Přechod na pozemní vysílání DVB-T2 letos vyjde Českou televizi na 430 milionů korun

19. únor 2020

Česká televize u diváků sleduje také zvýšení penetrace takzvaného virtuálního červeného tlačítka HbbTV. Souvisí to s nákupem nových televizorů, kterými diváci přechod na technologii DVB-T2 řešili.

Českou televizi bude stát letos přechod na pozemní vysílání DVB-T2 430 milionů korun. Částku dnes odpoledne schválila na svém pravidelném zasedání Rada ČT. Česká televize bude v letošním roce hospodařit s rozpočtem v objemu běžných nákladů a výnosu ve výši 6,76 miliardy korun. Rozpočet je koncipován tak, aby bylo zachováno vysílání šesti programů veřejnoprávní televize a byla realizována mimo jiné i výroba nových televizních pořadů a filmů.

Třetí verzi rozpočtu, která se nakonec po více než dvouhodinovém jednání ukázala jako konečná, předložil radním předseda Dozorčí komise Jiří Staněk. Česká televize bude z částky 430 milionů korun financovat nejen přechod na nový vysílací standard DVB-T2, ale také nutnou změnu záznamu obrazu z rozlišení 1080i na 1080p. Právě tento formát je charakteristickým rysem použitého kódování H.265/HEVC. V roce 2019 vynaložila ČT podle svého šéfa na přechod částku 366 milionů.

Do nákladu je započítán provoz Přechodové sítě 11, z níž následně vzniká finální multiplex 21; informační kampaň, náklady na služby a zaměstnance, kteří se na přechodu na DVB-T2 podílejí, a investice související s obměnou vysílací techniky. Ta proběhne konkrétně v Praze. Některá technika je již podle Staňka na nebo již za hranici své životnosti. Zde je plánováno využít částky 132 milionů korun.

Koncesionářské poplatky znamenají podle zprávy k rozpočtu pro Českou televizi více jak 90 % jejího financování. V letošním roce přinesou do rozpočtu 5,67 miliardy korun, což je o 30 milionů korun více, než bylo plánováno na rok 2019. Počet evidovaných přijímačů na konci roku 2019 byl o 24 tisíc vyšší než na konci 2018.

Renata Týmová, vedoucí výzkumu a analýz České televize, informovala, že v souvislosti s přechodem na DVB-T2 vzrostla i vybavenost diváků technologií HbbTV, takzvaným virtuálním červeným tlačítkem. Za III. kvartál loňského roku to bylo 22 % domácností oproti 17 % v předchozím období. „Je to poměrně výrazný skok. Díky přechodu na DVB-T2 došlo k obměně televizorů. Je to vidět na našich lednových projektech,“ uvedla Týmová a zmínila zejména pořad Peče celá země.

autor: lukpo
Spustit audio

Související