Šéf Českého rozhlasu představil vizi rozvoje média do roku 2027, DAB+ bude hrát čím dál větší roli
Generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral na zasedání Rady ČRo prezentoval ve středu 22. června vizi rozvoje veřejnoprávního média pro následujících přibližně pět let, do roku 2027. Zavoral zdůraznil rostoucí význam digitálních platforem, ať už jde o pozemní vysílání DAB+ nebo online konzumaci, kde mají své nezastupitelné místo portály mujRozhlas a iROZHLAS.cz. Zdůraznil také nutnost zachování silné pozice rozhlasového vysílání v automobilech.
Čtěte také
„Analogové vysílání je něco, co tu jednoznačně ještě nějakou dobu bude, ale tuto dobu zatím nelze odhadnout,“ konstatoval René Zavoral s tím, že FM síť Českého rozhlasu tvoří v současné době více jak 200 vysílačů. „Digitální vysílání a systém DAB+ je naší druhou distribuční platformou, kterou chceme rozvíjet a podporovat,“ zdůraznil Zavoral s tím, že toto vysílání bude v následujících letech hrát čím dál tím větší roli. Do budoucna předpokládá, že rozhlas jako médium bude fungovat na hybridním modelu.
„Pohybujeme se i v DVB-T2, na satelitu, v kabelových sítích a velkou výzvou pro nás bude 5G Broadcast,“ připomněl generální ředitel Českého rozhlasu a doplnil: „Vysílání v analogu považuji za reálné ještě tak v horizontu 10 let. Nadále budeme budovat DAB+ síť a investovat také do 5G vysílání.“ Český rozhlas v současné době pokrývá signálem multiplexu ČRo DAB+ přibližně 95 procent populace a je jedinou síti, která díky rozhodnutí regulátora bude moci vysílat na jednom kanálu v Čechách a dalším na Moravě. Žádný další multiplex už tuto výhodu nezíská.
Čtěte také
René Zavoral zdůraznil za nutnost zachování silné pozice rozhlasového vysílání v automobilech. „Co se týká autorádií, tento mediatyp je pro nás zásadní,“ zdůraznil šéf Českého rozhlasu. Na nadnárodní úrovni diskutuje veřejnoprávní rozhlas vývoj s Evropskou vysílací unií, na národní úrovni pak i s privátními rádii. „Rádio nesmí z autorádií zmizet, protože vedle domácnosti a zaměstnání je to místo, kde konzumují posluchači vysílání nejvíce,“ vysvětlil Zavoral.
Další z důležitých pilírů bude práce na rozšíření online obsahu Českého rozhlasu a služeb na vyžádání. V oblasti rozvoje internetových pilířů chápe Zavoral klíčové portály mujRozhlas a iROZHLAS.cz, naopak Rozhlas.cz má do budoucna fungovat spíše jako rozcestník a web samotné insituce. Český rozhlas má podle Zavorala zůstat důvěryhodným a nezastupitelným zdrojem pro širokou veřejnost. Vysoká míra důvěryhodnosti, kterou instituce dlouhodobě vykazuje, je pro její management zavazující.
Čtěte také
Zároveň by měl být podle generálního ředitele René Zavorala Český rozhlas partnerem pro každého. „V našem portfoliu a vysílání si má každý obyvatel České republiky nalézt to své,“ potvrdil Zavoral. Podle Zavorala je důležité, aby audio zůstalo pro Český rozhlas na prvním místě, i když už do práce zaměstnanců Českého rozhlasu několik let vstupuje i video složka. „Posluchač je pro nás na prvním místě, je pro nás posvátnou entitou,“ uzavřel Zavoral.
Dlouhodobý plán rozvoje Českého rozhlasu do roku 2027 včetně profilace jednotlivých stanic najdete v dokumentu připojeném níže.