Branislav Valo, O2TV: Náš nový set-top box umožňuje příjem Ultra HD i DVB-T2
Od dnešního dne operátor zákazníkům nabídne zařízení pro sledování obsahu ve 4K rozlišení, první lineární kanály v této kvalitě se v nabídce objeví pravděpodobně příští rok.
Zahraniční média v posledních měsících přicházejí se zprávami, že velcí operátoři jako je třeba Sky nebo v Německu HD plus, nasazují sportovní přenosy ve formátu Ultra HD, ať už jde třeba o Ligu mistrů, nebo fotbalový šampionát se také vysílal na několika veřejnoprávních televizích v Ultra HD formátu. Nicméně pokud se podíváme na situaci v České republice, tak se zdá, jako kdyby operátoři váhali a vyčkávali, co ještě bude. Chci se zeptat, jaká je situace u O2, jestli vy to rozseknete, nebo také zatím pojedete po té vyčkávací linii?
Možná nejdřív zkusím objasnit, proč tuzemští operátoři vyčkávají, anebo co je za tím v našem konkrétním případě. Na jedné z konferencí jsme se bavili o Ultra HD problematice. Za O2 jsou tam dva hlavní body, které nejprve musíme splnit, abychom mohli zákazníkům přinést Ultra HD přenosy. Samozřejmě jich je víc, ale za nás jsou tyto dva nejdůležitější.
Prvním je, že infrastruktura, na které fungují běžné domácnosti, musí zvládat přenosy na úrovni zhruba 15 až 20 Megabitů za sekundu, které jsou nutné pro doručení Ultra HD televizního zážitku, ať už naživo, anebo ze záznamu. U vysílání ze záznamu to je možné stlačit trochu víc, protože enkodér (tj. zařízení pro zpracování videa pro přenos k zákazníkovi) má více času na to, aby si s přenášeným obsahem "pohrál". U přenosů v reálném čase má i výkonná krabička nějaké limity, takže tam se bavíme o rozmezí 15 až 20 Megabitů. To je první část, kterou řeší firma CETIN a další infrastrukturální firmy, které zasíťovávají Českou republiku. Mám pocit, že už existuje dostatečně silná báze domácností, které mají rychlé připojení, které je dostatečné pro Ultra HD přenosy. My sami přemýšlíme o nasazení další technologie v lokalitách, kde v tuto chvíli nemáme fixní konektivitu a fungujeme na tzv. AIR internetu, což znamená na 4G/LTE připojení do modemu. V těchto místech bychom rádi nasadili WTTx technologii (tj. vysokorychlostní internet vzduchem na jiné frekvenci než je 4G/LTE), která přináší teoreticky až gigabitové přenosy, což nám v podstatě vykryje lokality, kde výstavba pozemních kabelových rozvodů vázne nebo není rentabilní.
Druhou podmínkou z pohledu operátora je samozřejmě koncové zařízení. Na současném typu kompresní technologie, kterou se distribuuje video signál, vyžaduje přenos obsahu v 4K velkou datovou konektivitu. Technicky to možné je, prakticky to ale nedává smysl, a proto jsme se rozhodli rovnou přijít od dnešního dne s novým set-top boxem, který využívá typ kompresní technologie H.265/HEVC, což pro nás byla nutná podmínka, abychom mohli vůbec o takových věcech uvažovat.
Samozřejmě potom je otázka, jak velkou bázi stihneme v nějakém rozumném čase vybavit novým zařízením (set-top boxem), aby si mohli zákazníci přenos v Ultra HD spustit. Možná takovou zajímavou věcí je, že zmíněný set-top-box, který bude designově zapadat do rodiny O2 zařízení, navrhnul designér Martin Tvarůžek, stejně jako O2 Smart Box (xDSL modem a wifirouter s integrovaným rozhraním pro připojení různých čidel chytré domácnosti). Zařízení jsme si prakticky naprojektovali sami, vypsali jsme výběrové řízení, oslovili jsme všechny potencionální dodavatele set-top boxů s různými chipsetovými řadami, i současného dodavatele. Vybrali jsme si set-top box, který nám přišel nejlepší pro další rozvoj a samozřejmě vycházel výhodně v poměru cena:výkon. Zařízení od začátku kompletně integrujeme vůči platformě a i uživatelské rozhraní, které zákazník bude před sebou vidět, je trošku jiné, než to, co znáte ze současných O2TV set-top boxů. Je tam Moje menu, ale daleko více obrazovek je předesignovaných právě do konceptu vizuálních grafických dlaždic, rozšířili jsme ho do téměř všech obrazovek, kde se nějaký obsah nachází.
