Červené tlačítko, technologie HbbTV, slaví 10 let. Pro řadu diváků změnila „navždy“ konzumaci televize

17. srpen 2020

Zatímco v pozemním vysílání byli diváci odkázáni na program, který právě na dané stanici běží, díky službám spojeným s červeným tlačítkem mohli začít přistupovat k televizním archivům, vyzkoušet programové průvodce s upoutávkami nebo vyzkoušet aplikace šité na míru daným pořadům.

Hybridní vysílání označované zkratkou HbbTV, pro které se vžilo lidové označení „červené tlačítko“, případně „červený bod“, slaví své desáté výročí. Jako pomyslná startovací čára této technologie bylo zvoleno založení stejnojmenné asociace, v níž je v současné době soustředěna řada zainteresovaných firem z daného oboru. Při příležitosti významného výročí byla zřízena speciální webová stránka, kterou mohou zájemci navštívit zde. Technologii v současné době podporuje řada hráčů na trhu včetně České televize a Českého rozhlasu.

Bez nadsázky lze říci, že pro řadu diváků znamenalo spuštění technologie doslova revoluci ve způsobu konzumace televizního obsahu. Zatímco v pozemním vysílání byli diváci odkázáni na program, který právě na dané stanici běží, díky službám spojeným s červeným tlačítkem mohli začít přistupovat k televizním archivům, vyzkoušet programové průvodce s upoutávkami nebo vyzkoušet aplikace šité na míru daným pořadům. Právě Česká televize byla první, která technologii nasadila. Dnes je k dispozici v DVB-T/T2, na satelitu i kabelu.

Čtěte také

Na druhou stranu, na trhu je hned několik televizních stanic, které se postavily ke službám spojeným s „červeným tlačítkem“ zády. Jako nejznámější příklad lze uvést TV Barrandov, u niž se s doplňkovými službami počítalo, ale pod jejím majitelem Jaromírem Soukupem k jejich reálnému spuštění nikdy nedošlo. Řada stanic má například signalizaci HbbTV aktivovanou, ale aktuálně zde není vysílán žádný obsah – JOJ family, CS Mystery a další.

Relativně brzo objevily potenciál technologie právě komerční televize, které ho začaly kromě nabídek doplňkových aplikací využívat i za účelem zisku. Diváky tak leckdy obtěžují různá reklamní sdělení, jako jsou videospoty, případně různě velké grafické bannery. Na diskusních fórech lze vypozorovat, že pro některé uživatele dosáhl tento nový komerční model takového rozsahu, že si raději tuto funkci u svého televizoru nebo set-top boxu vypnuli. Nutné pochopitelně je, aby měl daný přijímač zajištěné připojení k internetu.

autor: lukpo
Spustit audio

Související