Češi dostanou od pozemního vysílání, co očekávají, popularitu platforem lze prezentovat různě

29. leden 2020

Diváci podle společnosti Seznam.cz očekávají lepší obrazovou kvalitu zejména v případě dokumentů, sportu a pohádek. Na opačné straně popularity je v tomto směru zpravodajství.

Z průzkumu společnosti Seznam.cz, kterého se zúčastnilo 1302 respondentů, vyplynulo, že čeští diváci se v souvislosti s pozemním vysíláním DVB-T2 těší na zvýšení obrazové kvality. Nejvíce – v 35 % případů – by ji ocenili u dokumentů, s 20 % následuje sport a následně pohádky – 17 %. Na volně dostupných programem tuto obrazovou kvalitu skutečně dostanou, byť nepůjde přímo o Full HD rozlišení. Na opačném pólu požadavku o vyšší obrazovou kvalitu stojí zpravodajství.

Které typy pořadů chtějí diváci sledovat v HD rozlišení

Pohledem na současné obrazové formáty můžeme sledovat velmi zajímavou marketingovou komunikaci. Zatímco Česká televize jasně deklaruje vysílání ve Full HD – tedy formát 1920x1080p, Seznam TV hovoří o HD v případě poměru 1440x1080 obrazových bodů. Ve stejném formátu je přenášen v multiplexu Českých Radiokomunikací i hlavní kanál TV Barrandov, který už však dodatek HD neobsahuje. Prima pro změnu hovoří o komunikačním triku s formátem SD+.

Čtěte také

Podle Seznamu se ukázalo, že většina diváků měla v souvislosti s přechodem na DVB-T2 zájem o set-top boxy a nikoliv nové televizory. Je to zcela logické – cenově jde o výrazně levnější řešení většinou v řádu stovek korun. Oproti set-top boxům, o které se zájem na nákupním rádci v posledních pěti měsících zvýšil o stovky procent, se poptávka po televizorech zvýšila podstatně méně,“ uvedl Jan Kriegel, manažer rádce Zboží.cz. Nákupem nového televizoru divák získá i doplňkové služby.

Problémy při nákupu set-top boxu dle Seznam.cz

Důležitou roli v probíhajícím přechodu na pozemní vysílání DVB-T2 hrají i samostatná čísla – podíly jednotlivých platforem. I oficiální cifry si mohou společnosti uzpůsobit podle svých potřeb. Hana Friedlanderová z Nielsen Admosphere v prezentaci na konferenci Innovation Day uvedla průměrnou hodnotu za 1. pololetí roku 2019  - 59% terestrických domácností na alespoň jednom televizoru; Marcel Procházka ČRA uvedl 60,4 %, což je hodnota za 2. kvartál roku 2019.

Výše uvedené hodnoty platily v případě způsobu příjmu televizního vysílání na jednom nebo více televizorech - možnost více odpovědí, až pro 4 televizory.

Průměrné podíly televizních platforem za I. až III. kvartál 2019

Agentura Atmedia, která poskytla infografiku výše, operuje s uvedenou průměrnou hodnotu za první až třetí kvartál 2019 – 53% domácností, kde je hlavním druhem příjmu televizní vysílání terestrika. Asociace televizních organizací vždy doporučuje prezentovat data za delší časové řady. V nejbližší době můžeme očekávat výsledky za další vlnu Kontinuálního výzkumu (4Q19) a lze předpokládat, že průměrově dojde ke stabilizaci situace u pozemní platformy.

Oblíbenost jednotlivých televizních platforem za III. kvartál 2019

  • Pozemní televize – 56,5 % - 2,487 milionu domácností
  • Satelitní televize – 21,6 % - 949 tisíc domácností
  • Kabelová televize – 16,8 % - 740 tisíc domácností
  • IPTV – 12,4 % - 544 tisíc domácností

Zdroj: Nielsen Admosphere

autor: lukpo
Spustit audio

Související