Klíčové body veřejnoprávních médií: digitalizace, hudba a fake news

3. květen 2017

Falešné zprávy prověřují kvalitu veřejnoprávních médií. Jde o problém, který se řeší nejen napříč celou Evropou. Důležité je pro veřejnoprávní média i takzvané vizuální rádio.

V rámci Rozhlasového shromáždění Evropské vysílací unie (EBU) dnes odborníci z mediální branže diskutují nad rolí zejména veřejnoprávních médií v současném světě. Podle Grahama Dixona, Head of Radio in EBU, se veřejnoprávní média snaží propagovat digitalizaci, a to prostřednictvím různých komunikačních kanálů. Pod tímto pojmem si přitom není možné představit pouze technologii DAB, ale také mobilní platformy nebo zařízení takzvaných třetích stran.

Rolí veřejnoprávních médií má být podle Dixona objevovat novou muziku a přinášet posluchačům široký výběr hudební nabídky. Důležité je přinášet posluchačům tuto hudbu prostřednictvím nových kanálů a být flexibilní. Veřejnoprávní média by měla sehrát i svou roli v oblasti pestrosti témat a živých přenosů. EBU se například pro tyto účely spojila s festivalem Tomorrowland. Na podporu hudby svátku ramadanu vysílací unie spolupracovala s arabskou unií ASBU. Rolí EBU je podle Dixona také propagace inovací, jako je například Google Echo. Média nesmějí zůstat v oblasti nových médií pozadu. Dixon zmínil také spuštění některých aktivit na doméně dotRADIO, kterou EBU podporuje.

Hudba je pro stavbu programu velmi důležitá. V čase se mění, a proto je důležité sledovat její vývoj. EBU si udělala hloubkový průzkum hudebních preferencí ve 27 zemích, ve kterých nechyběla ani Česká republika a Slovensko. Průzkum se týkal 16 zemí a 13 vysílatelů. Výsledky ukázaly, že v dotčených zemích ve většině případů dominují dle očekávání stanice zaměřené na mainstream ve formátu pop/rock. Rolí veřejnoprávních médií má být ale právě podporovat i menšinové žánry. Český rozhlas pochopitelně v tomto směru nezůstává pozadu. Jmenovat můžeme stanice jako Wave, D-dur nebo Jazz.

Evropská vysílací unie se snaží přinášet inovace také v oblasti sportu. Důkazem je například spouštění různých speciálních mobilních aplikací nebo doplňkových informací pro barevné displeje digitálních rozhlasových přijímačů – jedním z příkladů je například švýcarský veřejnoprávní rozhlas v průběhu sjezdového lyžování. Takzvaný vizuální rozhlas je podle Marcuse Teppera ze západoněmeckého WDR důležitým nástrojem k tomu, jak dostat klíčové informace k divákům například prostřednictvím sociálních sítí, kde je pochopitelně Český rozhlas aktivní, ať už jde o Facebook, případně Twitter. Výzvou v tomto směru do budoucna zůstávají zejména olympijské a paralympiské hry v Pchjongčchangu.

V rámci bloku „EBU Radio Update“ vystoupil za Český rozhlas i Tomáš Pancíř, šéf čistě digitální stanice Regina a analogového Regionu SČ. Zpravodajství podle jeho slov mění svět. Problémem je, že před novináři stojí překážka v podobě nejednoduchých odpovědí na některé otázky. Rozhlas musí zůstat podle něho relevantní a pravdivý. Nesmí sklouznout k senzacím. Jeho případnou kvalitu prověřují témata, jako jsou například migrace, Brexit, americké volby a pochopitelně i terorismus. Velkým problémem pro veřejnoprávní média (a nejen ta) jsou takzvané fake news (falešné zprávy). V těchto oblastech pracuje vysílací unie EBU napříč zeměmi. Média, která mají zájem tyto zkušenost sdílet, se mohou přidat.

autor: lukpo
Spustit audio