Naše podmínky jsou férové. Jednání s majitelem Skylinku probíhala na evropské úrovni, říká regionální manažerka Discovery

17. červen 2020

Lucie Bayer v exkluzivním rozhovoru pro portál Digitální rádio odhaluje zákulisí jednání s největším satelitním operátorem na trhu. Dále popisuje, jak se majitel kanálů Eurosport popral se skutečností, že sportovní svět se na několik měsíců zastavil a Olympiáda v Tokiu se posunula až na příští rok.

V posledních týdnech hýbalo diskusemi téma vyřazení vašich kanálů Discovery a Eurosport z nabídky satelitní televize Skylink, respektive M7 Group, k čemuž nedošlo jenom tady v Česku a na Slovensku, ale všude, kde M7 Group působí. M7 Group uvedla, že cena za stanice neodpovídá jejich tržní hodnotě. Vy jste na sociálních sítích kontrovali vyjádřením, že ze strany operátora došlo k jednostrannému ukončení distribuční dohody. Chtěl bych slyšet váš postoj k jejich rozhodnutí. Jak hodnotíte přístup Skylinku a proč k vyřazení stanic došlo?

Já bych řekla, že jsme se všichni obecně dostali do složité doby. Skylink je naším důležitým a váženým partnerem mnoho let, bohužel skutečně došlo k jednostrannému rozhodnutí ze strany Skylinku. Je nám líto, že zákazníci Skylinku přišli o naše programy, a to navíc v době, kdy sledovali televizi více než dříve a kdy pro ně řešení, např. změna poskytovatele, může být složitější, což se naštěstí s postupným uvolňováním restrikcí v Česku i na Slovensku mění. Myslím, že my máme férovou obchodní politiku, pokud se tedy v rámci obchodu dá použít slovo férovost. Snažíme se být nediskriminační a za peníze nabízíme hodnotu, o čemž podle mě svědčí i skutečnost, že jsme všude jinde zastoupení ve velké míře.

Podle jejich vyjádření byla cena vysoká.

Cena je relativní, každý se na ni může dívat z jiného úhlu pohledu a záleží, co za ni dostanete. Já samozřejmě jak kvůli nám, tak i s respektem k našemu teď už tedy bývalému partnerovi cenové podmínky komentovat nemůžu. My se stále snažíme nabízet ještě kvalitnější obsah, kromě Skylinku jsou naše kanály součástí všech hlavních poskytovatelů televizních služeb v Česku i na Slovensku, jsou to např. T-Mobile Czech Republic, Slovak Telekom, Digi Slovakia, UPC Slovensko, Antik Telekom, Orange, Nej.cz, O2, Swan, Slovanet atd. Věřím, že to hovoří za vše.

Vy říkáte o bývalém partnerovi. Jednání s ním už tedy nebudou pokračovat, nebo si myslíte, že je tam ještě možnost nějaké dohody?

Aktuálně je to partner bývalý, protože skutečně od 1. 6. jsme M7 vypnuli nejen tady v České republice a na Slovensku, ale i v jiných zemích Evropy. Na druhou stranu se Discovery vždy snaží najít nějakou dohodu, u nás jsou dveře otevřené a bude záležet na situaci. Nikdy se nedá říct, že je všem dnům konec, ale podmínky musí být oboustranně akceptovatelné. Důkazem toho, že skutečně máme co nabídnout a jsme ochotní se dohodnout na oboustranně přijatelných podmínkách, je i skutečnost, že se nám i v době koronaviru podařilo s velkým partnerem, skupinou Deutsche Telecom, do které patří T-Mobile Czech Republic, Slovak Telekom a Digi Slovakia, prodloužit kontrakt. Jejich zákazníci tak budou mít možnost po několik příštích let sledovat naše kanály. Navíc jsme rozšířili nabídku o knihovnu faktických pořadů, bude tedy VOD, a součástí dohody je i Eurosport 4K v českém vydání.

Lucie Bayer, regionální manažerka společnosti Discovery pro Českou republiku a Slovensko

Můžete prozradit nějaké zákulisní věci ohledně rozepře s M7 Group? Vím, že nemůžete říkat detaily, ale předpokládám, že M7 Group je nadnárodní společnost a tedy i dohoda a jednání byly na nadnárodní úrovni, a asi neprobíhaly tady v Česku?

Přesně tak. Ještě je důležité zdůraznit, že M7 je součástí skupiny Canal+, čili M7 byla vždy velká skupina na evropském televizním trhu, teď se vše posunulo ještě do Canal+, takže jednání rozhodně probíhají na úrovni víceméně evropské.

Takže probíhala asi někde ve Francii?

