Eurosport 4K bude lokalizovaný. Operátorům jsme schopni doručit stovky hodin obsahu v Ultra HD, říká regionální manažerka Discovery

Lucie Bayer ve druhé části exkluzivního rozhovoru pro portál Digitální rádio hovoří o vysílání v Ultra HD rozlišení. Pro operátory je připravená stanice Eurosport 4K a také velká knihovna nelineárního obsahu.

Eurosport 4K bude lokalizovaný. Operátorům jsme schopni doručit stovky hodin obsahu v Ultra HD, říká regionální manažerka Discovery

Lucie Bayer ve druhé části exkluzivního rozhovoru pro portál Digitální rádio hovoří o vysílání v Ultra HD rozlišení. Pro operátory je připravená stanice Eurosport 4K a také velká knihovna nelineárního obsahu.

Je pro vás důležitějším byznysem klasická distribuce televizních programů, nebo nelineární a on-demand obsah? Jak teď vnímáte změny v konzumaci obsahu u publika?

Koronavirus ukázal, že lineární obsah je neuvěřitelně silný.

Takže vám funguje teď víc než nelineární?

Řekla bych, že nelineární obsah roste a roste kontinuálně, budoucnost tam vidíme, ale jestli někdy dojde k tomu, že lineární obsah bude naprosto nedůležitý nebo se scvrkne třeba na 50 procent hodnoty, to si netroufám odhadovat. Ale určitě se budou vzájemně doplňovat. Nelineární obsah samozřejmě podporujeme, ať už video na vyžádání nebo klasické knihovny. Zvažujeme dokonce i nabídku sportovního archivu. Uvidíme, jestli bude o takový obsah zájem.

Máte tedy v plánu českým operátorům nabídnout sportovní archivy?

Zvažujeme různé možnosti. Video on Demand je něco, co nám dává smysl. Ale především nám dávají smysl i další digitální produkty, například aplikace. V České republice je už několik let k dispozici aplikace Eurosport Player, což je velice zajímavý produkt, a věříme, že dál poroste a bude posilovat. Discovery nabízí také aplikaci, která se jmenuje Dplay. Jedná se o jeden z klíčových OTT produktů Discovery, který je dostupný na devíti trzích regionu EMEA (Evropa, Blízký východ a Asie, pozn. red.). Tato aplikace přináší na vybraných trzích zábavu napříč AVoD (videotéka placená z inzerce, pozn. red.) a SVoD (za poplatek, pozn. red.), včetně distribuce našich lineárních kanálů. Jedná se o jedinečný obsah vycházející ze skutečných příběhů, který nabízí divákům tu nejlepší lokální zábavu živě nebo v podobě VOD, kdykoli a kdekoli.

Služby, o kterých jste mluvila, jsou dostupné bez nutnosti předplatného u operátorů?

Ano, obě služby jsou dostupné za předplatné přes internet. Ke sledování nepotřebujete kabelovku ani satelit.

Takže pokud by opět došlo k nějakému podobnému výpadku, který zažíváme teď v případě M7 (majitel Skylinku, pozn. red.), tak podobná služba může nabídku zastoupit?

Určitě. Co se týče konkrétního případu s M7, diváci mají možnost využít nabídky a stáhnout si aplikaci Eurosport Player, která je dostupná jak v Apple Storu, tak v Google Play, a v rámci měsíčního nebo ročního předplatného naše sportovní kanály sledovat. Výhodou aplikace je ještě více obsahu, protože nejsme limitovaní tím, že den má 24 hodin a týden sedm dní. Cokoli je na Eurosportu 1 nebo 2, tak je možné vidět na Eurosport Playeru, plus ještě další obsah navíc.

Platilo by totéž i v případě Dplay?

Pravděpodobně ano, ale záleželo by na konkrétním obchodním modelu pro daný trh.

Lucie Bayer, regionální manažerka společnosti Discovery pro Českou republiku a Slovensko

V tiskové zprávě ohledně dohody Slovak Telekomu a T-Mobilu v České republice, kterou jste vydali koncem května, jste prozradili, že chystáte videotéku. Jak tedy bude služba v praxi fungovat?

