Norsko, rok poté: Obavy privátních rozhlasových stanic z přechodu na DAB+ se nevyplnily
Severoevropská země ukazuje cestu k digitálnímu vysílání DAB+ i dalším regionům. Jako velice populární se například ukázaly speciální stanice, které vysílaly v průběhu olympijských her nebo mistrovství světa ve fotbale.
Obavy norských rozhlasových stanic týkající se přechodu z analogového vysílání VKV na digitální distribuci DAB+ už jsou v tuto chvíli liché. Po roce, kdy severoevropská země jako první na světě učinila vypnutí původní distribuce signálu a tato technologie zde pokračuje nadále už pouze ve velmi omezené míře, se poslech digitálních stanic dostal prakticky na stejnou úroveň, jakou měl v roce 2016. Denní dosah rádia je nyní 67 % populace, DAB+ využívá aktuálně ke konzumaci vysílání 86 % posluchačů. Ve srovnání s rokem 2016 je to nárůst o téměř 30 %.
Norsko ukazuje cestu k digitálnímu vysílání DAB+ i dalším zemím. Jako velice populární se například ukázaly speciální stanice, které vysílaly v průběhu olympijských her nebo mistrovství světa ve fotbale. Tuto důležitou roli chápe i Český rozhlas, proto si loni mohli naladit jeho posluchači Radiožurnál – Olympijský speciál a pro letošní MS v hokeji, které se koná na Slovensku, bude tento úspěšný model opakovat. Na dané stanici přitom opět nabídne speciální slideshow, tedy obrazové zpravodajství pro přijímače s barevnými displeji.
„Nejdůležitější pro vývoj digitálního rádia v Norsku v loňském roce bylo, jak se objem poslechu obrátil a začal znovu růst po přechodu na DAB+,“ konstatoval Ole Jørgen Torvmark, výkonný ředitel společnosti Norsk Radio a WorldDAB Board. „Úroveň poslechu rádia je nyní na stejné úrovni jako před vypnutím FM a díky digitálním platformám se může norský rozhlasový průmysl zaměřit lépe na to, jak může nejlépe ovládat zbytek rozhlasové distribuce a pracovat s daty od uživatelů,“ doplnil Torvmark. Norsko je optimistické také v počtu vozů, které budou vybaveny digitálními tunery. Těch má být v následujících čtyřech letech na silnicích až 80 %.
Související
-
Posluchači jsou digitálnímu rádiu v Norsku věrní i v digitální éře, na čele je veřejnoprávní rozhlas
Výsledky uvítaly i privátní skupiny Bauer Media a P4. Realizátorem nového „Radioprojektu“ je agentura Nielsen.
-
Není důvod k návratu na VKV, reaguje na kritiku nejúspěšnější privátní rádio v Norsku
Aktuální výsledky poslechovosti ukazují, že přízeň publika se směrem ke stanici zvyšuje a nikoliv naopak snižuje.
-
Konference Radiodays Europe prezentovala úspěch digitálního...
Loajalita norských posluchačů k rozhlasovému vysílání je velká. 98 % z nich jich věnuje pozornost rádiu na týdenní bázi.