Spojení O2 a TV Nova pod jednoho majitele bude mít významný dopad na celý trh, říká šéf Skylinku
V druhé ze tří částí rozhovoru s Jaromírem Glisníkem hovoří naše redakce o internetové televizi Skylink Live TV, situaci na trhu placené televize a obavách ze spojení telekomunikační firmy O2 a TV Nova pod skupinu PPF miliardáře Petra Kellnera.
Co se bude dít v nejbližší době, dejme tomu v horizontu několika měsíců, se satelitní televizí Skylink, potažmo s freeSATem?
Nemáme v plánu žádné revoluční změny, pokud se týká satelitu. Hodně investujeme do Skylink Live TV, čili do internetové televize. Možná jste zaznamenal, že v rámci Skylink 7 jsme už odvysílali dva docela úspěšné seriály, Domácí hřiště má mimořádně velkou sledovanost, aspoň to registrujeme mezi našimi diváky a budeme pokračovat s dalšími seriály.
Takže budete obohacovat tedy obsah této stanice? Pokračuje i pod novým majitelem?
Ano, investujeme do programové nabídky stanice Skylink 7 a samozřejmě do videotéky, protože seriály jsou vždy součástí naší videotéky.
Máme tedy dvě kategorie – váš kanál a videotéku. Pokud se podíváme na váš kanál, jaké s ním máte plány?
Původním záměrem kanálu bylo představit zákazníkům, kteří nemají placenou nabídku, programy z placených balíčků. Ukázat jim, že za pár korun navíc mohou mít k dispozici podstatně bohatší televizní svět. Dalším důvodem bylo nastavit nějaký kanál, jak informovat zákazníky. Naši zákazníci si v minulosti zvykli na tzv. ochutnávku, kdy na jedné satelitní pozici se každý měsíc vysílal jiný kanál. Velkou výhodou bylo, že nebylo třeba přelaďovat, ochutnávka vysílala na stejné pozici. Pokud bychom otevírali kanály na jejich vlastních předvolbách, nebyli bychom schopni o tom naše zákazníky efektivně informovat. Takže dalším důvodem kanálu bylo nastavit jakýsi informační tok o našich ochutnávkách a akcích. Nyní máme možnost otevírat v rámci ochutnávky ne jeden kanál, ale třeba dva, tři kanály podle sezony, co je atraktivního, čehož si zákazníci také velmi cení. A rovněž jsme chtěli udělat krok do nějakého vlastního obsahu, takže jsme nakoupili dva seriály, nadabovali je a v česko-slovenské premiéře odvysílali, což se nám také docela osvědčilo.
Zůstane Skylink 7 nadále programem s průřezem tvorby z nabídky Skylinku, nebo ho budete více a více obohacovat vlastním obsahem a obsah od jednotlivých vysílatelů půjde do pozadí?
Zatím takový plán nemáme, ale je docela dobře možné, že ze Skylink 7 vznikne program, který bude mít do budoucna více vlastní tvorby, ale stejně tak je možné, že program zůstane ve formátu, v jakém je. V této věci nemáme rozhodnuto. I nadále však budeme Skylink 7 obohacovat o premiérové akvizice v českém a slovenském měřítku.
Takže využíváte i dabingových studií?
Samozřejmě, oba dva seriály jsme nakoupili exkluzivně, nechali nadabovat a vysíláme je.
Zmínil jste, že umisťujete obsah ze Skylink 7 i do videotéky a Skylink Live TV proto bude naše další téma. Jaký je její aktuální stav a jaké s ní máte plány?
Vedle nelineárních OTT služeb typu archívu a videotéky nyní Skylink Live TV poskytuje rovněž přístup k lineárnímu vysílání, a to už i některých programů, které nejsou na satelitu. Diváci možná zaznamenali Óčko Black, ale máme tam i Playboy TV, což jsou programy, které nejsou na satelitu, ale jsou součástí Skylink Live TV, čili to je jedna oblast, a tam se určitě budeme snažit rozšiřovat nabídku.
Tento trend bude pokračovat i v kanálech exkluzivních pouze pro Skylink Live TV?
Věřím, že bude, protože zejména u kanálů, které mají velmi úzký okruh diváků, toto smysl dává a vůbec největší smysl to dává u kanálů, které jsou zaměřené na úzký okruh mladých diváků – aktivních diváků, kteří jsou zvyklí konzumovat video obsah třeba na tabletu.
Můžete být konkrétnější? V jakých vodách brouzdáte?
Uvedu konkrétní příklad z nedávné doby. Před několika lety jsme do nabídky zařadili program eSports TV. Měli jsme velká očekávání, protože víme, že esport obecně je fenomén, který má obrovskou odezvu. Po nějaké době jsme dospěli k závěru, že konzumenti obsahu kolem esportu se prakticky nedívají na satelitní vysílání. Proč tedy servírovat divákovi složitě obsah přes satelit, když ho může mít pohodlně přes internet? Hovořím tedy o divácké obci mladé, aktivní, s přístupem k internetu. Óčko Black je druhý takový příklad, proč dává smysl zařazovat program pro relativně úzký okruh diváků na OTT platformu Skylink Live TV a už třeba nemusí vždycky dávat smysl jej zařazovat na satelit.