Kromě jiného jsme zařízení vyráběli i za účelem výhodné ceny pro zákazníka, abychom snížili bariéru při jeho zakoupení nebo jeho pronájmu. Cenu chceme udržet stejnou, jako máme u současných zařízení, což znamená 1999 Kč. Mimo to je toto zařízení plně 4K Ultra HD připravené, zvládá True 4K specifikaci 60 Hz snímkovací frekvence, podporuje jak H.265, tak i "Google" ekvivalent pro 4K/UHD, takže je odolné i vůči možnému přechodu k VP.9 (tak se jmenuje ekvivalentní kodek od Google). Tento set-top-box podporuje i Dolby standardy pro multikanálové audio, kterému se budeme moci v budoucnu taky věnovat. Zařízení mimo jiné disponuje kromě ethernetové konektivity i dualbandovou wifi 2.4/5 GHz. Kromě těchto drobných inovací jsme zvolili pro dálkový ovladač technologii Bluetooth. Uživatel již nemusí ovladačem přesně mířit na set-top box. Pokud náhodou máte jiný vkus než designér, který zařízení navrhoval, tak je můžete skrýt za televizi do přiloženého držáku, který se dá šroubkem přichytit k zadní straně televizoru. Naprogramovaný dálkový ovladač umožňuje vypnutí set-top boxu i televizoru jediným tlačítkem.
Mimo jiné pro zákazníky, kteří se teď budou potýkat s druhou fází digitalizace terestrického vysílání, jsme připravili do set-top boxu i DVB-T2 tuner, který může sloužit dvěma způsoby. Pokud náhodou bude existovat kanál, o který O2 TV jako platforma nebude mít zájem a nebude ho samo vysílat, tak je možné ho doladit ze vzduchu. Chráníme tak i investici zákazníka - kdyby z nějakého důvodu nebyl s O2 TV spokojený, může používat toto zařízení jako plně kompatibilní DVB-T2 tuner s českou normou.
Druhou možností, jak se dostat k zákazníkům je, že si může klient set-top box koupit jako DVB-T2 tuner např. v obchodním řetězci a bude ho takto používat pro terestrické vysílání. Samozřejmě se budeme snažit, aby si primárně vyzkoušel naši O2 TV, ale z jeho pohledu dojde ke snížení obavy, kdy mu zůstane doma jednoúčelové zařízení, tak jak to zná ze všech ostatních kabelových a IPTV televizí. Tyto obvykle fungují se svojí službou a v principu s ničím jiným. Malou výjimkou jsou asi satelitní televize, kdy je koncové zařízení obvykle kompatibilní s DVB-S/S2 normou, může se ale lišit řízení přístupu k prémiovému obsahu, takže ani tady nemá uživatel jistotu, že si svůj set-top-box od poskytovale X připojí k poskytovateli Y.
Vy jste hovořil o domácnostech. Jaké procento domácností počítáte, že by mohlo službu využívat? Kolik jich bude připraveno a jestli máte nějaký náběhový plán, jak se to procento bude zvyšovat?
Naším plánem je, aby výše popsaný typ zařízení bylo jediným zařízením, které budeme dále nabízet ve službě O2 TV. Nebude tedy existovat nějaká duální verze - pro vás 4K zařízení, pro někoho jiného Full HD zařízení. Toto určitě dělat nechceme, takže od momentu, kdy zařízení pustíme do prodeje, všechny domácnosti se stanou alespoň z pohledu koncového zařízení Ultra HD připravené.
Myslel jsem spíše, co se týká kvality internetového připojení.
V tomto případě musíme brát v úvahu jednak připojení a pak také televizor, a to jak je připravený na Ultra HD vysílání. Tam počítáme s podporou nejrozšířenějších formátů Ultra HD. Pokud chcete přesné číslo penetrace, kolik domácností má Ultra HD televizor a kolik domácností má linku vhodnou na Ultra HD, tak k televizorům nemám žádný aktuální přehled, na konferencích zaznívá odhad od 10 do 15, ale to je spíš otázka na výrobce a prodejce televizních přijímačů.
Deset, patnáct čeho?
Domácností vybavených Ultra HD televizorem.
Procent?
Procent, ale jak říkám, jedná se o číslo, které nemám možnost si validovat. Možná budete mít přesnější čísla, pokud jste se bavil s distributory, kteří mají přesnější odhady ohledně prodejů, kolik přístrojů poslední rok dostaly na trh.
Mně šlo spíše o stav z pohledu operátora.