Způsob fungování představí až náš partner, což je tedy skupina Deutsche Telekom zastoupená T-Mobilem v České republice a společnostmi Slovak Telekom a Digi Slovakia na Slovensku. Součástí videotéky budou všechny naše nejlepší žánry, od vědy a vesmíru, přes zvířata, stavitelství až po vaření. Videotéku jsme připravili tak, aby byl obsah zábavný a poučný pro celou rodinu. V oblasti vzdělávání můžeme čerpat z rozsáhlého mezinárodního know-how a z našich zkušeností s platformami, jako je například Discovery Education, která je k dispozici v USA, Kanadě a Velké Británii.

Mně šlo o to, jestli po technické stránce to bude fungovat podobně, jako když si udělal Skylink v České republice hradbu tím, že se dohodnul s National Geographic a do své internetové služby implementoval jejich obsah.

Způsob fungování a to, jak bude nabídka vypadat pro koncového uživatele, bude určovat náš partner.

Vy mu dodáte obsah?

Ano, my dodáváme obsah. Jsou určité mantinely, ve kterých se musí naši obchodní partneři nabízející VOD pohybovat, ale jak bude služba konkrétně fungovat a jak bude nabízena divákům, je z velké míry na nich, v tomto případě na T-Mobile, Slovak Telekomu a Digi Slovakia.

Takže se nebude jednat o samostatnou aplikaci jako třeba Dplay.

Služba bude součástí nabídky operátora v rámci předplatného k lineárnímu balíčku na jeho portálu nebo na platformě.

Mě překvapilo, že Slovak Telekom a T-Mobile oznámili kromě výše uvedené služby i budoucí zařazení Eurosport 4K, ovšem otázkou je, kdy to bude. Protože třeba T-Mobile snad ještě ani není na 4K připraven, respektive má nějaké nové boxy, které 4K umí, ale zákazníci ještě nejsou vybaveni. Máte vy nějaké načasování, kdy by stanice Eurosport 4K měla být uvedena na český trh?

Samozřejmě nějaké načasování je, nicméně to sdílet nebudu. Myslím, že oni přijdou s ideálním načasováním s ohledem na své technické možnosti.

Takže řádově měsíce?

Nebudu uvádět spekulativní data nebo časové rámce.

Stačí říct, že to budou řádově měsíce.

Spuštění budeme koordinovat s partnerem a až budeme připraveni časový rámec oznámit, tak jej určitě společně oznámíme. V tuto chvíli nebudu časový rámec komentovat.

Lucie Bayer, regionální manažerka společnosti Discovery pro Českou republiku a Slovensko

Jak vnímáte postoj operátorů v oblasti 4K?

Řekla bych, že je pozvolný a že operátoři jsou ohledně 4K trošku rigidní nejenom na česko-slovenském trhu, ale celosvětově. Na jednu stranu poptávka existuje, zákazníci chtějí lepší kvalitu obrazu, ale na druhou stranu otázkou je, jak jsou operátoři schopní na 4K připravit technicky a prodat ho koncovým zákazníkům. To, že jsou 4K televizory čím dál dostupnější, dokazují data z trhu, kdy můžeme sledovat od roku 2017 enormní růst nasazení 4K televizorů u nás i v Rumunsku, Maďarsku, Izraeli, Srbsku, Slovinsku nebo Řecku.

O tom už se tady mluví několik let.

My máme 4K obsah už poměrně dlouho. V roce 2019 jsme pilotovali s Antik Telecom tenisové Roland Garros ve 4K, takže my na 4K určitě připraveni jsme. Bavíme se řádově o stovkách hodin čerstvého 4K obsahu, který jsme schopni doručit. Jsme pochopitelně velice potěšeni, že skupina Deutsche Telecom v České republice a na Slovensku s námi do 4K půjde. Podle mě je to velká věc, která ukazuje, že Discovery i Deutsche Telecom se snaží hledět do budoucna. Tento oboustranný závazek je něco, co posune celé odvětví v České republice a na Slovensku dál. Myslím si, že ve sportu je 4K ještě mnohem zajímavější.

Takže Discovery právě chápe sport jako hnací motor pro 4K?

Ano, tam je největší poptávka. Na druhou stranu my máme 4K obsah i v oblasti faktické, ale možnost jeho odvysílání záleží na konkrétní dohodě s operátory. Pokud bude poptávka, jsme schopni ji uspokojit i v této oblasti.

Teď mluvíme asi o nelineárním obsahu?

Ano, v současné době by se jednalo o nelineární obsah.

Samozřejmě pokud by byla například poptávka po Discovery UHD, předpokládám, že ho jste taky schopni spustit, ovšem to je otázka teorie.