Takže pátráte dál v těchto vodách?
Ano. Takových kanálů je celá řada a některé ani nemusí být lokalizované. Satelitní distribuce stojí samozřejmě velké peníze. Distribuce přes internet je podstatně lacinější a zejména je měřitelná. My jsme schopni takový program zařadit a po pěti, šesti měsících vyhodnotit, jakou má odezvu a když nemá dobrou odezvu, tak ho nahradit. U satelitu se jedná o jednosměrné šíření, čili tam program zařadíme, a doufáme, že se na něj budou dívat. Měření už je podstatně složitější. Nezaspali jsme, trendy sledujeme, a proto hodně investujeme právě do oblasti Skylink Live TV. Málokdo si to uvědomuje, ale je to radikální znásobení programové nabídky. Vezměte si úplně jednoduchý příklad. Řekněme, že jste průměrný zákazník – kolik takový průměrný zákazník může mít populárních kanálů, na které se dívá? Bude jich třeba 10. Někdo sedm, někdo 12, někdo 15, ale vezmeme desítku. Čili v daný okamžik, právě teď, nyní když sedne k televizi, tak má možnost zvolit si z deseti pořadů, protože je jich tam 10 na 10 kanálech. Teď si představte, že zákazník získá přístup k sedmidennímu archiv. Kdyby na jednom televizním kanále bylo atraktivních 10 pořadů denně, tak je to 70 pořadů za týden a 70 krát 10 kanálů je 700. Takže v klasické satelitní televizi máte volbu z deseti, se Skylink Live TV máte okamžitě volbu ze sedmi set! To revolučním způsobem zvyšuje hodnotu služby.
Dobře, tady asi není nad čím diskutovat, OTT (internetovou televizi, pozn. red.) nabízí dnes v podstatě každý operátor, ale zajímala mě právě specifika, která má Skylink, tzn. nějaké exkluzivní kanály, které budu mít právě jenom na internetové platformě. Podle čeho vybíráte programy?
Vybíráme zejména podle cílové skupiny.
A podle čeho vybíráte programy, které už máte na satelitu a zařazujete je i na Live TV?
Zejména podle jejich diváckého potenciálu a samozřejmě může hrát roli i komerční stránka a sice, jak se k situaci staví vysílatel, zda uvolňuje OTT práva v ceně, anebo za ně chce další peníze. Ale myslím si, že se nám tam daří docela dobře vyjednávat a všechny nejpopulárnější programy v rámci OTT máme.
Co se týká zpětného zhlédnutí, ne u všech programů je dostupné. Proč?
Příčin je více. U některých programů jsou důvodem práva a u některých programů je problém dočasný, například limit technologie, takže funkce budeme postupně uvádět do chodu.
Není jeden z důvodů, proč tak posilujete internetovou televizi fakt, že pokud se i podíváme tady na průzkumy trhu, které jsou, tak de facto satelitní televize oslabuje a internetová televize a IPTV posiluje? Podle posledního průzkumu Nielsen Admosphere má satelitní televizi v současné době okolo dvaadvaceti procent domácností. Jak s touto skutečností pracujete?
My známe počet našich zákazníků, které máme na platformě Skylink, na platformě freeSAT a zhruba známe počet zákazníků, které má Digi TV. Navíc je tu T-Mobile. Objektivně mohu říci, že satelit si platí více než dvaadvacet procent domácností. Uznávám, že lidé, kteří platí satelit, na něj nemusejí koukat, ale vycházel bych z premisy, že když už si něco platím, tak to využívám. Na bázi 4,2 milionu domácností bych odhadoval podíl satelitu n 26 nebo 27 %, když vycházím z předpokladu, že lidé platí za něco, co používají.
Nicméně šlo mi spíše o to, jaký předpokládáte další vývoj. Řada lidí v branži říká, že internetová televize IPTV bude významně posilovat.
Ona posiluje, a proto jsme vstoupili do oblasti OTT. Internetová televize má vlastnosti a zejména nelineární funkce, které čistý lineární satelit nemá. V oblasti lineárního vysílání ovšem samotná internetová televize IPTV nebo OTT televize spolehlivě funguje jen v domácnostech s hodně robustním internetem.
Což by se mělo v následujících letech měnit.
Bude se to měnit, ale i dnes v Holandsku, což je země, která je zadrátovaná už desítky let, kde má opravdu každý doma rychlý internet, při nějakém více sledovaném sportovním utkání atd. zažívají zákazníci výpadky. Teď si představte, že náš internet, který je stále nedokonalý, kdy nemá každý optiku do bytu a dlouho mít nebude, někdo začne krmit atraktivním Ultra HD obsahem. Třeba právě poběží finále mistrovství světa v hokeji Rusko – Česko nebo Česko – Slovensko.