Z pohledu operátora - naše společnost před několika měsíci vyhlásila, že chceme mít pokrytou každou domácnost rychlostí alespoň 50 Megabitů za vteřinu a to do dvou let. V naší bázi máme zhruba jedenáct procent zákazníků, kteří stále na O2 TV koukají pouze v SD kvalitě vysílání, protože jejich přístupové vedení je zatím nedostatečné pro příjem HD kvality vysílání. Nová technologie má pomoci i pomalejším přípojkám, u kterých dodavatel technologie, firma CETIN, nevidí jako rentabilní zahušťovat síť xDSL.
Nicméně jste uvedl, že set-top box, 4K box, který dnes uvádíte na trh, bude do budoucna hlavním zařízením a nechcete už nabízet žádné další přijímače. Máte tedy připravený pro zákazníky nějaký plán obměny jejich stávajících boxů nebo migrace na nové přijímače?
Ano. V současné zákaznické bázi máme tři typy zařízení. Jestli si vzpomínáte na starý šedý ADB set-top box s hodinami, tak v bázi jich máme ještě několik tisíc. ADB set-top boxy jsou z pohledu dekódování Full HD vysílání funkční, ale z pohledu uživatelského komfortu nevyužívají všechny výhody jako je např. Moje menu a další, které už nebylo možné do nich zaimplementovat. Prostě je to morálně zastaralá technologie, pro kterou se vývoj fakticky zastavil. Takže teď intenzivně pracujeme a budeme pracovat s dotyčnými zákazníky, abychom do konce roku jejich bázi kontaktovali a nabídli jim výměnu zařízení za novější.
Za novější, nebo za nejnovější?
To záleží na jejich rozhodnutí. Máme pro ně připravený set-top box, který je na úrovni současně prodávaných set-top boxů, ale můžou se samozřejmě rozhodnout i pro ten nejnovější hned, jak ho začneme nabízet. Co se týká dalších plánů výměny, momentálně jsme zaměření na spuštění nového zařízení pro zákazníky, kteří k nám přicházejí. Samozřejmě současní zákazníci si budou moci svá zařízení také kdykoliv vyměnit. Aktuálně nepřipravujeme masivní kampaň, abychom celou bázi zhruba 280.000 set-top boxů vyměnili a dostali na Ultra HD úroveň ještě v tomto roce. Takže čekáme podobnou evoluci, jakou byla změna z SD na HD. Výměna set-top boxů bude nějakou dobu trvat a i obsahová nabídka v 4K se bude objevovat postupně. Momentálně z pohledu obsahu máme plány a nejvíce nabídek hlavně z oblasti sportů, kdy exkluzivní sportovní přenosy jsou asi nejdále z pohledu technologie i z pohledu objemu peněz, které se aktuálně ve sportu točí a dodavatelé je mohou investovat do technologií a inovací. Takže první obsah, který pravděpodobně zákazníci na našem území dostanou ve 4K a nemyslím teď nějaká promo videa nebo videotéky, bude hlavně sport.
Jestli se mohu vrátit přímo k set-top boxu, zaujala mě právě část, kterou chcete zaměřit na pozemní vysílání DVB-T2, kdy jste druhým operátorem po Antiku, který s novinkou DVB-T2 přichází. Chápu tedy správně, že když bude mít zákazník váš set-top box, tak pokud bude mít třeba kompletní nabídku, bude tam mít O2TV plus tedy pozemní vysílání. Bude se to nějak selektovat, nebo jak bude terestrická část vypadat?
Naším přáním je, aby v případě, že má klient O2 TV, absolutně nepotřeboval využívat terestrické vysílání. Děláme všechno pro to, abychom v O2 TV měli nejlepší televizní kanály, ať už tuzemské vysílané terestricky, poskytované jako placené nebo zahraniční, takže pokud by se náhodou stalo, že zákazník potřebuje pro svoje komfortní fungování jakýkoliv kanál, který v nabídce mít nebudeme, což doufám, že se bude stávat pouze výjimečně a bude to spíš o nějakých okrajových žánrových televizích, tak set-top box mu nabídne možnost zařadit si ho do svého seznamu kanálů, kterých může mít několik. Může mít vlastní seznam kanálů, může mít nějaký generický - výchozí a i seznam kanálů, které si vyladí ze vzduchu, takže set-top box bude fungovat v takovém "hybridním" módu.
