Štěpán Wolde, Óčko: O vysokém rozlišení uvažujeme pro příští rok

8. srpen 2016

Redakce webu Digitální rádio si s generálním ředitelem rodiny hudebních kanálů povídala i o hybridním vysílání a budoucnosti televize Óčko Expres.

Letošní rok využije řada stanic na satelitu Astra pro přechod ze standardního na vysoké rozlišení. Jak to v tomto směru vypadá s hudební stanicí Óčko?

Óčko bude z tohoto pohledu výjimka, protože není ve znamení přechodu letošní rok, ale aktuálně se bavíme s Astrou o tom, jak by naše vzájemná spolupráce měla vypadat od příštího roku a tam o HD uvažujeme. Je to jedna z variant. Připravujeme i nějaké interní změny, proto se na tento krok chystáme později.

Je tedy možné s HD vysíláním počítat, nebo je to jen jedna z možností?

Je to jedna z možností. Není to domluvené.

Nicméně distribuce HD není pouze satelit.

Pro nás není HD otázkou letošního roku, ale nějakým výhledem do roku příštího. Jde o rozložení investic, které to s sebou přinese.

Do konce letošního roku se tedy nebude nic dít?

Ne.

Je v tomto směru poptávka od operátorů?

Jde o spojité nádoby. To, co určuje, kam se pohnou, je to, co nám operátoři jsou schopni dát. V tomto směru se obě dvě věci zatím nepotkaly, proto to trvá. Nejde pouze o naše rozhodnutí.

Takže HD vysílání berete jako přidanou hodnotu?

Je to přidaná hodnota.

Pokud se bavíme o HD rozlišení, řeč je o hlavním kanálu?

Ano.

V souvislosti se satelitem Astra se jednu dobu hovořilo o tom, že by se na něm mohlo objevit i Óčko Gold. Jak to vypadá?

Je to varianta, která je v rámci našich vyjednávání a přemýšlení o příštím roce na stole. Není to ale tak, že by byla v tuto chvíli rozhodnutá, nebo zamítnutá. Máme spočítané, co by nám satelitní distribuce Óčka Gold přinesla ve sledovanosti a bude záležet na tom, jak bude plán prodeje reklamy nastavený. Pokud se tyto věci potkají, pak bychom pochopitelně rádi distribuci Óčka Gold posílili. Nicméně v tuto chvíli ještě nic není rozhodnuto.

Jak to vypadá s Óčkem na jiných družících, než je Astra? Předpokládám, že tam by byla odpověď podobná.

Ano. Astra je pro nás dlouhodobý partner. Pokud si to pamatuju dobře, Óčko bylo první českou stanicí, která začala na Astře vysílat. Pokud je řeč o satelitu, vždy začínám s Astrou, ale je to jako s těmi ostatními.

Přesto, že o osudu HD vysílání zatím není rozhodnuto, tento formát pro vás není úplně neznámý. V minulosti jste například ve vysokém rozlišení natáčeli vaše hudební ceny. Óčko Expres mělo být v HD kvalitě, ale zdá se mi, že se to nějak nepovedlo…

Úplně to nefungovalo. Pokud budeme hovořit o HD, budeme to vztahovat k příštímu roku. Jde o to, že když do HD vysílání peníze dáme, zatím se nám nikde nevrátí.

Nicméně ceny HD technologií se v poslední době dostaly na hodnotu, jakou měly před lety technologie pro standardní rozlišení.

To je pravda, ale je třeba si spočítat, jaký přínos mi přechod do HD dá. Pokud by to vycházelo, jsem schopen to udělat hned. Trh operátorů se za poslední tři roky hodně změnil ve smyslu toho, co jsou ochotni zaplatit. Bohužel to nevychází. Pochopitelně by to bylo hezké, ale ekonomicky ta rovnice úplně nestojí.

Óčko - Ewa Farna

V řadě českých televizních domácností už se stává standardem také hybridní vysílání. Využívá ho právě i televize Óčko. Osobně mi přijde, že vaše hybridní vysílání se zaseklo na mrtvém bodě, ať už jde o hudební e-shop s několik let starými hudebními alby nebo nefunkčními vzkazy ze sociální sítě Twitter. Budete s tím něco dělat?

Óčko je v České republice jedním z průkopníků, který tyto věci začal zkoušet. Mezi komerčními stanicemi je určitě průkopníkem. Věci, které jsou dnes v hybridním vysílání vidět, jsou cesty, které jsme zkoušeli a testovali a u nichž jsme nenašli dlouhodobý obchodní model. Model jsme našli například u typu internetové reklamy, zobrazování bannerů nebo přesouvání lidí do některých aplikací, které jsou vytvořeny pro klienty. To funguje velmi dobře. Vlastní obsahový model bychom chtěli posunout s výhledem na polovinu prázdnin, aby odešly sekce HbbTV, které jsme využívali k testům a zkoušení a aby se začaly objevovat sekce, které budeme mít obsahově naplněné.

