Český rozhlas rozšířil pokrytí DAB+ na 95 procent populace a oznámil vypnutí středních vln

17. září 2020

Český rozhlas vstoupil do další, významné fáze digitalizace rádia. Signál multiplexu ČRo DAB+ dosáhl k dnešnímu dni 95 % pokrytí populace. Spuštěno bylo deset nových vysílačů v Čechách i na Moravě. Jejich detailní popis najdete níže.

Technologie DAB+ se stává pro Český rozhlas běžným distribučním kanálem, který se postaví na stejnou úroveň jako analogové vysílání VKV/FM. Veškeré marketingové aktivity již budou obsahovat logotyp „DAB+ Více rádia“. České Radiokomunikace chystají v příštím roce zahájit certifikaci přijímačů, aby chránil zákazníky a usnadnil orientaci v sortimentu jim i prodejcům.

Podle generálního ředitele Českého rozhlasu René Zavorala postupuje veřejnoprávní médium v souladu s dlouhodobým strategický plánem. Vedoucí komunikace a tiskový mluvčí Jiří Hošna označuje krok za přelomový, který může ovlivnit směřování celého rozhlasového trhu.

Pokrytí multiplexu ČRo DAB+ od 17. září 2020 se zásahem 95 % populace

Parametry nově zprovozněných vysílačů

  • Votice - Mezivrata kanál 12C/10kW
  • Pardubice - Krásné kanál 12C/10kW
  • Liberec - Ještěd kanál 12C/1kW
  • Sušice - Svatobor kanál 12C/1kW
  • Příbram - Hvězdárna kanál 12C/300W
  • Jeseník - Praděd kanál 12D/10kW
  • Jihlava - Javořice kanál 12D/10kW
  • Valašské Meziříčí - Radhošť kanál 12D/1kW
  • Třinec - Javorový kanál 12D/1kW
  • Znojmo - Kuchařovice kanál 12D/300W

Deset celoplošných stanic, pět let DAB+ Českého rozhlasu

Od 17. září se v multiplexu ČRo DAB+ vysílajícího na kanálech 12C a 12D šíří dvacet rozhlasových stanic Českého rozhlasu, z toho deset celoplošných a deset regionálních. Éru digitálního rádia zahájil Český rozhlas v roce 2015. Dva roky musel čekat na řádnou možnost spustit ostré vysílání a síť ve stávající podobě se podařilo vybudovat během posledních tří let.

Složení multiplexu ČRo DAB+ od září 2020

Radiožurnál Sport i stanice pro seniory

Čtěte také

Generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral upozornil, že programovou nabídku chce veřejnoprávní médium nadále rozšiřovat. Jedním z plánovaných projektů bude Radiožurnál Sport, který odstartuje po odkladu olympiády v Tokiu v polovině května příštího roku a jako hudební formát zvolí rock.

„Máme velmi kvalitní sportovní redakci s dlouholetou tradicí,“ zmiňuje Radiožurnál Sport jako jasnou volbu pro DAB+ Zavoral. Zejména pro starší posluchače bude následovat nejpozději v září stanice s pracovním názvem Rádio Senior.

Vypnutí střední a dlouhé vlny

31. prosince 2021 vypne Český rozhlas vysílače na středních a dlouhých vlnách, v rozsazích, které se označují zkratkou AM. „Technologie není úplně perspektivní a je již zastaralá. Musíme se na to komunikačně připravit, protože nebude jednoduché přesvědčit zejména starší občany, aby si vyměnili své přijímače,“ uvedl Karel Zýka, ředitel Techniky a správy Českého rozhlasu.

Také proto spustí ČRo právě pro ně stanici „Senior“. Veřejnoprávní médium provozuje v současné době šest středovlnných a jeden dlouhovlnný vysílač.

Významnou roli sehraje marketing

Český rozhlas pochopitelně bude veškeré novinky směrem k veřejnosti pečlivě komunikovat, proto významnou roli sehraje marketingová stránka. V ní bude médium nadále používat protipól starého a nového přijímače. Nová kampaň Českého rozhlasu Vltava už komunikuje slogan „DAB+ Více rádia“, stejně jako Český rozhlas Dvojka.

Toto motto a logotyp se do budoucna stane již naprosto běžnou součástí všech komunikačních aktivit Českého rozhlasu. Pro komunikaci bude rozhlas používat weby dobadabova.cz, digitalniradio.cz a vypinameam.cz.

Kampaň pro předvánoční trh

Čtěte také

Veškeré komunikační kampaně budou velmi robustní, první vlna je naplánována záměrně na listopad a prosinec, aby se stihl předvánoční trh. Další komunikaci pak chystá Český rozhlas na měsíce, kdy se plánují představit nové staniční projekty.

„Uděláme maximum pro úspěch digitálního rádia v interním i externím prostředí,“ upozorňuje vedoucí komunikace v Českém rozhlase Jiří Hošna. Podle jeho slov jsou prozatím prodeje DAB+ přijímačů na nízké úrovni, na druhou stranu je vidět, že trvale stoupají.