Pro zákazníky, kteří mají obavy, že když si pořídí O2 TV, tak si koupí zařízení, které dále nebudou moci využívat, máme v novém set-top boxu právě terestrický tuner, který bude fungovat i bez O2 TV a bude fungovat dokonce i bez internetového připojení, pokud ho zákazník nebude chtít například někde na chatě využívat. Zařízení bude mít i další aplikace, které budou fungovat mimo O2 TV nebo nad rámec O2 TV ekosystému, např. YouTube přehrávač. Intenzivně diskutujeme o přípravě Kodi aplikace - což je takové multimediální centrum, které by set-top box mohl mít. Samozřejmě ještě stále jsme ve fázi, kdy si říkáme ano/ne, bude, nebude. O Kodi možná máte představu jako o kontroverzním tématu, který operátoři nemají příliš v lásce. Někteří prodejci ho předkonfigurovávají různými contentovými aplikacemi, které čerpají hlavně z nelicencovaných zdrojů. Ale mimo jiné jde o jednu z cest, jak si zákazník může přehrát na multimediálním centru svoje fotky, domácí videa, hudbu a nám to přijde jako zajímavý nápad, jak udělat ze set-top boxu multimediální centrum s DVB-T2 tunerem.
Nový set-top box bude v prodeji od dnešního dne, použijete tedy letní měsíce pro nějaký záběh technologie a na podzim by měl být ostrý start?
Ano.
Jak tedy bude vypadat ostrý start? Budete mít přijímač a teď co do něj?
Pro nás je to hlavně nová generace set-top boxů, takže i kdybychom se ještě nebavili o UHD contentu a podobných věcech. Jedná se o další generaci set-top boxů, který pro nás znamená, že jsme nezávislí na ekosystému dodavatele, protože jsme si zařízení vybrali a vyrobili sami na klíč podle našeho zadání s konkrétním vybraným dodavatelem, vlastníme zdrojový kód k zařízení, takže ho dále můžeme rozvíjet tak, jak potřebujeme. I kdyby neexistovaly žádné UHD plány, je to pro nás evoluční krok, jak se dostat na další úroveň s výkonnějším zařízením, které má zase morální životnost dlouhé roky. My to například vidíme na starém ADB set-top boxu, který jsme spouštěli v roce 2006 a ještě stále jich je hodně. Ohledně zmiňovaného set-top boxu a jeho podpory pro 4K/UHD - samozřejmě chceme přinést ochutnávku Ultra HD obsahu co nejdřív, abychom zákazníkům ukázali, v čem spočívá budoucnost televize.
Můžete být v tomto směru konkrétnější?
Bohužel, konkrétnější nebudu. Při našich současných růstových křivkách zhruba 10 procent meziročního růstu bude trvat nějakou dobu, než se nám podaří do báze dostat dostatečný počet set-top boxů. Aktuálně nepřipravujeme plošnou výměnu v bázi zákazníků, spíš si počkáme, až báze doroste a vybaví se set-top boxy, které budou umět přehrávat Ultra HD. Budeme postupně přicházet nejprve s ukázkovými přenosy v Ultra HD, ale plný náběh do Ultra HD vysílání souvisí s tím, aby vysílání bylo ekonomicky rentabilní a aby jej mohla sledovat dostatečně velká část zákazníků.
Vy jste říkal, že meziročně rostete asi o nějakých deset procent.
Ano, jak je zřejmé i z naší výroční zprávy, jako jeden z mála naše čísla zveřejňujeme. Máme samozřejmě plány a ambice růst ještě víc. Doufáme, že i druhá vlna digitalizace trochu rozproudí a zvětší trh placené televize. Pokud se podíváme na okolní státy, kde něco podobného už proběhlo, ať už je to Rakousko nebo Německo, ve všech zmíněných zemích existuje mimo jiné i placený multiplex, což trochu srovnává velký rozestup mezi terestrickou televizí, kde máte 35 až 50 kanálů úplně zdarma, a placenou, kde se cenové hladiny u jednotlivých hráčů už pohybují někde od 200 Kč. Čekáme, že druhá digitalizace zrychlí růst placené televize, díky čemuž pomůže i nám, protože zákazník, když si už bude vybírat přechod z bezplatného módu do placeného, tak se určitě bude zajímat, jaké služby a jaký obsah získá v placené televizi. My věříme, že O2 TV je z pohledu obsahu i služeb velmi atraktivní a pracujeme na dalším a dalším zvyšování její atraktivity, ať už dokupováním sportovních práv, která máme od nové sezony opět výrazně lepší, než jsme měli v minulosti, nebo technologiemi - Moje menu, novým webovým přehrávačem nebo mobilními aplikacemi, které zákazníkovi pomáhají orientovat se v programové a obsahové nabídce.
Nicméně i když bude nový set-top box mít DVB-T2 část, tak asi nebude mít nějaké další doplňky pro možnost příjmu placené televize nebo něco takového. Pokud náhodou by do budoucna v pozemním vysílání vznikla placená televize, tak byste si začali dělat konkurenci.