Je to otázka teorie, protože tvorba 4K obsahu vyžaduje velké investice. V případě poptávky na trhu jsme připraveni jej doručit stejně jako u sportu. Musí být připraveni jak koncoví uživatelé, tak naši partneři, vždycky je to otázka nabídky a poptávky.

Lucie Bayer, regionální manažerka společnosti Discovery pro Českou republiku a Slovensko

Budete 4K vysílání nějakým způsobem speciálně zpoplatňovat nebo jej dáte operátorům v nějakém balíčku služeb?

4K je produkt jako každý jiný, přináší větší hodnotu a může být součástí různých balíčků, to záleží na nabídce.

Jsou tady televizní kanály v SD, HD, potom nějaký obsah pro videotéky a pak by třeba jako nějaký třetí produkt přišlo 4K?

Eurosport 4K je plnohodnotný kanál. Pokud jde o dokumentární oblast, věříme, že s našimi partnery najdeme brzy způsoby, jak i tento nelinární obsah dopravit k divákům. Možností je tedy víc a záleží na konkrétní domluvě s obchodním partnerem.

Bude mít skupina Deutsche Telekom tady pro český a slovenský trh exkluzivitu, nebo kanál Eurosport 4K nabídnete i dalším hráčům, kteří o něj projeví zájem?

V tuto chvíli se nejedná o exkluzivní obsah. Uvidíme, jak se situace na trhu bude vyvíjet.

Vy jste říkala, že v oblasti sportu je obsah ve 4K de facto nejatraktivnější, že v nativním formátu je tam nejvíce obsahu. Byla by stanice Eurosport 4K nějakou kopií Eurosportu, anebo by se opravdu jednalo o nový program s exkluzivním obsahem? Samozřejmě asi v případě některých sportovních událostí předpokládám, že by vysílání jelo paralelně.

Eurosport 4K bude v zásadě simulcast.

Jasně, takže televizní stanice bude kopírovat hlavní kanál Eurosport 1.

Ano.

A bude tedy v češtině?

Ano, bude plně lokalizovaný, resp. bude mít česko-slovenské komentáře.

Podle mého názoru je jeden z hlavních problémů, proč se 4K vysílání nějakým způsobem podstatněji nerozšiřuje, že řada programů už je tady k dispozici, ale operátoři je nechtějí, jelikož jim chybí lokalizace.

Ve srovnání např. se severní Evropou operátoři v České a Slovenské republice vyžadují mnohem více lokalizované programy. My to vnímáme, proto bude Eurosport 4K určitě lokalizovaný. Pokud je to technicky možné, což téměř ze sta procent je, všechny kanály skupiny Discovery jsou plně lokalizované v České republice i na Slovensku. U Eurosportu vidíme v lokálních komentátorech velkou přidanou hodnotu. Naši komentátoři jsou a vždy byli skvělými odborníky a dodávají kromě jiného i lokální kontext.

Lucie Bayer, regionální manažerka společnosti Discovery pro Českou republiku a Slovensko

Čtenáře jste určitě potěšila alespoň odpovědí, že spuštění nebude tak dlouho trvat.

Doba do spuštění je relativní. Věříme, že se diváci mají na co těšit.

Nicméně vy tedy máte 4K kanál už připravený?

Ano, máme jej připravený, už je spuštěný v některých dalších zemích našeho regionu CEEMCA (střední a východní Evropa, Středomoří, střední Asie) jako Rumunsko a Slovinsko.

Jak vypadají přípravy přímo tady pro český trh?

Potřebujeme dovést signál do bodu, kde si ho partner nabere.

Většinou to bývá Praha, Bratislava.

Přesně tak. Kanál jako takový existuje. Samozřejmě pro každou zemi je rozdíl ve sportovních právech dostupných pro tu konkrétní zemi.

Takže je spuštěný, pak bude opatřený českou jazykovou stopou a bude na operátorech, kdy si program zařadí a kdy jej začnou nabízet.

Jestli o ně budou mít zájem. Samozřejmě nějakou dobu potrvá, než jej přivedeme sem do České republiky nebo na Slovensko, ale v zásadě jsme připraveni. Jak už jsem říkala, v roce 2019 jsme dělali pilot na Roland Garros, vysílání běží v jiných zemích, produkt jako takový existuje.

Závěrečnou část rozhovoru budeme publikovat v následujících dnech.

Spustit audio
autor: lukpo

Související