Řekla bych, že v současné době probíhala hlavně online, ale samozřejmě M7 má centrálu v Lucemburku, my máme kolegy ve Varšavě, v Londýně, takže jednání probíhala z různých míst za využití telekomunikačních technologií.

M7 Group je velká skupina operátorů. Obchodní podmínky nebo cena za distribuci tam tak bude bezpochyby posazená úplně někde jinde než u malých operátorů. Podle čeho vy obecně stanovujete cenovou politiku pro operátory?

Cenovou politiku nemůžu s ohledem na interní pravidla a naše obchodní partnery komentovat. Jak jsem řekla, kromě Skylinku jsme zastoupeni u všech významných operátorů.

Takže nemůžete říct, jestli má na cenu vliv třeba počet abonentů, případně počet televizních kanálů, které operátorovi nabízíte?

Samozřejmě do tvorby ceny vstupuje více faktorů a selským rozumem se asi dá říct, že pokud si koupíte jednu Coca-Colu nebo kamion Coca-Coly, tak se cena bude lišit.

Kolika zákazníků aspoň řádově se výpadek vašich kanálů týká v České republice? Kolik klientů Skylinku přišlo o vaše programy?

Přesné číslo opět uvést nemůžu. Skylink je velký operátor. Jedná se o stovky tisíc zákazníků.

Tady v České republice a na Slovensku?

Uvažuji Českou republiku a Slovensko dohromady.

Lucie Bayer, regionální manažerka společnosti Discovery pro Českou republiku a Slovensko

Mluvíme tedy o stovkách tisíc zákazníků. Jak už jste i naznačila, důvodem je pochopitelně cena. Malý operátor bude mít cenu samozřejmě jinde než právě velký hráč jako M7. Nicméně řadu zákazníků tohle nezajímá a bude naštvaná, že o vaše programy přišla. Pokud se na to podíváme čistě pragmaticky, vám současná situace nenahrává, protože dokumentárních kanálů na trhu je celá řada a Eurosport teď díky koronaviru prakticky nemá co vysílat.

Řekla bych, že s danou situací pracujeme jako kdokoli jiný, jehož portfoliem je sportovní obsah. Je jasné, že koronavirus dramaticky zasáhl do obsahu sportovních kanálů a do živého sportu, situace však byla stejná po celém světě. My máme hodně materiálů v archivech, snažili jsme se vysílat na Eurosportu zajímavé momenty z historie sportu, mnoho z nich určitě stojí za to vidět znovu. Snažili jsme se zaujmout i jinými způsoby, třeba různými zajímavými informacemi, rozhovory s lokálními sportovními fanoušky nebo např. v rámci interaktivní kampaně You Say, We Play mohli sami diváci rozhodovat o tom, který z klíčových momentů turnaje French Open uvidí. Diváci reagovali na změny v programu pozitivně. Postupovali jsme stejně jako další majitelé obsahu. Ale myslím, že v této době jsme ocenili naší diverzifikaci portfolia a velké spektrum žánrů, které divákům můžeme nabídnout. Naštěstí živý sport se na Eurosport už postupně vrací, aktuálně například v podobě tenisové Adria Tour, jejíž zápasy se dokonce poprvé odehrávají za účasti omezeného počtu diváků. Zajímavější obsah pak očekáváme s koncem léta, kdy se na Eurosport na přelomu srpna a září vrátí US Open, na přelomu září a října pak French Open. Na konec léta a na podzim byly odsunuty také dva významné cyklistické závody. Diváci se tak mohou těšit na Vueltu, která začne 14. srpna, nebo na Tour de France, která startuje 29. srpna. Fanoušci kulečníku se na přelomu července a srpna dočkají Mistrovství světa a na konci listopadu britského šampionátu.

Asi nejvíce jste sázeli na olympijské hry v Tokiu. Jak velkou čáru přes rozpočet vám udělalo, že byly přesunuty až na příští rok?

Já bych neřekla vyloženě čáru přes rozpočet, spíše je to určitá komplikace. Některé sportovní události byly zrušeny, ale většina klíčových událostí byla naštěstí jen posunuta v čase. Jsme pochopitelně rádi, že Olympiády se týká druhá možnost a už nyní se připravujeme na rok 2021. Dopady řešíme individuálně, v posunu Olympiády nevidíme neřešitelný problém. Olympiáda bude sice posunuta v čase, ale bude, stejně jako další klíčové události. Dobrá zpráva je, že živé sporty se postupně vracejí, jak jsem už zmínila.

Dohody s operátory se neuzavírají krátkodobě, ale dělají se asi na delší dobu?

Ano, dělají se na několik let.