To znamená, že o budoucnost klasické televizní distribuce se nebojíte?
Nebojím, musí však být doplněná tím, co diváci žádají, Žádají nelineární obsah, žádají archivy, a to dnes již umíme. Nelineární obsah přes internet se dodává mnohem snadněji a jeho šíření je řádově mnohem jednodušší, než poskytovat lineární obsah ve špičkové kvalitě. V této oblasti satelit kraluje a ještě nějakou dobu kralovat bude.
Jak vidíte budoucnost satelitní televize v dlouhodobém horizontu, například za pět nebo deset let?
Před šesti lety se T-Mobile rozhodl ukončit svoji satelitní platformu.
Ale opět se k ní vrátil.
Ale tehdy jsem slyšel vysvětlení důvodu jejich odchodu od satelitu: "To je jednoduché, tady satelit za dva, za tři roky vůbec nebude. Vše bude nahrazeno internetovou distribucí."
Ano, ale vrátil se k němu.
Takových sýčků, kteří věštili satelitu konec, bylo mnoho a podobné předpovědi se opakují a stále je slyším dokola.
Ptám se na váš názor, jak to vidíte vy?
Já bych se konce satelitního vysílání nebál. Myslím si, že pro dnešního diváka, který nemá doma optiku až do bytu, představuje satelit stále značku ideál. Nic lepšího asi nenajde.
Český televizní trh placené televize v současné době zažívá významné změny. Pokud se podíváme na horizont dvou let, měli jsme tu pokus se satelitní televizí Flix, který nevyšel a ukázal de facto, že pro nějaké experimenty tady na trhu není prostor. Řada lidí z branže předpokládá, že v letošním roce dojde k převzetí satelitní televize Digi TV konkurenčním T-Mobilem a do toho jste vstoupili vy, respektive Canal+, který tedy pohltil Skylink a Freesat. Jaký bude další vývoj na trhu? Co se bude dít?
Ještě jste nezmínil další významný faktor, a sice akvizici CME skupinou PPF, která pochopitelně může s trhem velmi zajímavě zahýbat.
Narážíte na případnou synergii mezi O2 a skupinou Nova?
Samozřejmě a dlouhodobou strategii PPF v této oblasti – o které si myslím, že bude mít větší dopad na náš televizní trh než vámi zmiňované akvizice.
Tak buďte konkrétní. Co od toho očekáváte?
Spojením vznikne velmi mocný konglomerát, který působí jak v distribuci, tak ve výrobě obsahu. Nic srovnatelného tady nikde široko daleko není. Nevím, jestli jinde v Evropě. Možná by se k tomu dala přirovnat Sky. Ovšem když se podíváte na sledovanost programů Sky v rámci britské sledovanosti, zdaleka není srovnatelná s podílem třeba skupiny Nova v Česku. Vzniká u nás něco, co může přivodit na trhu velmi radikální změny. Myslím si, že všichni operátoři budou muset situaci velmi bedlivě sledovat a najít z ní nějaké rozumné východisko. Jde o velmi významný zásah do rovnováhy a nechci předjímat, co se stane, ale musíme vývoji situace věnovat velkou pozornost. Nejen my, ale i všichni ostatní.
Takže i to, co se děje ve vašem případě, že vás pohltil Canal+ nebo, že se dlouhodobě očekává spojení T-Mobile a české Digi, je určitou odpovědí na současnou situaci?
Když si vezmete, co dnes představuje T-Mobile, nebo kdyby se spojil s Digi TV, o čemž jsem tedy osobně neslyšel, tak i kdyby ke sloučení došlo, tak ze dvou malých distribučních platforem vznikne jedna trošku větší distribuční platforma, pořád nijak dynamická. Ano, mají nějaké vlastní programy, ovšem zaměřené na některé fotbalové ligy, kde sledovanost a atraktivita zasahuje maximálně desítky tisíc diváků. V případě programů CME se ale bavíme o milionech diváků. Mluvíme o úplně jiném řádu a řekl bych, že to je zcela nesrovnatelné. Plány neznám, ale myslím si, že je načase být obezřetný.
V závěrečné části rozhovoru, kterou budeme publikovat ve středu 12. února, hovoří Jaromír Glisník o důvodech pro zavedení placeného pozemního vysílání, zvyšování servisního poplatku nebo blokaci přetáčení pořadů v internetové platformě Skylink Live TV. Ta by se do budoucna mohla rozšířit i o videotéky Netflix nebo Disney+.
Související
-
Značky Skylink a freeSAT nemají vedle sebe dlouhodobě budoucnost, říká jejich šéf
Jaromír Glisník hovoří v rozhovoru pro portál Digitální rádio o plánech se značkami Skylink a freeSAT na českém trhu, o plánu uvést na trh exkluzivní programy.