„Covidová doba“ svědčí zpravodajským stanicím, daří se Radiožurnálu i Plusu
Vlajkovou loď Českého rozhlasu si denně naladí 915 tisíc posluchačů. Ukázaly to aktuální výsledky měření poslechovosti Radiprojekt, který dnes zveřejnily společnosti STEM/MARK, MEDIAN a nově také Nielsen Admosphere. Na týdenní bázi ladí denně Radiožurnál 1,651 milionu posluchačů.
Realizátoři Radioprojektu upozornili, že došlo k plošnému snížení poslechovosti rozhlasových stanic. Viditelné je to například u nejoblíbenějšího komerčního rádia Impuls, které oproti minulému měření vykázalo v denních datech pokles na 778 tisíc posluchačů z hodnoty 841 tisíc. Na týdenní bázi ladí Rádio Impuls 1,6 milionu lidí.
Radioprojekt ukázal, že aktuálně nejčastější činností při poslechu rádia jsou domácí aktivity, druhou pak zaměstnání mimo domov. Tato skutečnost právě ovlivňuje výsledná data a poslechovost. Lidé velmi často pracují na takzvaných home officech, tedy z domova, ustoupil zcela logicky naopak poslech na veřejných místech, jako jsou například fitcentra.
Rozhlasové vysílání se poslouchá nejčastěji klasickou cestou v rádiu nebo autorádio – 92,2 %, technologii DAB v přijímači nebo autorádiu preferuje 7,2 % posluchačů, respektive tvoří toto procento poslechu. Jak je z aktuálních dat patrné, rádio je velmi závislé na současném rytmu života a na tom, jak se lidé chovají. Rozhlasový trh tak zažil a zažívá rychlé a konzistentní změny.
Současná doba pochopitelně nahrává veřejnoprávním stanicím, jako je Radiožurnál nebo Plus, které stojí na mluveném slovu, kdy se lidé více než obvykle zajímají o aktuální dění. Ostatně vzestup poslechovosti je patrný právě i u druhé zmíněné stanice, která vykázala 104 tisíce denních a 188 tisíc týdenních příznivců. Zcela logicky v době pandemie klesal z důvodu lockdownu zájem o poslech rádia v automobilu.
Čtěte také
Radioprojektu se aktuálně účastní 15234 respondentů, jde však stále o odhad skutečnosti, oproti reálnému stavu zde proto může docházet k odchylkám. Týdenní zásah rádia jako média mírně poklesl na hodnotu 83,1 % a 56,2 % v denních datech.
Český rozhlas Dvojka zaznamenal nárůst poslechovosti o 22 tisíc lidí na hodnotu 366 tisíc, mírný vzestup lze registrovat i u Vltavy – 56 tisíc. Nejposlouchanější regionální stanicí Českého rozhlasu je ČRo Brno se 114 tisíci denními a 177 tisíci týdenními posluchači. Celkem si naladí stanice Českého rozhlasu denně průměrně 1,669 milionu lidí.
Čtěte také
Nejúspěšnějším nadregionálním okruhem je komerční Hitrádio s 528 tisíci denními posluchači a téměř milionovým týdenním publikem.
Cílová skupina Radioprojektu byla začátkem roku rozšířena na 12 až 84 let. Tato role hraje významnou roli, protože byla přidána pětiletá skupina k horní hranici (původně do 79 let). Přibývá dotazování prostřednictvím mobilních telefonů, podíl pevných linek snížen na pouhých 5 procent. Došlo také ke zjednodušení dotazování poslechu v uplynulých sedmi dnech. Do průzkumu se nově přidala společnosti Nielsen Admosphere, která doplnila agentury STEM/MARK a MEDIAN.
Související
-
Radiožurnál je jedničkou na trhu, Český rozhlas výrazně posílil
Český rozhlas Radiožurnál se stal s náskokem nejposlouchanějším rádiem, významně posílila i pozice Českého rozhlasu na rádiovém trhu.