Rozhlas očekává zvýšení zájmu o přijímače DAB+

Generální ředitel René Zavoral nepochybuje o tom, že český trh bude v prodejích digitálních rádií kopírovat zejména trhy na západ od nás. Všude, kde digitální rozhlas zažívá svůj rozkvět, je trend takový, že stoupají prodeje přijímačů DAB+ a klesá FM.

Je klíčové, aby si tuto skutečnost uvědomili i čeští prodejci, na kterých teď leží velká odpovědnost za budoucí úspěch digitálního rozhlasu. České Radiokomunikace jako jeden z předních tuzemských operátorů upozorňuje, že přišla chvíle, která se již nebude opakovat.

CD kvalita a doplňkové služby

Čtěte také

Technický ředitel Českého rozhlasu Karel Zýka připomněl, že digitální rádio DAB+ přináší v případě veřejnoprávního média vysokou kvalitu zvuku srovnatelnou s CD nosiči, prostor pro více rozhlasových stanic, multimediální doprovodné služby a jednoduché ovládání přijímačů. Nezpochybnitelnou výhodou je fakt, že příjem DAB+ je v oblastech pokrytí stabilní a neztrácí se.

„DAB+ se stal novým evropským standardem. Odehrálo se to v posledních letech přirozenou cestou a nikoliv revolucí, jako tomu bylo například u televize,“ uvedl Zýka.

Podle technického ředitele Českého rozhlasu je potenciál technologie obrovský. III. pásmo disponuje v případě České republiky kapacitou pro 800 regionálních a 80 celoplošných stanic, tedy prakticky nevyčerpatelným prostorem.

Páteřní síť vysílačů Českých Radiokomunikací

Rychlá výstavba sítě Českého rozhlasu probíhala z vlastních prostředků díky spolupráci s Českými Radiokomunikacemi a později i operátory RTI cz a Teleko digital. Multiplex nabízí vyšší míru zabezpečení, vysoce kvalitní a efektivní kódování zvuku a sází právě na využití páteřní sítě ČRa s robustním pokrytím.

Významnou roli při zavádění digitálního rádia DAB+ sehraje implementace evropské směrnice do české legislativy, která tuto technologii umístí jako povinnou výbavu všech nových automobilu v EU. Zákon je již v tuto chvíli připraven tak, aby byl schválen do konce letošního roku.

Čtěte také

Český rozhlas je všude tam, kde to má smysl

Český rozhlas podporuje všechny platformy, které dávají pro posluchače smysl. Jádrem je analogové rádio VKV a digitální DAB+ a také IP. Další trojici tvoří pozemní televizní vysílání vycházející ze zákona (veřejnoprávní multiplex), satelit a kabeloví operátoři. Další strategickou platformou je pak portál mujRozhlas.

Pro celý proces digitalizace rádia bude klíčové zapojení komerčních stanic. Do DAB+ je proto zapotřebí dostat právě jejich obsah. České Radiokomunikace provozují svůj multiplex ČRa DAB+ prozatím v Praze, Plzni a Ostravě, což odpovídá zhruba 20 % republiky. V současné době se už ale mezinárodně koordinují další dvě až tři sítě, které by mohly být připraveny v příštím roce a následně využity pro potřeby komerčních stanic.

Chystá se certifikace přijímačů

České Radiokomunikace plánují v příštím roce zahájit certifikaci rozhlasových přijímačů. Operátor chce zejména ověřovat kompatibilitu v souladu s normou ETSI, kde jsou popsány minimální požadavky na rozhlasové přijímače.

Tato certifikace bude chránit posluchače, který bude vědět, že si pořizuje správné rádio, a zároveň bude pozitivní zprávou i pro obchodníky, protože dané zařízení bude fungovat korektně. České Radiokomunikace předpokládají, že tento krok by mohl výrazně podpořit prodeje DAB+ přijímačů.

Přichází značka „DAB+ ověřeno“, DVB-T2 končí

Certfikační známka "DVB-T2 ověřeno" Českých Radiokomunikací

Podle operátora půjde o velmi podobný proces jako v případě certifikace „DVB-T2 ověřeno“. Certifikace bude probíhat od 1. února 2021 a ověřené přijímače budou zveřejněny na adrese www.dabovereno.cz, která aktuálně přesměrovává prozatím na doménu www.cra.cz. 31. prosince letošního roku bude zároveň ukončena certifikace přijímačů pro DVB-T2, protože celý proces v těchto měsících končí. Podoba loga „DAB+ ověřeno“ je prozatím v přípravě.

Klíčovou roli sehraje i automobilový průmysl

Na „Dobu DABovou“ se připravují i automobilky. Petr Janeba, marketingový ředitel společnosti Škoda Auto, považuje obsah za číslo jedna a dostat ho k zákazníkovi je alfou a omegou. Škoda již instaluje DAB+ jako standard do všech vozů od 10. srpna 2020. Posluchač vůbec v budoucnu nepozná, že přijímač využívá hybridní distribuci, tedy přechází mezi digitálním a analogovým vysíláním.

Škoda nabízela autorádia s DAB tunerem již od roku 2011, a to za příplatek 4000 korun, v roce 2019 kupovalo 20 % všech zákazníků vůz s digitálním tunerem. K přirozené obměně vozů bude docházet v příštích letech.

autor: lukpo

Související