávek nebo ze zpětného zhlédnutí, je mylná. Když se podíváte na výzkumy sledovanosti, které vykazuje Nielsen Admosphere, tak sledovanost živé televize a sledovanost televize denně kontinuálně rok co rok stále stoupá, takže setrvačnost je velmi silná a lidé jsou zvyklí v úterky a čtvrtky na jejich oblíbené seriály. To je doba, kdy vysílání sledují. Jeden z důvodů je, aby druhý den potom o ději seriálu mohli diskutovat se svými známými, kamarády, aby měli zážitek zhruba ve stejném čase. Dotyčný fenomén bylo velmi silně vidět při premiérách posledních řad Game of Thrones, kdy si lidé opravdu večer počkali, podívali se a ráno potom s kolegy epizodu analyzovali a spekulovali, kam děj povede, takže takový sociální efekt tam stále je. Já si myslím, že bude velmi silný a bude trvat ještě roky a možná se zásadně změní až s nástupem generací. Samozřejmě zpětné zhlédnutí a sledování nahrávek neustále roste, stejně jako roste využívání na dalších zařízeních, které má zákazník k dispozici, ale dominantní je stále živá televize. Budou obsahy, kde to tak bude asi navždy. Sportovní přenosy, které jste zmiňoval, proto obvykle nedává smysl sledovat ze zpětného zhlédnutí, možná jenom nějakým hardcore fanouškům, kteří si chtějí zanalyzovat hru jejich hráče, týmu a podobně, ale běžná populace je chce vidět naživo, aby si zakřičeli z okna podobně jako ostatní sousedé. Po digitalizaci bylo zajímavé, když někdo křičel o dvě sekundy dřív než ostatní, protože měl typ televize, která měla z technologických důvodů signál dřív. Takže revoluční změny se zatím nestaly, ale stále stoupá využívání zpětného zhlédnutí, nahrávání, sledování na jiných zařízeních. Zatím si myslím, že nehrozí nějaká velká změna obchodního modelu pro dodavatele obsahu a TV stanice, pro operátory placené televize, pro zadavatele reklamy, ani nějaká velká panika, že by lidé všechno zásadně sledovali z nahrávek a přetáčeli, co můžou.

Vy jste v loňském roce, tuším koncem roku, prodloužili zpětné zhlédnutí na týden, což určitě souvisí s konzumací, jak jste říkal, že zpětné zhlédnutí roste, tak využívají zákazníci v nějakém větším množství i skutečnost, že teď mají o pět dní víc obsahu?

Já bych možnost prodlouženého zhlédnutí nazval spíše komfortem pro zákazníka, protože původních třicet hodin a pak padesát bylo málo, abych vydržel přes víkend, aniž bych si to dopředu naplánoval. Sedm dní je právě o jistotě, že je opravdu možná i několikadenní absence před televizním přijímačem, ale neplatí, že sledovanost odvysílaného pořadu den dva po odvysílání je rovna sedmému dni. Určitě obrovská většina odloženého sledování se děje chvíli po odvysílání programu, pokud náhodou běžel nějaký souběh seriálů na jednom a druhém kanálu, což je asi nejčastější uživatelský scénář a odložená sledovanost o víc jak tři, čtyři, pět dnů později je spíš o pohodlí pro zákazníky.

Manažer Branislav Valo zodpovědný za vedení O2 TV

Přibližně rok jste využívali DVB-T multiplex 4 jako určitý distribuční kanál, kde běžel váš promokanál O2TV Free. Tuto platformu jste nedávno vypnuli a pokračujete jako vložený kanál, vložená aplikace, v rámci hybridního vysílání FTV Prima. Proč jste k uvedenému kroku přistoupili? Jaké máte odezvy teď?