Co jste zjistili, že vám nefunguje?

Ideálním příkladem jsou alba, kdy jsme postavili nabídkou a k nějakým objednávkám to vedlo, ale nebylo to natolik zajímavé, aby to byl model, kterému se má cenu samostatně věnovat. Velice zajímavě fungovalo a nadále funguje vysílání Óčka Expres. Abychom stávající strukturu mohli změnit, předpokládá to i změny na platformě, kterou poskytují České Radiokomunikace. Chceme se podívat i na obsahové věci z archivu a podobně.

Do hybridního vysílání plánuje proniknout i samotná Mafra s projektem Slow TV. Chystáte nějaké další rozšíření?

V tomto směru bohužel zatím nemůžu být konkrétnější. Chtěli bychom nabídnout něco podobného, jako byl prodej hudebních nosičů. Máme něco připraveného. Dalším směrem je archiv videopořadů, ať už Óčka, případně externích.

Zůstane hybridní vysílání pouze na Óčku, nebo ho plánujete rozšířit i na Óčko Gold?

Gold má jiné diváky, ale hybridní vysílání bychom tam chtěli.

Nabídka by se ale, předpokládám, od hlavního Óčka lišila.

Je to o obsahu a o formě, co lidem nabídnete. Věci z hlavního Óčka musí být agresivnější a i obsahově jiné. Po zkušenostech s e-shopem, který fungoval i na Óčku Gold, jsme viděli, že lidé reagovali úplně jinak.

Jak je hybridní vysílání u diváků populární řečí čísel? Můžete uvést, kolik lidí například sleduje Óčko Expres přes HbbTV?

Óčko Expres sledují řádově stovky lidí denně, někdy i menší jednotky tisíc. Každý den standardně monitorujeme 75 až 110 tisíc přístupů na Óčko. Měsíčně je to půl milionu unikátních televizorů s HbbTV. Za rok 2016 monitorujeme 2 miliony unikátních televizorů.

Óčko má v současné době tři televizní kanály. Považujete tenhle poměr za optimální? Jste spokojeni s výkonem těchto stanic? Co třeba Óčko Expres?

Óčko Expres vznikalo v době, kdy součástí Mafry byla rozhlasová stanice Expres Radio, takže to dávalo smysl obsahově i obchodně. Expres Radio už tu nějakou dobu není. Budoucnost a využití vysílací frekvence a technologického zázemí je stále otevřená. Máme nějaké tři směry, kterým by se to mohlo vydat. Jedním z těch směrů je nechat celou věc tak, jak je, a pokud by se mělo něco měnit, bude to záležitostí příštího roku.

Je ten kanál etablovaný natolik, že má jistou budoucnost?

Vy jste se zeptal a já vám odpovím. Ano, ten kanál má jistou budoucnost, ale jsou tam možné varianty. Nevidím důvod přestat vysílat něco, co má spojitost s Óčkem, ale ty varianty naplnění mohou být různé.

Kam by se mělo podle vašeho názoru Óčko jako rodina hudebních kanálů posunout? Jaký předpokládáte další vývoj?

Dva roky, možná i víc, Óčko nepoužívá označení TV Óčko nebo Televize Óčko, ale říkáme pouze Óčko. Jde možná pouze o kosmetickou změnu, která vyjadřuje to, co chceme s touto značkou dělat a kde si myslíme, že by mohla být její budoucnost. Neuvažujeme o něm jen jako o klasické lineární televizi, ale uvažujeme o tom jako o značce, která spojuje tři světy. Jeden svět je hudební showbyznys v širším slova smyslu, druhá věc jsou lidé v cílové skupině, kterou toto zajímá a třetí skupina jsou inzerenti a firmy, které zajímá cílová skupina značky Óčko. Tradiční televizní platforma už nemusí být nejsilnější. Na Facebooku jsme schopni vyprodukovat velmi silný zásah, dokonce silnější než uděláme v televizi a ukázalo se nám, že když spojíme televizní vysílání, virtuální média a eventy (živé akce, pozn. red.), tak jsme schopni udělat zásah, který je srovnatelný s velkými televizemi.

Na Facebooku už děláte například živé přenosy. Je to tak?

Možná se pletu, ale myslím si, že se člověk nesmí chytit do pasti. Technologie jako Facebook, Snapchat a podobně mohou být do určité míry pasti, protože vám můžou odvést pozornost vaší cílové skupiny na platformu, kde ji nedokážete prodat a nebudete z ní mít peníze. To je nešťastné. Musím si říct, zdali je to pro mě zajímavé, nebo ne, a co mi to přináší. A vracím se k hybridnímu vysílání. Můžeme udělat například skvělý archiv, ale nestane se náhodou, že si rozbijeme klasickou sledovanost lineární televize? Všechny krůčky v rámci technologií se tedy musí dělat velmi opatrně, aby si člověk nepoškodil obchodní model, ale rozšiřoval ho.

autor: lukpo
Spustit audio