Placená terestrická televize je podle mě ještě otázkou několika let, protože zatím nebyly publikované konkrétní plány žádného ze současných poskytovatelů nebo televizí kromě neurčitého přání zkopírovat slovenský příběh Markízy, která se stáhla z bezplatného terestrického vysílání do placeného. Nic konkrétního zatím není známo a i my čekáme, jak se vykrystalizuje situace s druhou digitalizací.
Předpokládám, že zpřístupnění pozemního vysílání je takovým určitým bonusem pro zákazníky z důvodu, že třeba Česká televize je tam teď v nejvyšším možném rozlišení, což je 1080p50, které v žádné jiné platformě není dostupné, takže i proto může být bonusem právě terestrický tuner, nebo ne?
Ano. My chceme mít pro zákazníky vždycky lepší nabídku TV, než která je v terestrice, ať už z pohledu kanálového mixu, nebo z pohledu kvality. I proto nový kodek, který přináší možnost na relativně slušném datovém toku dělat 4K/UHD, a budeme ho do budoucna využívat i pro zlepšení kvality HD. Celý proces je ale o fázování. Jednorázová investice do výměny kódovací technologie na straně platformy musí být využitelná zákaznickou bází. To znamená mít mezi zákazníky nové set-top boxy. To je například zajímavé i pro naši slovenskou dceru, která momentálně má za sebou první rok od komerčního zpuštění služby O2TV, již má jednotky tisíc zákazníků a je pro ně finančně výhodné jednorázově vyměnit set-top boxy pro celou zákaznickou bázi díky úspoře dat v její fixní bezdrátové přístupové síti, kterou připájí domácnosti na Slovensku.
Téma nového set-top boxu je velké, my jsme se o něm teď bavili poměrně dlouhou dobu, takže abychom si informace nějak shrnuli – jedná se o nový set-top box, který podporuje formát H.265, bude umět rozlišení 4K. Vy počítáte, že do budoucna na něm samozřejmě budete nabízet i lineární kanály v Ultra HD rozlišení. Zatím to tedy budou spíše nějaké aplikace nebo případně Youtube nebo Kodi, pokud ho tam dáte, a bude tam tedy i nějaký jiný přístup k Moje menu a orientace v něm, bude trošku přepracovaná.
Ano, je to rozšířený koncept Moje menu.
V čem se menu změní?
Současný set-top box začínal v menu, které jsme nazvali lineární. Šlo o textové menu, kde byly položky, ve kterých si zákazník ovladačem vybíral a potvrzením se spustila nějaká contentová služba. Moje menu funguje trochu jinak, vizualizovali jsme videoobsah tzv. dlaždicemi, ať už "posterovými" vysokými nebo širokými. Při úpravě nového menu jdeme ještě dále, k dispozici je výpis jakýchkoliv pořadů, pro které se budou zobrazovat náhledy na grafické vizuály. Nejedná se o žádnou zásadní revoluci, ale o vylepšení, dopracování konceptu tak, aby byl konzistentní v celém zbytku set-top boxu. Taková změna nám poskytuje do budoucna na set-top boxu možnost nejen třídit a sortovat, ale i doporučovat, abychom zákazníkům zjednodušili hledání obsahu. Teď jsme se dostali na 80 procent toho, co jsme chtěli a ve zbylých dvaceti procentech nám ještě pomohou metody z oblasti umělé inteligence tak, abychom dopředu odhadli vkus uživatele a nabídli mu komfortně to, co by si sám chtěl vyhledat.
V druhé části rozhovoru, který budeme publikovat v následujících dnech, hovoří Branislav Valo o návratu O2TV do prostředí chytrých televizorů, novém řazení kanálů nebo ukončení vysílání bezplatného programu O2TV Free.
Související
-
Největší IPTV služba O2TV má novou mobilní aplikaci, kopíruje Moje menu
Cílem nově uvedené aplikace bylo ji přizpůsobit všem platformám, na kterých lze službu využívat.
-
Počet klientů O2TV překročil na konci prvního kvartálu...
„Mezi zákazníky je stále oblíbená doplňková služba Multi, která domácnostem umožňuje sledovat O2TV na více televizorech najednou,“ uvedla mluvčí O2 Lucie Jungmannová.
-
VIDEO: Podívejte se na nové řazení kanálů ve službě O2TV
Stanice Markíza International se díky změnám v této platformě posunula ještě více dozadu, a to přesně o pětadvacet pozic. Nyní ji zákazníci najdou až na čísle 135.