Čistě matematicky, když se podívám na dostupnost, jakou jsme měli v pozemním vysílání v multiplexu 4 na populaci, kolik zákazníků si nás vůbec mohlo naladit, versus, kam se dostaneme teď prostřednictvím HbbTV aplikace televize Prima, tak situace je nyní výrazně lepší. Navíc pro nás se jednalo o velký pokus zkusit vlastní HbbTV aplikaci s vlastním televizním kanálem distribuovat přes terestrické vysílání. Jednalo se víc o marketingovou aktivitu než o zpřístupnění placeného tarifu v aplikaci HbbTV. Neměli jsme příliš o co se opřít, když jsme celou aktivitu plánovali a na základě výsledků, kam jsme se dostali s aplikací, která fungovala velmi slušně technologicky i ze zákaznického pohledu, tak nám připadalo, že parametry služby vylepšujeme způsobem, že se dostáváme přes partnerství s Primou do jejich HbbTV aplikace. Neviděli jsme další význam udržovat vlastní SD kanál, který nebyl pro vysílání sportu úplně ideální. Když jsme si spočítali všechny efekty a nákladovost snahy dostat se k bázi zákazníků cestou A a cestou B, tak jsme se rozhodli pro partnerství s televizí Prima a teď šíříme naši aplikaci v rámci jejich HbbTV aplikace a od zákazníků máme pozitivní odezvy. Sledovanost se zásadně neměnila, lidé si ji tam našli.

V minulém roce, když jsem dělal rozhovor s dnes již bývalým šéfem O2 TV Davidem Duroněm, tak říkal, že co se týká přístupu přes aplikaci, která fungovala právě v multiplexu 4, většinou šlo řádově o tisícovky zákazníků. Samozřejmě když je nějaký atraktivnější zápas, tak počet překročí deset tisíc zákazníků. Vy říkáte, že teď jsou čísla víceméně stejná, nicméně že se jedná o pro vás lepší platformu.

Dá se říci, že ano. Zmíněný kanál je pro nás efektivnější, má větší zásah než předcházející. V průběhu roku jsme dělali i cenové úpravy, jednodenní tarif, který se nazývá O2 TV Sport Na den, jsme přecenili a stojí 99 Kč na den s DPH. Porovnávat něco, co fungovalo za původní cenu při distribuci přes volně šířený kanál O2 TV Free s novou nabídkou úplně jedna ku jedné nemůžu.

Cena je vyšší.

Ano, zdražili jsme. Dále chceme přinášet i jiné cesty, jak se zákazník dostane k exkluzivnímu sportovnímu obsahu kromě vstupu do plnohodnotné televize. Jednodenní tarif byl takovým prvním pokusem. Nemůžu být zatím konkrétní, ale uvažujeme o dalších způsobech, jak zákazníkovi zpřístupnit nejlepší fotbal ať už z Ligy mistrů, české fotbalové ligy nebo z hokejových přenosů, které zákazník od nové sezóny získá kompletně jenom v rámci O2 TV.

Stávající podoba Apple TV

Říkal jste, že chcete expandovat i na další platformy jako je například Smart TV, Apple TV atd. Je HbbTV platforma v současnosti natolik atraktivní, že by bylo možné jejím prostřednictvím distribuovat i další obsah O2TV?

Myslím si, že HbbTV se stane alternativou k běžným Smart TV aplikacím. Samozřejmě verze HbbTV, kterou teď používají české televize a je podporovaná koncovými zařízeními, má nějaké technologické limity co se týká ochrany obsahu, ale rovněž se vyvíjí tak, jak se vyvíjí ostatní technologie. Takže ano, myslím si, že i tudy vede do budoucna cesta, jak přinést prémiový placený obsah do obýváků zákazníkům. Udělali jsme první pokus a teď trochu čekáme i na rozvoj technologie samotné. Mezitím chceme jít i jinými cestami vstříc zákazníkům.

Takovým velkým tématem pro O2 TV a sportovní disciplínu, kterou si přibíráte, jsou hokejové přenosy, které začnete vysílat od nadcházející sezóny. V tiskové zprávě i na tiskové konferenci Marek Kindernay říkal, že chcete nabídnout například atraktivnější pohledy kamer, přístup k mikroportům, chystá se i nějaký pravidelný magazín. Protože jde zase o nějaký další obsah, jak se hokej projeví technicky na platformě O2TV?

