Hudební televize MTV se proměnily na „dekádové stanice“, samotnou značku to však nespasí

19. květen 2021

Na neustále posilující roli on-line prostředí a jeho propojování s klasickým televizním světem doplácí i značka MTV, která měla ještě v minulých dekádách velký zvuk. Označení kultovní už ale minimálně v případě tuzemského publika dávno ztratila.

Značka MTV měla zejména v prvních dvou dekádách své existence – v osmdesátých a devadesátých letech – velký zvuk. Osobně si vzpomínám, jak jsem jako začínající teenager sledoval dnes již neexistující MTV Europe s kultovní moderátorkou Eden Harel, modelkou, herečkou a také playmate Jenny McCarthy a řadou dalších, tehdy známých tváří. Označení VJ’s, tedy jakýsi dýdžejové hudebních televizních stanic, bylo pojmem.

Čtěte také

Nemluvě o tom, jak jsme si v devadesátkách nebo ještě v prvních letech nového milénia nahrávali na videokazety klipy právě z MTV a někteří například i z dalších, tehdy kultovních stanic, jako byla například německá VIVA apod. Tuto dobu ale nenávratně odvál běh času. Nastoupila digitální televize a internet, zásadní zlom ovšem nastal po roce 2005, kdy vznikl YouTube, který nejen hudební průmysl změnil velmi významně.

Videokazety i analogová televize jsou v drtivé většině případů minulostí. Žijeme v době, kdy si můžeme kterýkoliv videoklip, prakticky ze kterékoliv dekády, pustit okamžitě právě na YouTube. Interprety a skladby, které tam neumístila sama hudební vydavatelství, nahráli na tuto bezednou studnici sami uživatelé. Leckdy jde například o umělce, kteří se navíc na obrazovku vůbec nedostanou a skladby, na něž si dnes vzpomene už málokdo nebo je dokonce uslyšíte poprvé.

Čtěte také

V této situaci se snaží společnost ViacomCBS tomuto fenoménu konkurovat. Provozování obyčejné hudební televize pod hlavičkou kdysi kultovní MTV už dnes zdaleka nestačí. ViacomCBS proto přichází s dekádovými kanály, jako je MTV 80s, MTV 90s a nejnověji i MTV 00s, které nabízejí lépe cílenou hudbu pro jednotlivé divácké skupiny. Bude to ale v dnešní době ještě stačit? I v tomto směru už se konkurence značně přizpůsobila.

YouTube má tu nespornou výhodu, že můžete skladby libovolně přeskakovat, případně se k nim naopak vracet a samozřejmě tu existují i playlisty, které vytvořili vaši oblíbení uživatelé nebo jste je zkrátka objevili náhodou. Nic takového nemůže žádná hudební televize nabídnout, a to ani ve spojení se zpětným zhlédnutím, kdy vyhledávání konkrétních skladeb není úplně pohodlné. Všechny tři programy zůstávající doposud vysílat pouze v SD rozlišení. Plusem pro MTV může být snad fakt, že tyto programy nevysílají reklamu.

Čtěte také

Kvalita hudebních klipů na YouTube je ale kapitolou samou o sobě. Skladby posledních přibližně deseti let, ale neplatí to vždy, jsou zde k dispozici ve vyšší obrazové kvalitě HD nebo dokonce 4K, postupně do tohoto rozlišení přecházejí i některé starší kousky. U několika videoklipů se mi však bohužel už stalo, že došlo k opačnému kroku – překlopení z původního formátu HD do SD. Šlo právě většinou o písničky po roce 2010.

Osobně hodnotím jako největší přínos v této kategorii kanálů hudební stanice MTV Live HD. Jde o jediný hudební program společnosti ViacomCBS, který je k dispozici ve vysokém rozlišení a kromě klipů a rozhovorů vysílá například i koncerty v současné době populárních umělců. Provozovatelé klasických placených programů to rozhodně nemají jednoduché. Posilování role on-line prostředí a jeho propojování s televizním světem vnímáme na každém kroku den co den.

Spustit audio

Související