Dochází ke konsolidaci trhu placené televize, pro Vodafone jde o obrovskou výzvu, říká jeho viceprezident Quique Vivas

Viceprezident telekomunikační firmy pro nefiremní zákazníky komentuje ve druhé části exkluzivního rozhovoru stávající programovou nabídku UPC, vysílání ve 4K rozlišení a situaci na trhu poskytovatelů placených služeb.

Co říkáte na programovou nabídku UPC? Považujete ji za optimální, případně na ni budete něco měnit?

Trh s obsahem je extrémně dynamický, je na něm pořád něco nového, pořád se rozvíjí. Netflix lokalizoval svoje prostředí do češtiny, HBO produkuje nový obsah, a když se podíváme na největší hráče, jako je Amazon, Netflix nebo právě HBO a samozřejmě tradiční producenty obsahu, je vidět, že trh je opravdu velmi dynamický. Takže trh se bude vyvíjet, ale naše snaha a náš slib trhu je, že se budeme vždy snažit přinést to nejlepší, co budeme umět.

Co se týká programové nabídky, osobně vnímám UPC jako operátora, který se zaměřoval v posledních měsících a letech na vysílání programů zejména ve vysokém rozlišení. Je ale možná dost zákazníků nebo diváků, kteří zatím marně očekávají na českém trhu vysílání ve 4K rozlišení. Chci se proto zeptat, jaký je váš osobní názor na obrazovou kvalitu 4K a kdy předpokládáte, že v České republice přijde vhodná chvíle pro spuštění takové placené nabídky?

Jsem velký fotbalový fanoušek, takže ocením sledování fotbalu ve 4K. Mám rád filmy, takže se rád podívám na film ve 4K a chci říct, že 4K tady už je a ve vývoji koukáme na 8K a další pokroky. UPC bylo první na trhu, které spustilo HD kvalitu a set-top-box Vodafone je v současnosti plně připraven na to vyrovnat se s 4K vysíláním. Výsledek nicméně také závisí na kvalitě signálu a kvalitě vysílání. Když bychom případně šli na YouTube přes aplikaci a spustili video, které by bylo ve 4K, tak pokud budou signál a síť kvalitní, pak bude zkušenost se sledováním výborná a set-top-box sám o sobě bude schopen rozlišení ve 4K zvládnout. Čím si nejsem jistý, je ochota připlatit si za 4K. Je trh připravený platit další peníze za 4K obsah nebo obsah v kvalitě 4K? Já sám jsem velkým fanouškem byznys modelů, které přinášejí opakující se příjmy, a opravdu nevím, jestli je současný trh na možnost placení za 4K připravený.

Quique Vivas, viceprezident společnosti Vodafone pro nefiremní zákazníky

A pravděpodobně je problém i u jednotlivých vysílatelů, protože Česká televize například v souvislosti s přechodem do DVB-T2 nedávno začala vysílat v rozlišení 1080p50 a na formát 4K připravena není. Je pravda, že už jsou zde nějací vysílatelé, kteří v oblasti placené televize nabízejí vysílání ve 4K, nicméně se opravdu zdá, že se na českém trhu každým rokem příchod 4K vysílání oddaluje.

Zpožděné přechody samozřejmě dost možná mohou být jedním z problémů na našem trhu, a když se podíváme na technické aspekty televize v Evropě - v Británii a ve Španělsku, tak i já sám dobře vidím, že v České republice se pořád snažíme dohnat stav televizních nabídek v jiných zemích. UPC srovnalo krok se zahraničím v rámci HD vysílání, mají i lepší programovou nabídku, nicméně je limitoval i omezený dosah. Problematika sledování formátů náročnějších na přenos souvisí s rychlostí, kterou v České republice standardně máme k dispozici, protože se pohybuje kolem dvaceti až dvaceti pěti Megabitů za vteřinu. Na mnoha trzích se bavíme o 100 Megabitech, takže to je pak velký rozdíl. My bychom potřebovali, aby si trh zvykl na lepší služby. Máme ve veřejném prostoru mnoho diskusí o nacenění služeb, ale neprobíhají diskuse na téma, jak je možné, že je pro lidi přijatelné, aby měli třicetimegabitový, relativně ne vždycky funkční internet a nevyžadovali výborné stomegabitové připojení. A na co jsme hrdí a na co se těšíme, je, že v rámci akvizice UPC dostáváme k dispozici kvalitnější síť. Jedním z našich cílů je poskytnout v České republice co nejkvalitnější připojení. Chceme být opravdu tady v České republice poskytovatelem nejkvalitnějšího připojení, které je k dispozici, a až nyní toho můžeme docílit - máme správnou infrastrukturu. Než jsme se s UPC stali jednou společností, byla tam jiná cenová politika. Aktuálně si každý náš zákazník může koupit internetové připojení až do výše pěti set Megabitů za vteřinu za stejnou cenu jako 20 Megabitů u konkurence. Takže teď máme potřebnou technologii, máme infrastrukturu a máme cíl směřování firmy, abychom v České republice zajistili kvalitní připojení. Jakmile vyřešíme rychlost připojení, pak se můžeme bavit o nějakých případech použití pro 4K nebo 8K, ale nejdříve se musíme postarat o to, aby měl zákazník skutečně kvalitní připojení.

Quique Vivas, viceprezident společnosti Vodafone pro nefiremní zákazníky

Pokud budeme hovořit o trhu s placenou televizí, ten v České republice zažívá v posledním přibližně roce velké změny. Společnost M7 Group koupila od Liberty Global operátora freeSAT, naopak M7 Group bude pohlcena francouzskou skupinou Canal+. Dlouhodobě se také na českém trhu hovoří o případné akvizici satelitní a internetové televize Digi TV. Chtěl bych se tedy zeptat na váš názor, co říkáte na tyto změny z pohledu největšího kabelového operátora na trhu?