Představu si můžete udělat už ze způsobu, jakým jsme nabízeli exkluzivní sportovní fotbalové přenosy ať už derby pražských „S“ nebo jiné exponované zápasy české HET ligy. Přístup bude podobný. Zase se chceme bavit o multidimensionálním přístupu, abychom zákazníkům poskytli víc než běžná jedna režisérem ovládaná kamerová pozice nebo jeden pohled, takže představa je přinést další zajímavé fanouškovské pohledy z jedné, z druhé strany, přinést v rámci multidimenze pohled z jiných kamer, než je běžný komentovaný režisérův přístup.

Budete ještě nějakým způsobem s multidimenzí dál pracovat, protože teď, když vysíláte přenosy, tak si tam divák vybírá v jednotlivých obrazovkách, pokud je multidimenze. Bude moci být i nějakým způsobem režisérem, že byste třeba v rámci O2TV boxu zavedli kategorii, kde by byla daná sportovní disciplína a mohl by si tam ještě různě mixovat nějaký dodatečný obsah atd.? Chcete ještě nějakým způsobem zajít za hranice multidimenze a přijít s nějakými dalšími možnostmi?

My stále hledáme další možnosti. Diskutovali jsme při fotbalových přenosech i přenos z dronu na stadionu, jenže v té době se zrovna zpřísňovala legislativa, která řešila právě bezpečnostní aspekty. Jsme kreativní a určitě přineseme něco, na co běžný sportovní fanoušek doteď zvyklý nebyl.

Logo

Jedním z tahounů pro Ultra HD bude bez pochyby sport. Je tedy sport cesta, kudy byste mohli jít? Je třeba hokejová liga nebo případně domácí fotbalová liga natolik atraktivní, aby se dala vysílat v Ultra HD?

Já si myslím, že Ultra HD je technologická revoluce a další krok. Tak jako jsme dlouho čekali na HD a teď se z HD stává standard, a co není 16:9 Full HD, tak má i nižší sledovanost, což se začíná reálně stávat, tak stejný průběh nás čeká s Ultra HD. Otázkou je čas, kdy bude technologie dost pokročilá a jestli i ceny kódovacích technologií se stanou dostupnými pro široké masy vysílatelů a já si myslím, že český fotbal, český hokej budou mezi prvními, které budou přenášené v Ultra HD.

Změny, které se dějí na O2TV, se dějí prakticky stále. V první části rozhovoru jste zmínil nový set-top box, změny v menu, teď budete mít sportovní přenosy a další novinky, nicméně důležitou součástí v rámci O2TV boxu je právě stejnojmenná sekce, kde nabízíte obsah od vašich partnerů. Budete sekci nějakým způsobem dále rozšiřovat a dále s ní pracovat?

Ano, chceme pracovat i na nesportovním obsahu, abychom oslovili i zákazníky, které sport úplně nezajímá. Jsme velmi rádi, že nám dobře funguje naše O2 Videotéka, pro kterou se snažíme přinášet nejnovější tituly už i v souběhu s dobou, kdy jsou stále ještě distribuované v rámci kino premiér. Chceme se zaměřit i na dětského diváka, pro kterého také hledáme nový obsah do sekce Dětský koutek v nabídce O2 TV Moje menu. Uvažujeme i o jiných typech obsahu, který bychom zpřístupnili zákazníkům s vyšší programovou nabídkou již v rámci.

Nicméně pokud se tam budou dít nějaké změny, tak lze je očekávat někdy se startem nové televizní sezóny, což znamená na podzim?

Pravděpodobně. Pokud se podíváte, co tam teď všechno máme, máme tam online služby českých producentů jako Stream, Playtvák, DVTV, Aktuálně TV, Investorský magazín - poměrně hodně obsahu a stále hledáme, co nového a atraktivního na trhu vzniklo, co bychom mohli zákazníkům přinést. Chceme být první, kteří dobrý obsah přinesou našim zákazníkům. Neřešíme pouze nejlepší sportovní obsah, ale koncipujeme službu jako rodinnou televizi, která má oslovit opravdu celou rodinu - děti, rodiče, sportovní fanoušky, a má být dostupná také na všech možných zařízeních. Aby alfa samec nebo samice v domácnosti nevzali televizi ostatním členům, ale aby všichni členové domácnosti mohli sledovat, co chtějí a kdy a kde chtějí.

autor: lukpo
Spustit audio

Související