Česká republika je v oblasti volně šířené televize do očí bijícím příkladem, říká regionální manažerka kanálů Discovery

13. červenec 2020

Lucie Bayer v poslední části rozhovoru pro portál Digitální rádio hovoří o situaci televizních platforem na českém trhu, případném uvedení lifestylové stanice HGTV a vysílání tematického kanálu TLC ve vysokém rozlišení, jehož vývoj bude záležet na poptávce ze strany operátorů.

Česká republika je v oblasti volně šířené televize do očí bijícím příkladem, říká regionální manažerka kanálů Discovery

Lucie Bayer v poslední části rozhovoru pro portál Digitální rádio hovoří o situaci televizních platforem na českém trhu, případném uvedení lifestylové stanice HGTV a vysílání tematického kanálu TLC ve vysokém rozlišení, jehož vývoj bude záležet na poptávce ze strany operátorů.

Čtěte také

Kromě spuštění Eurosportu 4K hovoří Discovery v souvislosti s českým trhem o uvedení nového lifestylového kanálu HGTV zaměřeného na dům a zahradu. Jak to vypadá s ním?

Řekla bych, že HGTV je úžasné dědictví od Scrippsu, a myslím, že je to opravdu skvělý kanál.

Scripps je co?

Scripps je společnost, kterou Discovery získalo v roce 2018 a která měla na českém trhu řadu kanálů. Aktuálně jsou z bývalých kanálů Scrippsu dostupné Travel Channel, Food Network a Fine Living. HGTV je čtvrtým kanálem původní společnosti Scripps, který bychom rádi nabídli v Česku a na Slovensku. V jiných zemích už je spuštěný a čísla sledovanosti jsou velice pozitivní. Podle mého názoru je HGTV náš budoucí vlajkový kanál i pro Českou republiku a Slovensko.

Říkáte pozitivní čísla. Zaujímá na jednotlivých trzích v oblasti placené televize nějaké přední příčky?

Sledovanost je vysoká, takže samozřejmě opět záleží na poptávce. HGTV je jedničkou mezi nezpravodajskými televizními kanály, pokud jde o celkový počet diváků ve věkových skupinách 25-54 a 18+ v USA a úspěch zaznamenal také napříč trhy regionu EMEA. Podle výsledků našich výzkumů má 163 milionů lidí v celé Evropě zájem o kutilství a dekoratérství. V tom vidíme velkou příležitost.

Poptávka je?

Jsme připraveni kanál spustit, v současné chvíli jednáme s několika potenciálními partnery. Poptávka tedy je. Zaleží na tom, zda a jak rychle dospějeme k finální dohodě.

Není to zkrátka tak horké jako v případě Eurosportu, kde už máte dohodu.

Tam už máme dohodu, přesně tak.

Čtěte také

Jak to vypadá s vaším portfoliem, co se týká kanálu TLC, který jako jediná stanice ještě v současné době není dostupná ve vysokém rozlišení.

Přiznám se, že i tady je to otázka poptávky a samozřejmě především otázka satelitní kapacity na straně Discovery i na straně partnerů.

Placená televize nejsou jenom satelitní operátoři.

To je pravda, nicméně na českém a slovenském trhu mají významný podíl. Pokud bude velký zájem o TLC v HD, tak spuštění v HD nevylučuji.

Poptávka operátorů zatím není taková, abyste spouštěli HD verzi?

Spíš se nám stane, že přijde operátor a ptá se: „Co 4K, máte?“ Ale musím říct, že za mnou zatím nikdo nepřišel s dotazem: „A co TLC? Bude v HD?“ Uvědomujeme si, že tento kanál je pro náš trh relativně nový a zaměřujeme se na jeho propagaci, třeba i formou prodeje reklamy.

TLC je stanice zaměřená hlavně na ženské publikum. Nemůže právě zaměření na ženy být důvodem nezájmu o HD verzi?

Možná ženy nezkoumají do detailu kvalitu obrazu, já nevím. Ale přesto musím říct, že když vezmu naše vlajkové kanály, tak TLC kanál má velice dobré výsledky a třeba v České republice je nejlepším placeným lifestylovým kanálem.

Lucie Bayer, regionální manažerka společnosti Discovery pro Českou republiku a Slovensko

A z mého pohledu je na Discovery hodně zajímavý fakt, že je nejenom provozovatelem placených kanálů, ale na některých trzích jsou i volně šířené stanice. Třeba tady na trhu se objevily spekulace, že právě nějací provozovatelé by mohli spustit včetně Discovery nějaký volně šířený kanál. Uvažuje Discovery s ohledem na silnou pozici bezplatné nabídky na českém trhu, že by tu uvedla nějaký svůj program ve volné distribuci?