Je evidentní, že dochází k jakési konsolidaci na trhu obecně. V České republice je poměrně úctyhodné, že i ve fixním připojení máme obrovské množství malých ISP poskytovatelů, což je v poli evropských trhů neobvyklé. Je celkem nevyhnutelné, že dojde k nějaké konverzi trhu, k nějaké konsolidaci v mnoha aspektech. Na nás jako na druhého největšího hráče na evropském trhu v rámci televizního vysílání to bude mít velký vliv a bude to velká pomoc ve snaze o maximalizaci nabídky a v dosažení větší role na trhu. Když se podíváme na velikost nabídky, a jak velké investice jsou, s čím se jde na trh, v mobilní i fixní nabídce je velmi důležité se samozřejmě snažit maximalizovat jak výkon nabídky, tak i velikost jako takovou. V televizi je ještě důležitější trefit správný poměr a snažit se, aby byl co největší. U Netflixu je to dobře vidět. Zde se investovalo jedenáct miliard do produkce nového obsahu, což je víc, než investice jakéhokoliv jiného producenta do téhož například deset let nazpět. Takže za každý dolar, který teď investujete do Netflixu, máte přístup k hodnotě, která stála jedenáct miliard dolarů. Na velikosti tedy velmi záleží. My jsme aktuálně jednička v České republice a dvojka v Evropě, takže relativní zjednodušování trhu je pro nás příležitost přijít s nejlepší nabídkou.

Quique Vivas, viceprezident společnosti Vodafone pro nefiremní zákazníky

Mají podle vašeho názoru v nastalé situaci, kterou jste teď i sám popsal, šanci operátoři, kteří mají jednotky tisíc nebo nízké desítky tisíc zákazníků?

Pro takovéto hráče je podle mě těžší být konkurenceschopný. Pokud tady na velikosti záleží, tak když jí pak nemáte dost, je složitější být dostatečně silným konkurentem. Jedním způsobem, jak se dá konkurenceschopnosti dosáhnout, je snížení marží, které tam producent má, což ale pak samozřejmě je složitější z hlediska udržitelnosti firmy. Na čem nám extrémně záleží, je, aby byly podmínky soutěže spravedlivé. Velikost pak vede k rozdílům. Je zároveň jasné, že stejně jako v mobilu a ve fixu je pro nás zásadní, aby trh donutil hráče mezi sebou soutěžit. Když by pak případně operátor chtěl přijít na trh s nabídkou, která půjde pod zdravou marži, může to zničit soutěž na trhu, takže je důležité zůstat pozorný vůči aktuálnímu dění na trhu a hlídat si, kde konkurenční soutěž je pro zákazníka nejlepší a zákazník díky ní potom opravdu dostává nejkvalitnější produkt a nejkvalitnější nabídku, a kdy už se to překlápí do monopolu, kde výstupem není nejlepší zájem zákazníka. Ve výsledku je to potom otázka balancu mezi velikostí a zneužitím velikosti a moci, kterou na trhu člověk má. Samozřejmě Vodafone je vůči tomuto velmi opatrný a velikost stále vnímá jako důležitou součást, ale je pro něj klíčový i spravedlivý konkurenční boj.

Quique Vivas, viceprezident společnosti Vodafone pro nefiremní zákazníky

Myslíte si, že v aktuálně probíhajícím procesu sehrají nějakou roli VOD služby, jako je Netflix, HBO GO a další, nebo je to úplně jiný segment, který prakticky zůstává mimo klasickou televizi a poběží vedle sebe jak klasická televize, tak zmiňované video služby?

V současné době kouká na televizi víc lidí než kdy v minulosti a dle mého osobního názoru to není kvůli lineárnímu vysílání. Lineární televize je na mnoha trzích velmi stabilní. Diferenciátorem spíše je, kolik lidí kouká na různé další programové nabídky právě skrze aplikace. Takže když se podíváme na distribuci obsahu, tam sdílíme stejný prostor. My aktuálně vysílání agregujeme, sami neprodukujeme vlastní obsahy. V rámci distribuce obsahu tak všichni aktuálně hrajeme na stejném poli. Když se podíváme na druhou stranu mince, na produkci obsahu, tam se krásně doplňujeme. Protože se v rámci produkce obsahu neúčastníme žádného konkurenčního boje. Můžeme nabízet to nejlepší, co je nyní na trhu k dispozici. V oblasti produkce obsahu nechceme soutěžit. Nemáme na to ani rozpočet, ani další zdroje, které bychom k tomu potřebovali, abychom do toho mohli nainvestovat dostatečně velké peníze a zároveň to není naší DNA. Netflix, jak jsem zmiňoval, investoval jedenáct miliard, a něco takového pro nás teď rozhodně není možné. HBO sice investovalo méně, něco kolem tří nebo čtyř miliard, ale vyprodukovali Hru o trůny, což je extrémně kvalitní obsah a tam se rozhodně nechceme poměřovat ani soupeřit. Chceme sdílet prostor pro distribuci obsahu, což pak je lákavé pro zákazníky, ale i pro producenty obsahu, protože koupí UPC máme půl milionu zákazníků, máme síť, po které dokážeme obsah kvalitně distribuovat a hlavně s Vodafone TV dokážeme nabídnout víc než jenom kabel a poskytnout služby většímu počtu zákazníků, takže pak můžeme i pomoci producentům obsahu.

Spustit audio
autor: lukpo

Související