Takže ani současná situace zapříčiněná koronavirem, která de facto veškeré dění na několik měsíců zastavila, by vás neměla nějak ohrozit?

Situace je samozřejmě nepříjemná, reagovat na ni musíme. Pro Discovery je na prvním místě bezpečí zaměstnanců a kohokoli, kdo pro Discovery nebo Eurosport pracuje. Museli jsme kvůli bezpečnosti zavést pro pobočky po celém světě práci z domova. Museli jsme udělat změny ve vysílaném obsahu. Samozřejmě nějaká sledovanost poklesne, jiná naroste, výpadek sportů kompenzoval nárůst sledovanosti u jiných žánrů. Obecně si myslím, že televizní byznys dopadl relativně dobře, protože díky koronavirovým opatřením lidé na televizi koukali víc než kdy dřív, což se projevilo jak na nárůstu sledovanosti, tak i na našem celkovém podílu na trhu. Co se týče faktického portfolia, tam v rámci celé Evropy, resp. regionu EMEA (Evropa, Blízký východ, Asie, pozn. red.), došlo k výraznému nárůstu. Konkrétně například v březnu se sledovanost zvýšila meziročně o 22 %. Nárůst publika jsme zaznamenali ve sledovanosti kanálů pro ženy o 10 %, u kanálů pro muže o 11 % a u ostatních kategorií včetně Animal Planet o neuvěřitelných 50 %. Vzrostl i tržní podíl a to o 5 %.

Lucie Bayer, regionální manažerka společnosti Discovery pro Českou republiku a Slovensko

Do jaké míry je vaše politika šťastná v tom, že máte na jedné straně dokumentární kanály nebo lifestyle a na druhé straně máte sport, ale de facto když třeba sport vypadne, tak jej nemáte čím nahradit, protože nemáte dětský obsah nebo filmy.

Obsah je něco, nad čím se pravděpodobně nejen Discovery v budoucnosti bude zamýšlet. Kdybyste se v lednu kohokoli zeptali, asi by nikdo nečekal, že na tři měsíce bude celý svět zcela uzavřený a nebudou se hrát živé sporty. Došlo zde k něčemu naprosto bezprecedentnímu, s čím se bude muset poprat každá společnost a zamyslet se, jak dál v rámci strategie produktové i obchodní postupovat. Ale myslím si, že historie prokázala, že kombinace faktických kanálů a sportů je dobrá volba. V oblasti lifestyle je třeba TLC v zásadě jedničkou mezi placenými kanály na českém trhu. A jak jsem uvedla, nárůst sledovanosti faktického portfolia byl silný i v době korona krize, máme co nabídnout i mladším divákům.

V souvislosti s aktuálními událostmi vás de facto vyřazení z nabídky operátorů znevýhodnilo. Je to tak?

Aktuální situace nás přiměla změnit naše uvažování, být kreativnější a identifikovat nové příležitosti pro další rozvoj a spolupráci s našimi partnery. Otázkou je, jak by jednání vypadala, kdyby COVID nebyl. Myslím si, že máme v portfoliu různé žánry, a že máme našim divákům co nabídnout. Nespecializujeme se na filmy, kanály zaměřené na děti ale v portfoliu máme v jiných zemích, kde byl zájem diváků i našich obchodních partnerů. Discovery je globální firma, máme spoustu kanálů, portfolio je diverzifikované a nepřítomnost některých kanálů v České republice a na Slovensku neznamená, že třeba nejsou někde jinde. Myslím si, že nabídka je nastavená správně. Discovery prokázalo, že desítky let funguje velice dobře. Jestli nastanou nějaké změny, to ukáže až čas.

Změny se dějí i v oblasti placené televize tak nějak průběžně. Mohlo by se de facto i vaše portfolio nějakým způsobem změnit?

Nemůžu to ani potvrdit, ani vyloučit. Už v minulosti Discovery některé kanály spustilo, některé vyřadilo. S ohledem na koronavirus si myslím, že na odhady, zda a jaké změny přijdou, je ještě brzo. Řekla bych, že se svět sotva oklepává. V některých zemích je koronavirus ještě stále ve větší síle než tady v Česku a na Slovensku. Portfolio Discovery je historicky velice silné a neustále se vyvíjí. Eurosport je jednoznačně love brand a správná volba a z hlediska sportovního obsahu máme co nabídnout. Jestli bude v budoucnosti nějaká změna portfolia, to se uvidí.

Další část rozhovoru s Lucií Bayer budeme publikovat v následujících dnech.

Lucie Bayer, regionální manažerka společnosti Discovery pro Českou republiku a Slovensko
autor: lukpo
Spustit audio

Související