Musím říct, že Česká republika je ohledně volné distribuce skutečně unikátem v porovnání s jinými zeměmi v našem regionu, který zahrnuje celkem 32 zemí. Česká republika je do očí bijící, co se týče volně šířené televize, kanál ve volné distribuci by pravděpodobně dával smysl. Jestli to tak v budoucnosti bude nebo nebude, to je otázka. Discovery se snaží dívat na různé možnosti i mimo placenou televizi, ať už třeba 4K nebo aplikace jako Eurosport Player nebo Dplay, ale i na příležitosti joint venture, jak je tomu v jiných zemích. Uvidíme, jestli se časem dostane do České republiky. Takže se samozřejmě díváme na všechno možné a pokud to bude aktuální, dozvíte se o tom i mimo kuloáry. Ale pravda je, že v jiných zemích společnost Discovery spustila různými způsoby, ať už přímo nebo třeba ve spolupráci s nějakým partnerem, volně šířené kanály.

Nicméně teď jste mi určitým způsobem nahrála na naši poslední otázku. Jak vnímáte situaci tady na českém trhu, kdy opravdu dominantní postavení přes 50 procent má pozemní vysílání, které je bezplatné a jaký předpokládáte vy osobně další vývoj v oblasti televizní distribuce? Jakým způsobem si myslíte, že se budou měnit zvyky diváků a budou se vůbec nějakým způsobem měnit?

Myslím, že nastolit nějakou změnu vždy stojí čas, hlavně v případě, že český divák není moc zvyklý za obsah platit. Ale výroba, produkce faktických kanálů nebo sportovní práva vyžadují investice. Myslím, že našim úkolem je vzdělávat trh a zvyšovat povědomí diváků o hodnotě obsahu. 

A jakým způsobem se tedy změní budoucí podnikání při změně vnímání placeného obsahu?

Tři roky zpátky jsme zaznamenali velkou euforii kolem DVB-T2 a spousta lidí čekala, že DVB-T2 bude obrovský posun směrem k placené televizi.

Lucie Bayer, regionální manažerka společnosti Discovery pro Českou republiku a Slovensko

Možná mícháme dvě věci. Samy České Radiokomunikace říkají, že DVB-T2 bude velký posun v oblasti obrazové kvality, že bude kvalita obrazu lepší. A v oblasti placené televize?

Ale objevovaly se i názory, že přechod na DVB-T2 bude možné využít ke značnému posílení pozice placené televize. My vidíme postupný nárůst, není bohužel dramatický. Z mého pohledu je důležité zamyslet se především nad sportovním obsahem, protože ceny sportovních práv jsou tak vysoké, že je stále nákladnější přenosy udržet. Je dobře, když je diváci mohou sledovat na dedikovaných sportovních kanálech. Ale jestli dojde v budoucnu k nějaké radikální změně v oblasti volně šířené televize versus placené televize – já nevidím, že by radikální změna měla v dohledné době přijít.

Takže si myslíte, že pozemní vysílání nadále zůstane dominantní?

Blížíme se k poměru půl na půl, myslím si, že podíl se bude pomalu otáčet. Pokud ale nepřijde nějaká změna na domácím trhu ve smyslu jednoho z velkých klíčových hráčů, tak já sama osobně aktuálně nevidím žádnou událost, která by měla přinést radikální změnu. Postupný nárůst a postupné překlápění diváků na placenou televizi se dít bude, ale pokud se nerozhodne jeden z velkých domácích hráčů pro nějaký krok, tak žádnou dramatickou změnu v tomto ohledu v příštích letech nečekám.

A mělo by za současného stavu cenu spouštět v pozemním vysílání placený model?

Z našeho pohledu se celkem osvědčil model na Slovensku. Bez detailnější analýzy si netroufám říct, zda, a hlavně jak by placený model mohl v Česku fungovat.

Ovšem na Slovensku je jiná situace a podíl terestrické platformy je tam někde jinde než u nás.

To máte pravdu. Ačkoli se oba trhy mohou zdát totožné, jsou mezi Slovenskem a Českem významné rozdíly. Myslím si však, že placený model v terestrice stojí minimálně za zvážení.

autor: lukpo
Spustit audio

Související